Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-17, 17:28
  #1
Medlem
Hej, jag behöver hjälp att forsätta bygga på mitt smarta hem, det är mitt mål att min lägenhet ska bli så automatiserad som möjligt.

Än så länge har jag införskaffat mig:

Robotdammsugare
Robotgolvmopp

Städa golven är ytterst sällan jag behöver göra, så städning för golvet kan jag väl säga är klart.

Belysning för hela lägenheten är Philips Hue systemet så det är automatiserat.

Övervakningssystem har jag också, inte för att det är något med hemautomatisering att göra men ändå.

Kaffebryggare med WiFi har jag också så man kan stänga på kaffet genom telefonen, onödigt men coolt.

Nu letar jag efter förslag vad nästa grej kan vara, behöver inte vara något med automatisering att göra, bara lite coola tekniska saker som förbättrar vardagen på något sätt skulle uppskattas.

Priset kvittar, har ni några idéer så vill jag gärna höra
Citera
2018-02-17, 17:51
  #2
Medlem
Donnos avatar
Gardiner och dörrlås kan du koppla upp och det kan vara smidigt. Automatisk rullgardin vid en viss tid och spårning på när dörren öppnades och vem (vilken kod) det var.
Citera
2018-02-17, 18:02
  #3
Medlem
Finns det inte smartakylskåp som håller koll och mailar inköpslistor. Det kanske bara var på försökssadiet.

Skymall har väl nån R2D2 som man kunde lära något.

Sen finns det väl programmerbart lego. Där sätter väl bara fantasin gräns för vad man kan bygga. En robot som hämtar posten.
Citera
2018-02-17, 18:03
  #4
Medlem
en kyl med is maskin
Citera
2018-02-17, 18:10
  #5
Medlem
sista tiden är kommen.
Citera
2018-02-17, 18:10
  #6
Medlem
Dörrlåsen tror jag inte skulle vara tillåtet av hyresvärden men rullgardinera får jag efterforska lite

Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
sista tiden är kommen.

Vad menar du med det
__________________
Senast redigerad av Artoxy 2018-02-17 kl. 18:13.
Citera
2018-02-17, 18:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artoxy
Dörrlåsen tror jag inte skulle vara tillåtet av hyresvärden men rullgardinera får jag efterforska lite



Vad menar du med det

vad menar du med det du håller på med? har du svårt att röra på dig?
Citera
2018-02-17, 18:17
  #8
Medlem
Sittkissares avatar
Har inte bland annat Amazon nån sån där robotröstgrej "AI"? Som kan spela upp musik och grejer. Nu eller snart släpps det en toalett som kan läsa av ens avföring. Bluetoothlås till ytterdörren som du öppnar med telefonen, så slipper du ha nycklar med dig.
Citera
2018-02-17, 18:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Har inte bland annat Amazon nån sån där robotröstgrej "AI"? Som kan spela upp musik och grejer. Nu eller snart släpps det en toalett som kan läsa av ens avföring. Bluetoothlås till ytterdörren som du öppnar med telefonen, så slipper du ha nycklar med dig.

Har funderat på Amazon Echo, finns dock bara på engelska. Men att tala engelska är inga problem.

Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
vad menar du med det du håller på med? har du svårt att röra på dig?

Inte ett dugg, rör mig väldigt mycket dagligen, både på jobb och hemma. Teknik är ett stort intresseområde för mig, jag har mina intressen och du dina...
Citera
2018-02-17, 19:29
  #10
Medlem
Ett hemmabio system med projektorduk, där du kopplar in xboxen och kan spela online, känns som skulle kunna passa bra för dig, ifall du inte redan har det. Det kan väl bli 20 - 30 000 kr beroende på kvalite.
Citera
2018-02-17, 21:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Ett hemmabio system med projektorduk, där du kopplar in xboxen och kan spela online, känns som skulle kunna passa bra för dig, ifall du inte redan har det. Det kan väl bli 20 - 30 000 kr beroende på kvalite.

Det skulle kunna funka, har en 4 meter vit vägg som man skulle kunna anordna det på, tack för ett bra förslag
Citera
2018-02-18, 23:28
  #12
Moderator
Pentyls avatar
Jag vet inte vad Philips Hue klarar av men det är rätt coolt, och dessutom lite praktiskt, att ha rörelsedetektorer i mängd så att det tänds där man går.
Jag har knåpat ihop en mojäng som inte bara tänder där man rör sig utan också en lampa framåt, så man kan speja i rörelseriktningen när man är uppe och vinglar om natten. Den tänder på några ställen, där det finns valmöjlighet, två lampor på olika håll och släcker genast den ena om man väljer att röra sig mot den andra. Jag måste erkänna att än så länge har ingen besökare sett minsta charm eller finess med det hela.

En bekant kopplade ett fjärrstyrt relä till tvättmaskinen, så att han kan starta den med en app på telefonen eller automatiskt via ett program på PC:n. Det är något av ett måste för varje hederlig hemautomatisatör.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback