Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-17, 18:41
  #1
Medlem
Efter många års spelade har min bärbara gamingdator dött (R.I.P). Så nu har jag tänkt att köpa en ny, men jag har väldigt svårt att välja. När man väl hittar en dator som känns bra så upptäcker man att den endast har 256 gb utrymme. Visst, visserligen SSD, men spelen i dag är ju så pass stora att utrymmet snabbt försvinner.

Jag har bl.a. tittat på:

Acer predator Helios
http://cdon.se/hemelektronik/acer-pr...ator-p40571081

ASUS FX502VM
https://www.netonnet.se/art/dator/ba.../240993.12918/

samt några andra som Lenovo Legion o.s.v.

Sen upptäckte jag en sida som heter Pc-Konsulten och en dator som hete IVY Expert. Den går att konfigurera och jag känner mig lite halvt sugen på den. Är den något bra?

https://pc-konsulten.se/produkt/ivy-...rsary-edition/

Är dessa datorer något bra? Jag vill kunna spela nya spel på ganska höga grafikinställningar. Vilken skulle ni välja? Eller har ni några andra förslag på datorer mellan 10 000-13 000?
Citera
2018-02-18, 03:30
  #2
Medlem
ShallowInfidels avatar
Ska du köra det senaste och vackraste skulle jag rekommendera dig att skita i bärbart alls.

Även med samma specs kommer en bärbar variant av en dator alltid vara betydligt svagare än en stationär, energieffektivare med råge, men svagare. Köpte själv en bärbar "gamingdator" i 18k prisklass, tog hem den och testade, var slöare än den fyra år gamla burken jag tänte ersätta trots betydligt högre clock, mer minne och nyare teknologi på samtliga komponenter, vart lack och återvände med skiten direkt.

Vill du ha en bärbar dator som verkligen beastar spel utan att koka sönder måste du upp betydligt högre i prisklass eller skaffa en bärbar som är närmare lika tung, fet och otymplig som en stationär = purpose defeated.
Eller så köper du en stationär i den prisklassen och njuter av betydligt högre spelprestanda.

Ska du inte spela något krävande så visst, då kan det vara bra med bärbar.
Men skaru beasta så är det inget jag rekommenderar.
__________________
Senast redigerad av ShallowInfidel 2018-02-18 kl. 03:33.
Citera
2018-02-18, 13:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShallowInfidel
Ska du köra det senaste och vackraste skulle jag rekommendera dig att skita i bärbart alls.

Även med samma specs kommer en bärbar variant av en dator alltid vara betydligt svagare än en stationär, energieffektivare med råge, men svagare. Köpte själv en bärbar "gamingdator" i 18k prisklass, tog hem den och testade, var slöare än den fyra år gamla burken jag tänte ersätta trots betydligt högre clock, mer minne och nyare teknologi på samtliga komponenter, vart lack och återvände med skiten direkt.

Vill du ha en bärbar dator som verkligen beastar spel utan att koka sönder måste du upp betydligt högre i prisklass eller skaffa en bärbar som är närmare lika tung, fet och otymplig som en stationär = purpose defeated.
Eller så köper du en stationär i den prisklassen och njuter av betydligt högre spelprestanda.

Ska du inte spela något krävande så visst, då kan det vara bra med bärbar.
Men skaru beasta så är det inget jag rekommenderar.

Jo, jag har tänkt så också. Men samtidigt reser jag runt en hel del och då vore det smidigt med en bärbar dator. Har du något förslag på en bra "build" för en stationär dator?
Citera
2018-02-18, 14:31
  #4
Medlem
ShallowInfidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Jo, jag har tänkt så också. Men samtidigt reser jag runt en hel del och då vore det smidigt med en bärbar dator. Har du något förslag på en bra "build" för en stationär dator?

I see. Mja, alltså, typ vilken stationär som helst i den prisklassen kommer att klara det mesta galant. Visst du kommer kanske inte kunna maxa de värsta systemhog spelen men det gör man inte utan en monsterdator iaf. Själv sitter jag på en Ryzen 5 X1600 med 1070 GTX, 16 GB ram, 1 SSD på 320, en 1TB raptor, fungerar jävligt bra trots att allt är oklockat. Skulle inte tro att en korresponderande dator med liknande specs kostar mer än 10 lakan för enbart burken. Maxar det mesta utan problem. Det jävliga med en stationär är att det tillkommer så många kostnader, man får räkna med 2-3k extra för en hyffsad skärm, 1k till för ett bra tangentbord för att inte tala om speakers/hörlurar etc.

Det är det som är så jäkla fint med bärbart, du får den och det är bara att starta och köra, inga fler kostnader då skärmen och ljudet ingår och att lägga till bättre alternativ blir mer optional.

Ska du ändå resa mycket kanske det vore nog bättre ändå med en bärbar, tycker modellerna du tittat på verkar hyffsade, se till att du du kör operativsystem på en SSD bara annars presterar dem som skit oavsett hur snabba de är i övrigt, den värsta noobtrappen man ska se upp för med moderna bärbara speldatorer, skippa dem som inte har en SSD som primär hårddisk, dvs dem som är utan SSD alls (fattar inte att sånt fortfarande tillverkas).

Så det är nog vad jag skulle kolla efter främst, hyffsat GTX och SSD disk, se till att få 16gb minne också då det är en jäkla skillnad mot 8. Processor skulle jag säga inte är lika viktigt som de tre om inte du vill kunna ha 500browser tabbar uppe och spela flera spel igång på en gång utan att det laggar (vilket enbart är bortkastad elektricitet enligt mig).

Ska ta en extra titt på datorerna och återkomma.
Citera
2018-02-18, 14:49
  #5
Medlem
ShallowInfidels avatar
Ok, har tittat på specsen, de är alla ungefär lika snabba, HQ processorerna är just designade för spel så det är riktigt bra, ska du ta någon av dem skulle jag säga lägg till en tusenlapp och få en variant med 16gb istället, det gör ganska stor skillnad då win 10 äter jävligt mycket minne. Klarar du dig på 256 gb ssd? Spel brukar ju vara jävligt stora nuförtiden men det kanske inte spelar någon roll.

Annars verkar de alla vara hyffsat bra alternativ. IVY Expert Laptop 151 P verkar bäst då den verkar mer framtidssäkrad än de andra, står inte om de har stöd för fler hårddiskar eller minne, men det verkar denna ha då den är modifiable. Kostade även inte mer än 650 spänn för att dubblera minnet vilket jag tycker verkar reasonable. Bättre processorer med råge också. Ta denna om du inte drar dig för att spendera det lilla extra. G-sync är inte så tokigt att få på köpet heller men tråkigt att det inte finns native på själva datorns skärm utan enbart externt så det kanske är överflödigt.

Asus FX datorn hade visst en extra 1tb hårddisk utöver SSDn, så att ta den med mer minne hade inte heller varit så tokigt om det är ett alternativ. Ta denna annars skulle jag säga.

Predator helios verkar ge minst för pengarna ärligt talat, men den skulle lika gärna kunna utklassa dem andra, beror på hur väl komponenterna samspelar, vilket tyvärr är omöjligt att veta utan att benchmarka datorerna.

Svårt när de är alla så nära varandra. Hade varit lättare om de hade haft benchmarks som visar hur väl de presterar svart på vitt. Men det verkar saknas tyvärr som allt för ofta när det gäller sånt här.

Edit: Står på Acer Predatorn att den också enbart är tvåkärnig, vettefan hur bra det kan stämma då i5an ska vara fyrkärnig, vettefan om man ska ta det som ett varningstecken eller om cdon helt enkelt tabbat sig med spec beskrivningen.

Kan nog inte tyvärr vara till mer hjälp än så. :/ I slutändan är det kanske bara en smaksak då de ändå är relativt nära i specs (samma grafikkort på samtliga och jag vet med mig att det är ett riktigt bra kort i M-klassen), gå efter den du tycker är snyggast kanske`? :P

https://www.komplett.se/product/9532...-full-hd-matt#

Här har du en annars från komplett med 1 256 SSD primary, 2 TB slave, 16gb minne (minnet är även på 2400mhz clock till skillnad från 2100-2133 på de alternativen du har visat) och lika bra processor som IVY expert, för en tusenlapp billigare. Nedsidan är att 1050Ti blir rätt utklassat av 1060-6GB.

Märkte även nu att Acer predator och Ivy Expert både kör 6GB versionen kontra ASUS med 3GB.

Svårt svårt svårt. xD Sånt här gör mig nutz.

I efterhand tycker jag ärligt talat IVY verkar bäst, den med 16GB minne ger dig bästa processoralternativet med bästa grafikalternativet skulle jag tro. Ahhh, hoppas någon annan med mer expertis på ämnet kommer in då jag är pretty stumped by now, hatar att köpa datorer, för mycket att välja på.
__________________
Senast redigerad av ShallowInfidel 2018-02-18 kl. 15:10.
Citera
2018-02-18, 15:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShallowInfidel
Ok, har tittat på specsen, de är alla ungefär lika snabba, HQ processorerna är just designade för spel så det är riktigt bra, ska du ta någon av dem skulle jag säga lägg till en tusenlapp och få en variant med 16gb istället, det gör ganska stor skillnad då win 10 äter jävligt mycket minne. Klarar du dig på 256 gb ssd? Spel brukar ju vara jävligt stora nuförtiden men det kanske inte spelar någon roll.

Annars verkar de alla vara hyffsat bra alternativ. IVY Expert Laptop 151 P verkar bäst då den verkar mer framtidssäkrad än de andra, står inte om de har stöd för fler hårddiskar eller minne, men det verkar denna ha då den är modifiable. Kostade även inte mer än 650 spänn för att dubblera minnet vilket jag tycker verkar reasonable. Bättre processorer med råge också. Ta denna om du inte drar dig för att spendera det lilla extra. G-sync är inte så tokigt att få på köpet heller men tråkigt att det inte finns native på själva datorns skärm utan enbart externt så det kanske är överflödigt.

Asus FX datorn hade visst en extra 1tb hårddisk utöver SSDn, så att ta den med mer minne hade inte heller varit så tokigt om det är ett alternativ. Ta denna annars skulle jag säga.

Predator helios verkar ge minst för pengarna ärligt talat, men den skulle lika gärna kunna utklassa dem andra, beror på hur väl komponenterna samspelar, vilket tyvärr är omöjligt att veta utan att benchmarka datorerna.

Svårt när de är alla så nära varandra. Hade varit lättare om de hade haft benchmarks som visar hur väl de presterar svart på vitt. Men det verkar saknas tyvärr som allt för ofta när det gäller sånt här.

Edit: Står på Acer Predatorn att den också enbart är tvåkärnig, vettefan hur bra det kan stämma då i5an ska vara fyrkärnig, vettefan om man ska ta det som ett varningstecken eller om cdon helt enkelt tabbat sig med spec beskrivningen.

Kan nog inte tyvärr vara till mer hjälp än så. :/ I slutändan är det kanske bara en smaksak då de ändå är relativt nära i specs (samma grafikkort på samtliga och jag vet med mig att det är ett riktigt bra kort i M-klassen), gå efter den du tycker är snyggast kanske`? :P

https://www.komplett.se/product/9532...-full-hd-matt#

Här har du en annars från komplett med 1 256 SSD primary, 2 TB slave, 16gb minne (minnet är även på 2400mhz clock till skillnad från 2100-2133 på de alternativen du har visat) och lika bra processor som IVY expert, för en tusenlapp billigare. Nedsidan är att 1050Ti blir rätt utklassat av 1060-6GB.

Märkte även nu att Acer predator och Ivy Expert både kör 6GB versionen kontra ASUS med 3GB.

Svårt svårt svårt. xD Sånt här gör mig nutz.

I efterhand tycker jag ärligt talat IVY verkar bäst, den med 16GB minne ger dig bästa processoralternativet med bästa grafikalternativet skulle jag tro. Ahhh, hoppas någon annan med mer expertis på ämnet kommer in då jag är pretty stumped by now, hatar att köpa datorer, för mycket att välja på.

Tack för input. Det lutar faktiskt åt IVY, just för att jag kan lägga till det där lilla extra. På övriga datorer som jag länkade till finns det något som jag stör mig på, antingen är det för lite utrymme eller så är det för lite RAM. Visst, SSD är ju fint, men jag klarar mig inte på 256 gb. Jag brukar alltid ha minst ett Mmorpg som WoW och ett spel som det senaste GTA installerat. Bara där försvinner ju 100 gb.

Så det blir nog att skräddarsy en IVY med 16 gb RAM, med en SSD + en mekanisk hårddisk. Jag gillar att spela så det är väl bättre att lägga till lite mer pengar för att få det där lilla extra. Men som sagt, det är jävligt svårt. Precis som du säger finns det så många olika alternativ att man inte vet var man ska börja. Jag hade gärna kört på ett 1070 grafikkort istället för ett 1060, men då börjar den totala summan att rusa iväg. Bah, jag blir fan galen! :P haha.

Det värsta är ju när man hittar en dator som ser bra ut, sen så skiter sig allt. Jag hade en värdelös MSI-dator en gång. Den värsta skit jag haft, trots att den hade bra hårdvara.
Citera
2018-02-18, 15:56
  #7
Medlem
ShallowInfidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Tack för input. Det lutar faktiskt åt IVY, just för att jag kan lägga till det där lilla extra. På övriga datorer som jag länkade till finns det något som jag stör mig på, antingen är det för lite utrymme eller så är det för lite RAM. Visst, SSD är ju fint, men jag klarar mig inte på 256 gb. Jag brukar alltid ha minst ett Mmorpg som WoW och ett spel som det senaste GTA installerat. Bara där försvinner ju 100 gb.

Så det blir nog att skräddarsy en IVY med 16 gb RAM, med en SSD + en mekanisk hårddisk. Jag gillar att spela så det är väl bättre att lägga till lite mer pengar för att få det där lilla extra. Men som sagt, det är jävligt svårt. Precis som du säger finns det så många olika alternativ att man inte vet var man ska börja. Jag hade gärna kört på ett 1070 grafikkort istället för ett 1060, men då börjar den totala summan att rusa iväg. Bah, jag blir fan galen! :P haha.

Det värsta är ju när man hittar en dator som ser bra ut, sen så skiter sig allt. Jag hade en värdelös MSI-dator en gång. Den värsta skit jag haft, trots att den hade bra hårdvara.

Yeah, det sistnämnda är det som irriterar mig, dvs att man inte får benchmarks direkt där man handlar, som du nämnde kan en dator verka hur bra som helst papper sen fungera skit i vilket fall som då komponenterna samspelar dåligt. Körde själv med en asus g74 innan jag bytte till burk, sinnesjukt bra och stark dator som jag kunde mjölka i flera år trots att den inte var något speciellt på pappret och fastän den är numera utdaterad så är funkar den fortfarande och är en fullduglig backup ifall det någonsin skulle behövas, nedsidan var att den var betydligt större och tyngre än vad bärbara vanligtvis brukar vara, dock ett stort + för den var lätt som fan att rensa ur och hålla sval och hälsosam (brukade räcka med att damsuga flänsarna på baksidan).

Ett 1070 hade inte varit ett dåligt val, men tror nog 1060 kommer hantera WoW och GTA gallant bara komponentfan samspelar som de ska. Men som du nämde är de fortfarande bra salt i prislappen.

Bäst vore ju att få testa och benchmarka datorerna innan köp, men jag vettefan hur det skulle gå till, försökte hitta benchmarks på google utan någon större framgång.

Anyways, hoppas du blir nöjd oavsett vad du går för, best of luck buddy.
__________________
Senast redigerad av ShallowInfidel 2018-02-18 kl. 16:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback