Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-17, 11:49
  #1
Medlem
Jag vill minnas att jag, för längesen, läste en artikel om vitaminer där det stod att man skulle undvika att äta nötter samtidigt som man tog sitt multivitamin(om man nu tar det).

Kan det stämma?

Tack för svar
Citera
2018-02-17, 12:06
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Är det kanske antinutrienter du syftar på? T.ex fytinsyra, som finns i bland annat nötter, kan hämma upptaget av vissa mineraler.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-02-17 kl. 12:10.
Citera
2018-02-17, 12:29
  #3
Medlem
tsiLs avatar
Blötlägg nötterna.
Citera
2018-02-17, 12:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Är det kanske antinutrienter du syftar på? T.ex fytinsyra, som finns i bland annat nötter, kan hämma upptaget av vissa mineraler.

Det är inte jag som egentligen syftar på något. Det var artikeln(som jag inte kan hitta nu) som avrådde från att äta nötter samman med multivitamin med hänvisning till att nötterna skulle försämra upptaget av vitaminerna/mineralerna.

Jag undrar om det är så eller om jag har fått allt om bakfoten.
Citera
2018-02-17, 12:44
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
Det är inte jag som egentligen syftar på något. Det var artikeln(som jag inte kan hitta nu) som avrådde från att äta nötter samman med multivitamin med hänvisning till att nötterna skulle försämra upptaget av vitaminerna/mineralerna.

Jag undrar om det är så eller om jag har fått allt om bakfoten.

Jo, då är det precis det du syftar på. Nötter, precis som vissa andra livsmedel, innehåller antinutrient (fytinsyra), vilket kan hämma upptaget av vissa mineraler. Det kan undvikas genom blötläggning t,ex, om man vill, egentligen spelar det säkert ingen större roll så länge du inte baserar stor del av din kost på den typen av livsmedel. Det innebär inte att du måste undvika nötter, havregryn m.m.
Citera
2018-02-17, 12:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jo, då är det precis det du syftar på. Nötter, precis som vissa andra livsmedel, innehåller antinutrient (fytinsyra), vilket kan hämma upptaget av vissa mineraler. Det kan undvikas genom blötläggning t,ex, om man vill, egentligen spelar det säkert ingen större roll så länge du inte baserar stor del av din kost på den typen av livsmedel. Det innebär inte att du måste undvika nötter, havregryn m.m.

Jag brukar äta kokos varje dag, men har hitintills ätit kokos "så långt bort" från multivitaminet som möjligt, t ex, MV till frukost(kl 5), kokos till fika(kl 15). Men har funderat på vad som skulle hända om jag åt multivitaminet till fika tillsammans med nötterna(det finns skäl till varför, även om de inte är uppenbara i detta inlägg).
Citera
2018-02-17, 12:54
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
Jag brukar äta kokos varje dag, men har hitintills ätit kokos "så långt bort" från multivitaminet som möjligt, t ex, MV till frukost(kl 5), kokos till fika(kl 15). Men har funderat på vad som skulle hända om jag åt multivitaminet till fika tillsammans med nötterna(det finns skäl till varför, även om de inte är uppenbara i detta inlägg).
Det skulle förmodligen inte "hända" något speciellt överhuvudtaget. Sen är väl inte multivitaminen du tar den enda källan till vitaminer i din kost. Oroa dig inte.
Citera
2018-02-17, 13:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det skulle förmodligen inte "hända" något speciellt överhuvudtaget. Sen är väl inte multivitaminen du tar den enda källan till vitaminer i din kost. Oroa dig inte.

Inte den enda nej, men det finns ett otal mineraler som man ju inte eljest får i sig så lätt... men jag vill ju inte i onödan trycka ut det mest näringsrika gödsel som någonsin funnits på planeten.
Citera
2018-02-17, 13:07
  #9
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
Inte den enda nej, men det finns ett otal mineraler som man ju inte eljest får i sig så lätt... men jag vill ju inte i onödan trycka ut det mest näringsrika gödsel som någonsin funnits på planeten.

Som sagt, får du i dig vitaminer/mineraler från andra källor i kosten, och kosten överlag är varierad, så behöver du inte oroa dig för att du äter nötter. Du oroar dig i onödan.
Citera
2018-03-02, 12:41
  #10
Medlem
Nötter och frön skall alltid blötläggas ca 10 h innan man äter det pga fytinsyran. Släng i lite äppelcidervinäger om ni vill att det ska gå fortare.
Nötter utan blötläggning ger enbart en massa koppar.
Citera
2018-05-17, 19:02
  #11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsiL
Blötlägg nötterna.

Det här. Kom på det precis själv. De blir antagligen mjukare så att det blir lättare att tugga för tänderna också. Sen tänkte jag på det här med tungmetaller som många nötter och fröer har. Borde inte sånt försvinna på samma sätt som när man blötlägger ris?
Citera
2018-06-03, 11:57
  #12
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Det var ju trist och nödigt krångligt att man måste blötlägga frön och nötter då. Brukar ju bara slev upp dem i en skål med typ fil och trott jag får i mig gott om näring men tydligen inte. Vad mer ska man tänka på vid blötläggning då? Äter en del solrosfrön. Läste att dem behövde blötläggas en kortare tid typ 2 timmar. Måste vattnet vara rumstemperatur eller kan jag använda kallvatten? Har bara kall vatten i min lägenhet, (eller ja finns varmvatten men det blir så där typ vitt och ser äckligt ut). Sen efteråt ska dem torka? Hur länge kan man göra det. Tanken är ju att jag ska äta dem ganska snabbt efteråt så kanske inte spelar någon roll men läste att dem riskerar och mögla efter ett tag så man vill kanske inte låta dem torka för länge. Och går det lika bra att torka dem bara i en typ tallrik, eller måste man fixa och greja med någon jävla ugn som jag läste om. Har ju inte ens det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback