Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-17, 12:40
  #1
Medlem
Har alltid velat besöka Japan och planerar därför en visit dit någon gång 2018/2019.
Tanken var att landa i Tokyo men sedan skaffa tågkort och åka runt lite. Har japansk-talande vänner i Tokyo som kan guida mig lite.

Dock så tycker jag att flyg till Asien är så dyrt och tänker att det kanske är värt att stanna till vid flera länder när man "ändå är ute och reser".

Vilka länder är ett måste?

I Sydostasien finns Bali, Vietnam, Malaysia, Singapore. Hade velat åka dit men känns som det kanske är länder för en annan resa?

Annars tänker jag ev. Kina, Sydkorea, Nepal?

Jag vet dessvärre inte vilka ställen som är måsten så tar emot bra tips. Vill gärna uppleva olika sorts kulturer och vistas. Kanske låter fördomsfullt men känns som många länder troligtvis har rätt liknande landskap etc? Tex vet inte hur mycket jag får i Sydkorea som jag inte finner i Japan? (på ett ungefär såklart. Förstår att det såklart är annorlunda men är det så mycket nytt att det är värt de extra pengarna vs att kanske ta Japan och Bali som skiljer sig rätt mkt?).

Thailand har jag varit i!

Och när skall man åka? Har troligtvis endast möjlighet under sommaren eller vår.

EDIT: Hur länge vill man vara på de olika ställena? Bäst är såklart att köpa flyg när man känner att man vill vidare men samtidigt låter detta som det dyraste alternativet.
Jag tänker mig max vara borta 1.5 månad och budget ligger mellan 30-50k
__________________
Senast redigerad av Lizell 2018-02-17 kl. 12:42.
Citera
2018-02-17, 12:47
  #2
Medlem
Kumabjorns avatar
Hoppa över Sydkorea om du skall till Japan. Skillnaderna är inte direkt påtagliga, kulturellt ligger de nära varandra. Jag hade testat Kambodja och Vietnam, avviker starkt från de tre stora.
Citera
2018-02-17, 13:12
  #3
Medlem
Ttoclaws avatar
Nordkorea kanske? Extra spännande utan visum. Blir ett minne för livet.
Citera
2018-02-17, 13:30
  #4
Medlem
Nykulas avatar
Nordkorea är ju intressant men lite farligt ändå. Mongoliet verkar spännande och Singapore skulle jag också satsat på
Citera
2018-02-17, 14:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nykula
Nordkorea är ju intressant men lite farligt ändå. Mongoliet verkar spännande och Singapore skulle jag också satsat på

Hade gärna besökt Nordkorea men orkar nog inte med alla formaliteter och är nog ändå lite rädd för stället ändå. Dock spännande!
Citera
2018-02-17, 14:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Hoppa över Sydkorea om du skall till Japan. Skillnaderna är inte direkt påtagliga, kulturellt ligger de nära varandra. Jag hade testat Kambodja och Vietnam, avviker starkt från de tre stora.

Lite som jag trodde då!
"De tre stora?"
Skiljer sig Kambodja och Vietnam då?
Citera
2018-02-17, 14:45
  #7
Medlem
Knucklehugss avatar
Vill du ha en udda Asienresa? Dock så kostar det över din budget men är att betrakta

Bhutan
Parodalen och taktsangklostret samt alla fallosmålningar i chimi lhakhang. Dock är det väldigt dyrt att ta sig hit och leva här, men folket är faktiskt det gladaste och trevligaste folket i världen. (alla fyller även år på samma dag)

Sri Lanka
Södra delen är klart finast vad gäller stränder och bad men tycker att ett besök upp bland teodlingarna runt omkring kandy är värt ett besök.

Kambodja
Finns hur mycket som helst att se, Angkor Wat är väl på första plats för de flesta, dessvärre är det äckligt mycket turister där då bäst är att ca där runt 5 på morgonen..

Hainan Kina
Istället för att åka till Thailand där det finns fler svenskar än svenskar i Sverige så är Hainan I södra Kina ett bra alternativ. Känns lyxigt och är relativt dyrt, bra stränder, många jetset Kineser semestrar där också.

Singapore
Snordyrt och ultrafuturistiskt liten ö. Missa inte fika café som drivs av en svensk, universal studios samt shopping på orchard rd
Citera
2018-02-17, 17:58
  #8
Medlem
Busstations avatar
Är ju rätt långt att flyga mellan Bali/Nepal och Japan, men har du tid och vill dit så varför inte. Kina skiljer sig annars väldigt mycket kulturellt från Japan och är nära. Taiwan ligger också nära.
Citera
2018-02-18, 02:10
  #9
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizell
Lite som jag trodde då!
"De tre stora?"
Skiljer sig Kambodja och Vietnam då?
Tre stora är Kina, Sydkorea och Japan.

Jag tycker nog att både Kambodja och Vietnam är väldigt annorlunda upplevelser jämfört med de tre nämnda länderna. Lite som tystlåtna buttra nordeuropéer gentemot energiska armviftande italienare och mer mañanabetonade spanjorer.
__________________
Senast redigerad av Kumabjorn 2018-02-18 kl. 02:33.
Citera
2018-02-18, 08:25
  #10
Medlem
Herkulesbigs avatar
Jag hade hoppat bali och satsat i stället åka till andra delar av Indonesien som gili öarna (sidan om bali) eller varför inte prinsstaden Yogjakarta (gamla huvustaden). Eller några av de filippinska öarna som Cebu,Palawan m.fl. ?
Citera
2018-02-18, 18:18
  #11
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Singapore
Snordyrt och ultrafuturistiskt liten ö. Missa inte fika café som drivs av en svensk

Fika är dock halal, och kopplingen till sverige känns tunn, de missar typiskt allt som de inte inte kan anskaffa mest av lathet, pyttipanna men inga rödbetor, istället spar 15$ och stek potatis hemma istället.

Svensk mat hittar man bättre på IKEA Alexanda, inte den andra den är också halal.
Citera
2018-02-28, 15:46
  #12
Medlem
Om du ska åka till Japan skulle jag starkt rekommendera att du även besöker Taiwan i samma veva. Var där för ungefär en månad sedan och är förmodligen mitt favorita land i Asien. Har en del japanska influenser men mestadels kinesiska, vilket gör det till ett väldigt intressant resemål.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2918596

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback