Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-17, 22:39
  #13
Medlem
8055s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Mercedes från tyskland är ju lugnt. Garantier och serviceavtal gäller men en E36 har ju inget sådan kvar pga sin ålder. Jag trodde det gällde nåt från typ Australien eller Japan. En E36 AMG är ju inte unik direkt så en import är nog bara intressant om du hittar en bil som gått otroligt lite eller liknande. Tänk även på att om den är ombyggd, trimmad, motorbytt eller liknande så kanske du inte kan regga den i Sverige.
Jag förstår.
Citera
2018-02-17, 22:40
  #14
Medlem
8055s avatar
Finns det någon bilfirma i Sverige som ni vet importerar bilar från till exempel Tyskland?
Citera
2018-02-19, 08:21
  #15
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8055
Hej
Undrar om man kan beställa en bil utomlands via en svenska bilfirma.

Edit: Vill bara ha svar på frågan och skiter i åsikter.

Visst kan du det, men det blir oftast dyrare än att köpa här i Sverige, speciellt nuförtiden.

Europabil i Sisjöns Industriområde i Göteborg finns kanske fortfarande kvar och gör sånt.
Citera
2018-02-19, 08:24
  #16
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8055
Tack för snabbt svar!

Varför jag skulle vilja importera via bilfirma är för att jag vill ha möjligheten att kunna finansiera bilen.

Tänk på momsen då. Klokast att köpa en bil som inte är momsad i ursprungslandet.
Citera
2018-02-20, 17:42
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8055
Tack för snabbt svar!

Varför jag skulle vilja importera via bilfirma är för att jag vill ha möjligheten att kunna finansiera bilen.

Ditt storsta problem ar val att hitta nagon dum nog att plocka hem och finansiera en bil utan att vara 100 pa att du verligen koper....

Halvgamla arabmercor av varstingmodell ar riktigt iskalla som import.
Du lar nog vara tvingad hitta nan kamelhandlare som far tjana minst 100puppor pa dig om ingen bil som redan finns I sverige duger.
Citera
2018-02-25, 01:05
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ditt storsta problem ar val att hitta nagon dum nog att plocka hem och finansiera en bil utan att vara 100 pa att du verligen koper....

Halvgamla arabmercor av varstingmodell ar riktigt iskalla som import.
Du lar nog vara tvingad hitta nan kamelhandlare som far tjana minst 100puppor pa dig om ingen bil som redan finns I sverige duger.


Det känns som att de flesta här snackar först och tänker sen. Grabben har redan sagt att han e villig att betala deposition för att bilhandlaren ska gå med på erbjudandet. Dock finns det vissa som inte är läskunniga och svarar på andra saker istället för själva frågan tråden handlar om.
Å andra sidan behöver man inte svara på frågan bara för att ha sagt nåt. Om ni inte vet nåt om import och försäljning av sportbilar ska ni inte komma hit o störa de andra som verkligen vill lära sig hur systemet funkar.
Om ni tittar på marknaden kommer ni själva märka att de flesta sportbilar är begagnade och importerade från länder med stora marknader som till exempel Tyskland och detta är på grund av att marknaden är så pass liten i Sverige så att köparna inte alltid hittar den bilen de är ute efter och därför väljer bilfirmorna att importera för att hålla sina kunder nöjda.
De flesta bilfirmorna som jag personligen har haft kontakt med säger att de ska tjäna minst 20k på bilar som är värda runt 200k och vissa av de här bilarna är till o med importerade även om det inte är sportbilar. Så här har du svaret på varför firmorna inte behöver tjäna 100k för att importera en bil.
Citera
2018-02-25, 01:31
  #19
Medlem
8055s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddrainte
Det känns som att de flesta här snackar först och tänker sen. Grabben har redan sagt att han e villig att betala deposition för att bilhandlaren ska gå med på erbjudandet. Dock finns det vissa som inte är läskunniga och svarar på andra saker istället för själva frågan tråden handlar om.
Å andra sidan behöver man inte svara på frågan bara för att ha sagt nåt. Om ni inte vet nåt om import och försäljning av sportbilar ska ni inte komma hit o störa de andra som verkligen vill lära sig hur systemet funkar.
Om ni tittar på marknaden kommer ni själva märka att de flesta sportbilar är begagnade och importerade från länder med stora marknader som till exempel Tyskland och detta är på grund av att marknaden är så pass liten i Sverige så att köparna inte alltid hittar den bilen de är ute efter och därför väljer bilfirmorna att importera för att hålla sina kunder nöjda.
De flesta bilfirmorna som jag personligen har haft kontakt med säger att de ska tjäna minst 20k på bilar som är värda runt 200k och vissa av de här bilarna är till o med importerade även om det inte är sportbilar. Så här har du svaret på varför firmorna inte behöver tjäna 100k för att importera en bil.
Äntligen någon som förstår!
Citera
2018-03-16, 02:04
  #20
Medlem
8055s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ditt storsta problem ar val att hitta nagon dum nog att plocka hem och finansiera en bil utan att vara 100 pa att du verligen koper....

Halvgamla arabmercor av varstingmodell ar riktigt iskalla som import.
Du lar nog vara tvingad hitta nan kamelhandlare som far tjana minst 100puppor pa dig om ingen bil som redan finns I sverige duger.
Du är ju fan helt efterbliven om du tror att det är så. Har nu pratat med olika bilfirmor och alla dom har sagt att dem skulle kunna importera bilar från Tyskland utan problem. Dem berättade att jag till och med kunde finansiera bilen från dem och att jag inte behövde köpa den direkt bara för att den var importerad.
Citera
2018-03-16, 06:52
  #21
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 8055
Du är ju fan helt efterbliven om du tror att det är så. Har nu pratat med olika bilfirmor och alla dom har sagt att dem skulle kunna importera bilar från Tyskland utan problem. *Dem berättade att jag till och med kunde finansiera bilen från dem och att jag inte behövde köpa den direkt bara för att den var importerad.
*De

Så du menar på allvar att de tar hem en bil på uppdrag av dig men att de inte bryr sig om om du vill ha den när de väl hämtat hem den? Tillåt mig tvivla.
Jag har varit i kontakt med bilimport för några år sedan, visst var det inga problem att ta hem en bil till mig med finansiering, men jag hade ju fått skriva på ett liknande avtal som om jag handlade med vilken bilhandlare som helst.

Inte ens generalagenter tar ju hem bilar utan påskrivet kontrakt, är du riktigt säker på att du inte fått nåt om bakfoten här.
Citera
2018-03-16, 21:08
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8055
Du är ju fan helt efterbliven om du tror att det är så. Har nu pratat med olika bilfirmor och alla dom har sagt att dem skulle kunna importera bilar från Tyskland utan problem. Dem berättade att jag till och med kunde finansiera bilen från dem och att jag inte behövde köpa den direkt bara för att den var importerad.

Jaha sa bra for dig da. Och det var forstass riktiga firmor......inga kebabkletare?

Gor som du vill sa slipper du vara lessen.....
Citera
2018-03-19, 10:56
  #23
Medlem
Är den typgodkänd i EU så är den automatiskt typgodkänd i Sverige. Men tar man in bilar från andra marknader utanför EU så kan det vara bra att kontrollera att den går att registrera här hemma. Finns personer som importerat dyra bilar som sen inte gått att registrera in.

Finns gott om firmor i södra delarna av landet som sysslar med import, så att hitta någon halvvettig firma att köpa genom borde ju inte vara så svårt! Kryllar av dom på Blocket. Bara söka på lätt begagnade Mercedes så är nästan majoriteten av dom nyimporterade! Eller var så iaf för bara ett par år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback