Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-17, 11:50
  #1
Medlem
Turbomachines avatar
Jag har sett och irriterat mig på att folk väcker till liv gamla trådar som har varit döda i flera år, man tror att det är något aktuellt för att sedan inse att det här har jag läst förr.

Så mitt förslag är att om det inte har postats nytt i ett ämne på två år så blir de automatiskt låst och om en person vill väcka liv i det igen så måste den kontakta moderator med en bra motivering varför ämnet skall låsas upp igen.
Citera
2018-02-17, 13:22
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Tycker det är konstigt att det inte redan finns.
Flera gånger har moderatorer ilsknat till med orden "ge fan i att dra upp gamla skittrådar..."!
Citera
2018-02-17, 13:57
  #3
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Jag har sett och irriterat mig på att folk väcker till liv gamla trådar som har varit döda i flera år, man tror att det är något aktuellt för att sedan inse att det här har jag läst förr.

Så mitt förslag är att om det inte har postats nytt i ett ämne på två år så blir de automatiskt låst och om en person vill väcka liv i det igen så måste den kontakta moderator med en bra motivering varför ämnet skall låsas upp igen.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tycker det är konstigt att det inte redan finns.
Flera gånger har moderatorer ilsknat till med orden "ge fan i att dra upp gamla skittrådar..."!

Det är precis tvärtom. Om ett ämne diskuteras i befintlig tråd ska denna användas och man ska INTE starta en ny i samma ämne. Söker man på ett ämne ska man inte få upp 50 trådar som diskuterar samma sak utan det ska vara samlande i en tråd.

Om en moderator skriver att man ska ge fan i att dra upp gamla trådar har denne gjort fel, alternativt att poängen då ligger i ordet "skittrådar".
Citera
2018-02-17, 14:39
  #4
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tycker det är konstigt att det inte redan finns.
Flera gånger har moderatorer ilsknat till med orden "ge fan i att dra upp gamla skittrådar..."!

Å andra sidan så blir vissa ilskna för att man inte använder befintlig tråd, trots att den är flera år gammal

Man får chansa haha
Citera
2018-02-17, 14:42
  #5
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det är precis tvärtom. Om ett ämne diskuteras i befintlig tråd ska denna användas och man ska INTE starta en ny i samma ämne. Söker man på ett ämne ska man inte få upp 50 trådar som diskuterar samma sak utan det ska vara samlande i en tråd.

Om en moderator skriver att man ska ge fan i att dra upp gamla trådar har denne gjort fel, alternativt att poängen då ligger i ordet "skittrådar".

Jag är kluven i denna fråga, har också mött det där "bumpa inte", samtidigt är det extremt drygt när det skapas nya trådar om samma sak hela tiden.



En sak jag vill föreslå är i alla fall att man i så fall skall fortsätta moderera i gamla trådar. När man vill läsa en lång tråd (t ex samlingstråd eller en äldre tråd) finns det en del skräp som inte anmälts vid tillfället, men som bryter mot reglerna (KFK, trams, +1, OT, sådana saker). Försökte anmäla något sådant en gång, men fick beskedet att tråden var gammal.

Nu begriper jag det otroligt tråkiga för moderatorer att sitta och rensa gammalt skräp, men om man skall låta stora trådar vara aktiva och uppmuntra användning av dem, så måste man också fortsätta modereras. Har man en specifik fråga om något som redan besvarats och skall läsa en samlingstråd blir det väldigt mycket scrollande av saker som inte skulle ha varit där från första början om regler följts och regelbrott anmälts. Det är inte de allvarligaste av regelbrott, men de är förmodligen de vanligaste och de som stör diskussionerna allra mest.

Vad tror ni?
Citera
2018-02-17, 14:58
  #6
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Jag är kluven i denna fråga, har också mött det där "bumpa inte", samtidigt är det extremt drygt när det skapas nya trådar om samma sak hela tiden.



En sak jag vill föreslå är i alla fall att man i så fall skall fortsätta moderera i gamla trådar. När man vill läsa en lång tråd (t ex samlingstråd eller en äldre tråd) finns det en del skräp som inte anmälts vid tillfället, men som bryter mot reglerna (KFK, trams, +1, OT, sådana saker). Försökte anmäla något sådant en gång, men fick beskedet att tråden var gammal.

Nu begriper jag det otroligt tråkiga för moderatorer att sitta och rensa gammalt skräp, men om man skall låta stora trådar vara aktiva och uppmuntra användning av dem, så måste man också fortsätta modereras. Har man en specifik fråga om något som redan besvarats och skall läsa en samlingstråd blir det väldigt mycket scrollande av saker som inte skulle ha varit där från första början om regler följts och regelbrott anmälts. Det är inte de allvarligaste av regelbrott, men de är förmodligen de vanligaste och de som stör diskussionerna allra mest.

Vad tror ni?

Jag brukar inte lägga tid på att modda gamla inaktiva trådar, men när de väl bumpas upp och diskussionen tar fart igen så går jag igenom dom och tar det värsta OT/tramset.
Citera
2018-02-17, 15:11
  #7
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag brukar inte lägga tid på att modda gamla inaktiva trådar, men när de väl bumpas upp och diskussionen tar fart igen så går jag igenom dom och tar det värsta OT/tramset.


Tycker det är bättre att ni låser gamla klassiska trådar än att ni reviderar historien. Ofta är det öppet mål att moderera gamla trådar efter dom nya reglerna.
Citera
2018-02-17, 15:24
  #8
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Tycker det är bättre att ni låser gamla klassiska trådar än att ni reviderar historien. Ofta är det öppet mål att moderera gamla trådar efter dom nya reglerna.

Ptja, fast problemet är ju att visst OT genererar mer OT och trådämnet ska ju kunna diskuteras så bra som möjligt. Flashback är ju ett diskussionsforum.

Dessutom är ju kidsen idag så extremt talanglösa och humorfattiga att det nästan alltid i dessa bumpade trådar peppras med inlägg där det citeras något gammalt trams-inlägg med ett menlöst "Höhö, fan vad kul"-inlägg, eller tror att eftersom någon för 9 år sedan skrev "Bajs, bajs, bajs, bajs, bajs" så är det höjden av spiritualitet att citera det och skriva likadant.
Citera
2018-02-17, 15:51
  #9
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ptja, fast problemet är ju att visst OT genererar mer OT och trådämnet ska ju kunna diskuteras så bra som möjligt. Flashback är ju ett diskussionsforum.

Dessutom är ju kidsen idag så extremt talanglösa och humorfattiga att det nästan alltid i dessa bumpade trådar peppras med inlägg där det citeras något gammalt trams-inlägg med ett menlöst "Höhö, fan vad kul"-inlägg, eller tror att eftersom någon för 9 år sedan skrev "Bajs, bajs, bajs, bajs, bajs" så är det höjden av spiritualitet att citera det och skriva likadant.


Det talar ju ännu mer för att låsa trådarna, all tid har sitt språkbruk och det bör bevaras oavsett dina eller andras nymodiga åsikter om kvalitén.
Citera
2018-02-17, 15:55
  #10
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Det talar ju ännu mer för att låsa trådarna, all tid har sitt språkbruk och det bör bevaras oavsett dina eller andras nymodiga åsikter om kvalitén.

Ja, är dom riktigt usla låses dom nog ofta. Åtgärderna beror på dels hur tråden ser ut och dels hur utvecklas.
Citera
2018-02-17, 15:57
  #11
Medlem
Vissa trådar inleds ju med Samlingstråden om..., kanske med ordet [Sammanfogad] eller Den stora tråden om... Dessa trådar bör då inte låsas. Andra bumpade trådar skulle, om det inte känns fel kunna ändra rubrik till något sammanfattande. Jag tror då knappast på förslaget, i alla fall inte om det verkar kännas relevant att återigen ta upp ett gammalt ämne. Ingen automatisk låsning efter 2 års inaktivitet.
Citera
2018-02-17, 16:09
  #12
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Ett större problem är användare som resonerar på följande sätt: "Det fanns en tråd om ämnet, men den var lite gammal, så jag startar en ny." Det behöver inte ens vara att tråden är väldigt gammal utan jag har observerat och hanterat situationer där användare inte vill återuppliva en 2-3 år gammal tråd och därför startar en ny om exakt samma ämne.

I de fall då jag har låst en tråd, så fyller det ett specifikt syfte och i de fallen bör användarna vara uppmärksamma på vad som står i låsningsmeddelandet, eftersom det där länkas till befintliga trådar om ämnet som användare skall hålla sig till. Att jag inte har valt att papperskorga eller sammanfoga med befintliga trådar kan vara för att just det här ämnet är någonting som det startas många trådar om och tråden skall finnas kvar som en uppmaning för framtida användare att hålla sig till befintliga trådar (om de använder sökfunktionen).

Så att låsa trådar istället kan ske i demonstrativt syfte; implicit eller explicit hänvisar låsningsmeddelandet till regel 0.02 och vill uppmana användarna att hålla sig till befintliga trådar och inte starta nya om ämnet.

Om ni ser ett hänglås på en tråd: Var uppmärksamma på låsningsmeddelandet, det kan innehålla viktig information.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback