Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-05-02, 09:44
  #61
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Jag tror det handlar om respekt. Respekt till andra kulturer. Respekt till att andra människor - andra civilisationer - löser problem på andra sätt.

Det finns många exempel på detta även hos "oss själva". Du ser någon som röker. Du tycker det är idiotiskt. Men det tycker ju inte rökaren. Du ser någon som tvättar sin bil varje dag - trots att det är vinterslask och du förstår att det är helt meningslöst. Men det tycker ju inte bilägaren. Vissa människor är övertygade om att placebo-tabletter fungerar, trots att det inte är mer än lite fast socker. Du ser ett barn som blir hårt dragen i armen. Du ser uppenbara "fel" bara genom att gå på ICA. Men det är din uppfattning. Alla i samhället gör inte som du. Och en förstående, intelligent individ förstår detta.

Fast med din retorik borde man alltså inte informera rökaren om riskerna med rökning, inte tipsa om metoder som kan hjälpa rökaren sluta och få hjälp med anstinensbesvären utan ”av respekt” låta honom röka ihjäl sig i okunskap.
Jag kan inte se fördelarna för endera part med det tillvägagångssättet - inte för mänskligheten i stort heller, hur ska vi utvecklas utan att ta del av framsteg eller samarbete?
Citera
2018-05-02, 11:25
  #62
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fast med din retorik borde man alltså inte informera rökaren om riskerna med rökning, inte tipsa om metoder som kan hjälpa rökaren sluta och få hjälp med anstinensbesvären utan ”av respekt” låta honom röka ihjäl sig i okunskap.
Jag kan inte se fördelarna för endera part med det tillvägagångssättet - inte för mänskligheten i stort heller, hur ska vi utvecklas utan att ta del av framsteg eller samarbete?

Men vi informerar rökare. Det finns hjälp och budskap om rökningens degraderande effekter överallt. Nya lagar stryper kontinuerligt utrymmet för rökare. ÄNDÅ röker människor. Ska vi tvångsbehandla dem? Nej, samhället är så funtat att vi "accepterar" människors val, på gott och ont.

Och en "ev" yttre civilisation - accepterar våra val med samma perspektiv. De tvingar inte på oss saker vi inte vill (ha).

Jag gissar f.ö att regeringar inte vill att vi ska känna till yttre kontakt därför att det skulle frånta en del av deras makt/kontroll, på precis samma sätt som en högteknologisk läkare från yttre rymden skulle vara som en ny messias för mänskligheten.
Citera
2018-05-02, 12:38
  #63
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Men vi informerar rökare. Det finns hjälp och budskap om rökningens degraderande effekter överallt. Nya lagar stryper kontinuerligt utrymmet för rökare. ÄNDÅ röker människor. Ska vi tvångsbehandla dem? Nej, samhället är så funtat att vi "accepterar" människors val, på gott och ont.

Och en "ev" yttre civilisation - accepterar våra val med samma perspektiv. De tvingar inte på oss saker vi inte vill (ha).

Jag gissar f.ö att regeringar inte vill att vi ska känna till yttre kontakt därför att det skulle frånta en del av deras makt/kontroll, på precis samma sätt som en högteknologisk läkare från yttre rymden skulle vara som en ny messias för mänskligheten.

Du inser väl att du säger emot dig själv nu?
Citera
2018-05-02, 13:58
  #64
Medlem
Energiknippes avatar
Såg den igår och fann den väldigt intressant och då är jag inte ens intresserad av ”är vi ensamma i universum”.

Min foliehatt är ju extremt liten så jag fann det mer som en intressant konspirationsteori mer än ett stort avslöjande. Har inte gjort någon källkritisk granskning heller av vad kritiker/fans säger om det. Oavsett var den underhållande och därmed - i mitt tycke - välgjord då den lyckades fånga mig i ett ämne i 100 minuter som jag inte är supeeintresserad av. Rekommenderas
Citera
2019-09-28, 07:33
  #65
Medlem
Otrevligt ...
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback