Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-17, 23:47
  #13
Medlem
Sjograss avatar
Många frukter innehåller ämnet ghrelin som även är ett av de ämnen som stimulerar hunger i kroppen. Jag vet inte exakt hur det fungerar, men min erfarenhet är att frukt tillsammans med något som innehåller mer fett eller protein mättar bra, medan enbart frukt inte mättar speciellt mycket.
Citera
2018-02-18, 10:12
  #14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Många frukter innehåller ämnet ghrelin som även är ett av de ämnen som stimulerar hunger i kroppen. Jag vet inte exakt hur det fungerar, men min erfarenhet är att frukt tillsammans med något som innehåller mer fett eller protein mättar bra, medan enbart frukt inte mättar speciellt mycket.

Ghrelin är inget som finns i livsmedlen....det är ett hormon vi har i kroppen som bland annat stimulerar aptiten. Det finns ett flertal faktorer som påverkar mättnaden.
Citera
2018-02-18, 12:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag blir naturligtvis mindre hungrig av att äta frukt. Det här tramset med att kolhydrater skulle göra en hungrig var det ingen som tyckte innan LCHF-sekten kom och påstod att det bara är fett som mättar. Det är naturligtvis ren och skär lögn och ett förbannat ohederligt tilltag av Sekten.

Jag har experimenterat mycket med att äta frukt.
Det som jag har märkt PÅ MIG, är att om jag
inte äter nåt alls på hela dan så blir jag inte
särskilt hungrig, men om jag äter frukt flera
gånger under dan, så blir jag JÄVLIGT hungrig.
__________________
Senast redigerad av Mustellaminuta 2018-02-18 kl. 13:33.
Citera
2018-02-18, 12:43
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Många frukter innehåller ämnet ghrelin som även är ett av de ämnen som stimulerar hunger i kroppen. Jag vet inte exakt hur det fungerar, men min erfarenhet är att frukt tillsammans med något som innehåller mer fett eller protein mättar bra, medan enbart frukt inte mättar speciellt mycket.

Ghrelin utsöndras i magsäcken, av tillförsel
av just - fruktsocker.
Citera
2018-02-18, 12:51
  #17
Medlem
Blir alltid vrålhungrig när jag ätit frukt, därför kan jag tyvärr aldrig använda det som mellanmål.
Jag äter egentligen aldrig frukt och det är nog av denna anledningen och skulle jag äta jag frukt på tom mage så dröjer det inte länge innan jag får blodsockerfall(eller om det stiger?) och blir alldeles svag i hela kroppen.
Jag är inte diabetiker.
Grönsaker är det helt annorlunda med, det mättar bra och även om jag blir hungrig även efter det så blir det inte samma "dipeffekt" som efter fruktintag.
Citera
2018-02-18, 13:22
  #18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Ghrelin utsöndras i magsäcken, av tillförsel
av just - fruktsocker.

Nej, Ghrelin stimulerar bland annat aptiten, hunger, inte av att du tillför fruktsocker. Anledningen till att ghrelin är opåverkat efter intag av fruktos är för att fruktos inte metaboliseras på samma sätt som t.ex glukos gör. Både ghrelin, leptin och insulin påverkas inte av fruktos i samma utsträckning som glukos.
Citera
2018-02-18, 13:32
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, Ghrelin stimulerar bland annat aptiten, hunger, inte av att du tillför fruktsocker. Anledningen till att ghrelin är opåverkat efter intag av fruktos är för att fruktos inte metaboliseras på samma sätt som t.ex glukos gör. Både ghrelin, leptin och insulin påverkas inte av fruktos i samma utsträckning som glukos.

Var har du fått det ifrån? Du är den första
som jag har hört som har sagt det. Alla
andra, inklusive forskarna har, åtminstone
för några år sen, sagt att fruktos ökar
nivåerna av Ghrelin.

Läs här:

"...the increase in ghrelin levels was exclusive to fructose intake"

"...fructose intake affects appetite control by increasing ghrelin serum levels"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4429636/
__________________
Senast redigerad av Mustellaminuta 2018-02-18 kl. 13:48.
Citera
2018-02-18, 14:08
  #20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Var har du fått det ifrån? Du är den första
som jag har hört som har sagt det. Alla
andra, inklusive forskarna har, åtminstone
för några år sen, sagt att fruktos ökar
nivåerna av Ghrelin.

Läs här:

"...the increase in ghrelin levels was exclusive to fructose intake"

"...fructose intake affects appetite control by increasing ghrelin serum levels"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4429636/

Inget av det säger emot det jag skrev i mitt inlägg. Ville bara poängtera att Ghrelin inte stimuleras enbart av fruktsocker (fruktos). Däremot skrev jag att ghrelin är opåverkat, vilket var slarvigt uttryckt eftersom det i vissa fall kan öka mängden ghrelin.

Kan ha vart jag som missuppfattade vad du menade.
Citera
2018-02-18, 18:13
  #21
Medlem
Sjograss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ghrelin är inget som finns i livsmedlen....det är ett hormon vi har i kroppen som bland annat stimulerar aptiten. Det finns ett flertal faktorer som påverkar mättnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Ghrelin utsöndras i magsäcken, av tillförsel
av just - fruktsocker.

Ahh, det var ett tag sen jag läste om ghrelin, mindes fel. Tack för rättelse!
Citera
2018-02-19, 16:21
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Inget av det säger emot det jag skrev i mitt inlägg. Ville bara poängtera att Ghrelin inte stimuleras enbart av fruktsocker (fruktos). Däremot skrev jag att ghrelin är opåverkat, vilket var slarvigt uttryckt eftersom det i vissa fall kan öka mängden ghrelin.

Kan ha vart jag som missuppfattade vad du menade.

Aha, ok, det är lugnt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback