Citat:
Ursprungligen postat av
Kmzatan
Ytterligare ett problem med bensodiazepiner mot ångest (f.a. generell ångest dock) är att de lindrar ångest så förbannat effektivt. De tar på studs bort ångesten, vilket leder till att man inte utvecklar några strategier för att lindra ångesten utan att ta benzodiazepiner. Därav har benso ofta en direkt kontraproduktiv effekt på ångestproblematik.
SSRI/SNRI å andra sidan lindrar ångesten, men inte lika effektivt och inte lika snabbt. De används för att lindra ångesten så att den blir hanterbar, men inte mer än så. Så att du får möjlighet att utveckla tillvägagångssätt/strategier och använda det du lär dig med KBT, för att ytterligare lindra ångesten.
Du skriver ju att det fungerar och att du blivit bättre med denna behandlingsstrategi. Men att på lång sikt helt/nästan bota den här problematiken tar lång tid och kräver mycket av dig, vilket jag förstår kan vara mycket frustrerande för dig.
Din läkare är heller ingen tankeläsare och det är ingen idé att du håller tillbaka när du beskriver dina problem. Upplever du att det inte fungerar med denna läkare kan du kanske byta, förklara hur du känner. Vill du enbart byta läkare för att få bensodiazepiner utskrivet avråder jag dig från detta, men om du blir rädd för att allvarligt skada dig själv ska du såklart kontakta öppenvården/akuten, där finns alltid någon som du kan prata med.
Jag hade utvecklat väldigt bra strategier innan jag fick kontakt med psyk då jag har haft problemen väldigt många år men det har blivit värre på senare tid plus att jag fick en svår depression. Depressionen är bättre och därav även ångesten men jag har GAD med panikångest. Den generella ångesten kan jag hantera och skulle inte falla mig på att testa något för det men jag blev nog bara så himla less då jag var ensam hemma igår och fick en attack som ledde till bula/blåmärke i pannan.
Jag har aldrig tyckt om den läkaren jag har nu då han inte lyssnar på mig men ändå behandlar mig som om han vet allt om mig. Jag har väl i princip velat byta sen första samtalet (då hade jag ingen vilja att få benzo) men jag är för snäll för mitt eget bästa och sen finns det bara två psykiatriker på min mottagning till.
Men det är bra med olika inputs. Jag förstår att det alltid är bäst utan medicin. Och jag känner mig rätt kass som inte fungerar "normalt" (vad nu normalt är nu för tiden

) utan mediciner och samtal. Jag ska iallafall se om jag kan få tyngdtäcke för att kanske minska ner ångesten ännu mer så att panikattackerna blir färre.
Sen får jag väl se. Jag får se om min samtalskontakt nämner något om mitt attraktiva blåmärke så kanske jag kan vara ännu ärligare