Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-19, 22:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Jag vet inte vad Philips Hue klarar av men det är rätt coolt, och dessutom lite praktiskt, att ha rörelsedetektorer i mängd så att det tänds där man går.
Jag har knåpat ihop en mojäng som inte bara tänder där man rör sig utan också en lampa framåt, så man kan speja i rörelseriktningen när man är uppe och vinglar om natten. Den tänder på några ställen, där det finns valmöjlighet, två lampor på olika håll och släcker genast den ena om man väljer att röra sig mot den andra. Jag måste erkänna att än så länge har ingen besökare sett minsta charm eller finess med det hela.

En bekant kopplade ett fjärrstyrt relä till tvättmaskinen, så att han kan starta den med en app på telefonen eller automatiskt via ett program på PC:n. Det är något av ett måste för varje hederlig hemautomatisatör.

Du får gärna förklara hur du gjorde det,låter väldigt smidigt. Och ingen av mina gäster har heller inte sett charmen bakom det hela. Så jäkla smidigt att bara gå hemifrån så släcks det automatiskt. Och allt är tänt när man kommer hem.
Citera
2018-02-21, 17:08
  #14
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar till lämpligare forumdel.

Övrig hemelektronik --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2022-09-04, 22:22
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artoxy
Hej, jag behöver hjälp att forsätta bygga på mitt smarta hem, det är mitt mål att min lägenhet ska bli så automatiserad som möjligt.

Än så länge har jag införskaffat mig:

Robotdammsugare
Robotgolvmopp

Städa golven är ytterst sällan jag behöver göra, så städning för golvet kan jag väl säga är klart.

Belysning för hela lägenheten är Philips Hue systemet så det är automatiserat.

Övervakningssystem har jag också, inte för att det är något med hemautomatisering att göra men ändå.

Kaffebryggare med WiFi har jag också så man kan stänga på kaffet genom telefonen, onödigt men coolt.

Nu letar jag efter förslag vad nästa grej kan vara, behöver inte vara något med automatisering att göra, bara lite coola tekniska saker som förbättrar vardagen på något sätt skulle uppskattas.

Priset kvittar, har ni några idéer så vill jag gärna höra

Man borde kunna använda intelligenta hem-grejer för att slå av elvärmen och andra elprylar när elpriset är dyrt, om man har timprisavtal (timtaxa) på elen. Och för att mäta elförbrukningen i varenda eluttag och presentera den timme för timme. Nån med erfarenhet av det? Av att koppla in tempgivare och effektmätare? Från vilken sajt hämtar man elpriset som öppna data på lämpligt format? Det finns ju prediktioner av elpriset för 24-48 timmar framåt - hur bör man utforma en algoritm som schemalägger elanvändningen eller värmeregleringen baserat på det?

Se även tråden Stor prisskillnad elpris timme för timme och dagpris.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback