Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 20:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Mordförsök och försök till dråp har ökat från 170-800 mellan 1975-2006
Våldsbrott i allmänhet 20 000 till 112 000 under samma peroiod.
Den senare kan nog till större del förklaras av anmälningsbenägenheten ökat.
Ovanligt att nån sprang till polisen och grinade för ett blåöga på fyllan på 70talet

Men det är fortfarande en stor ökning om man kollar sjukvården och för statistik på skador som krävt läkarbesök (vilket är att justera för faktor anmälningsbenägenhet).

Mord som du säger är ett av de få grenar som sjunkit.......fram till ca 2015. Men det har de senaste två åren ökat.

Orsaken att det sjunkit beror till stor del på att akutsjukvården är avsevärt bättre, och att mordförsöken främst sker i storstadsregioner där det är nära till sjukvård.
Ökningen efter 2015 beror på gängrelaterade skjutningar.
Förväxlingsrisk mellan olyckor och våld?
Citera
2018-02-18, 20:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Men det är fortfarande en stor ökning om man kollar sjukvården och för statistik på skador som krävt läkarbesök (vilket är att justera för faktor anmälningsbenägenhet).

Från vilket årtal?
Citera
2018-02-18, 21:18
  #15
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Från vilket årtal?

Jag vet inte, Detta var ett par år sedan jag läste. Vad man tittade på var korrelationen mellan skador som krävt läkarvård och misshandelsanmälningar under samma tidsperiod.
Man kunde misstänka att misshandelsanmälningarna ökade i högre takt än skador som krävt vård.
Men bägge ökade
Citera
2018-02-19, 06:37
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Jag vet inte, Detta var ett par år sedan jag läste. Vad man tittade på var korrelationen mellan skador som krävt läkarvård och misshandelsanmälningar under samma tidsperiod.
Man kunde misstänka att misshandelsanmälningarna ökade i högre takt än skador som krävt vård.
Men bägge ökade

Varför misstänka det?
Citera
2018-02-19, 09:35
  #17
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Varför misstänka det?

Eftersom misshandelsanmälningar steg i högre grad än antalet skador som kräver läkarvård.
Vilket betyder att antingen anmäler man oftare i fall där skadorna är ringa i jämförelse med tidigare.
Eller bara allmänt lägre anmälningsfrekvens. Man bör även fundera på om folk idag oftare söker vård för skitsaker jämfört med tidigare.

MEN som jag nämnde detta var inte det jag ville påvisa. Utan jag refererade till detta eftersom det även ska tolkas som att anmälningsbenägenhet bara är en liten del av ökningen eftersom även skador som kräver vård ökat, dock inte exakt lika brant som kurvan över anmälningar.

Tyvärr förstör Polisens bedrägeri i många fall statistiken. Deras mål att genom KPI tal försöka få det att se bättre ut än vad det egentligen gör. Så man måste hela tiden ta i beaktning hur de förändrat rapportering av olika brott. T.ex deras mål att få siffror för uppklaring av narkotikabeslag att se bättre ut.
Då anträffandet av 20st cannabisplantor i en lägenhet plötslig blivit 20fall av beslag i KPI rapporteringen.
Till skillnad mot tidigare då detta var ett 1x beslag av 20plantor.
Citera
2018-02-19, 10:53
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Eftersom misshandelsanmälningar steg i högre grad än antalet skador som kräver läkarvård.
Vilket betyder att antingen anmäler man oftare i fall där skadorna är ringa i jämförelse med tidigare.
Eller bara allmänt lägre anmälningsfrekvens. Man bör även fundera på om folk idag oftare söker vård för skitsaker jämfört med tidigare.

MEN som jag nämnde detta var inte det jag ville påvisa. Utan jag refererade till detta eftersom det även ska tolkas som att anmälningsbenägenhet bara är en liten del av ökningen eftersom även skador som kräver vård ökat, dock inte exakt lika brant som kurvan över anmälningar.

Tyvärr förstör Polisens bedrägeri i många fall statistiken. Deras mål att genom KPI tal försöka få det att se bättre ut än vad det egentligen gör. Så man måste hela tiden ta i beaktning hur de förändrat rapportering av olika brott. T.ex deras mål att få siffror för uppklaring av narkotikabeslag att se bättre ut.
Då anträffandet av 20st cannabisplantor i en lägenhet plötslig blivit 20fall av beslag i KPI rapporteringen.

Till skillnad mot tidigare då detta var ett 1x beslag av 20plantor.
Det säger emot idén om en ökad brottslighet.
Citera
2018-02-19, 14:03
  #19
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Det säger emot idén om en ökad brottslighet.

Nej det betyder att den som gräver i intern statistik från polisen måste jämföra äpplen och äpplen för att få ut statistik som är relevant.
Citera
2018-02-19, 14:34
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Nej det betyder att den som gräver i intern statistik från polisen måste jämföra äpplen och äpplen för att få ut statistik som är relevant.
Vilket kan användas för att få ut vilken statistik som helst.
Citera
2018-02-19, 15:42
  #21
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Vilket kan användas för att få ut vilken statistik som helst.

Nej, Och säger du att statistik går att vrida och vända hur man vill, eller att det går att ljuga med statistik så kommer du att placera dig själv i gruppen efterblivna.
Säger inte att du är det. Men de enda som går att vilseleda med statistik är de som alltid upprepar att man kan hitta på vad som helst med statistik.

Man kan förfalska statistik och folk kan tolka statistik fel. Eller snarare tolka saker som inte finns där.
Men det är inte statistiken eller datans fel. Statistik är entydigt.
__________________
Senast redigerad av Bulkninja 2018-02-19 kl. 15:54.
Citera
2018-02-19, 19:36
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Nej, Och säger du att statistik går att vrida och vända hur man vill, eller att det går att ljuga med statistik så kommer du att placera dig själv i gruppen efterblivna.
Säger inte att du är det. Men de enda som går att vilseleda med statistik är de som alltid upprepar att man kan hitta på vad som helst med statistik.

Man kan förfalska statistik och folk kan tolka statistik fel. Eller snarare tolka saker som inte finns där.
Men det är inte statistiken eller datans fel. Statistik är entydigt.
Att tro att "statistik är entydigt" inom de institutioner som skapar statistiken leder till självuppfyllande profetior. Till exempel om rättsväsendet tror att blå strumpor predisponerar för våldsbrott, då kommer utredarna att leta bevis mer för våldsbrott begångna av personer med blå strumpor. Detta leder till en överrepresentation av fällande domar hos personer med blå strumpor även om det inte finns någon överrepresentation i antal begångna våldsbrott.
Citera
2018-02-19, 20:03
  #23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Statistiken är missvisande på så sätt att människor rör sig ute oskyddat i offentliga mijöer mindre nu än för bara några tiotal år sedan.

Trots all denna riskminimering av barn (bestämd av deras föräldrar), äldre, kvinnor i alla åldrar så ökar alltså utevåldet.
Citera
2018-02-20, 12:14
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Statistiken är missvisande på så sätt att människor rör sig ute oskyddat i offentliga mijöer mindre nu än för bara några tiotal år sedan.

Är det det som är problemet med statistiken? (FB) Detaljer i rättsprocessen som påverkar sannolikheten att bli dömd?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback