Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-17, 06:27
  #1
Medlem
Om ett land kräver visum innan inresa, är det endast internetansökan som gäller, eller i vissa länder visum vid ankomst?

Går det att bara kliva in på någon visumservice ställe i nån svensk storstad och personligen lägger fram sin originala pass och bekräftelse på flygbiljetter och typ säga att man vill ha visum ?
Citera
2018-02-17, 06:38
  #2
Medlem
Var ska du åka?

Vissa länder kan du söka ”visum” via internet, tex USA.
Andra länder kräver att du besöker landets ambassad/konsulat, tex Kina.
Vid dom flesta länder som kräver visum av svenskar får du det direkt vid inresa, tex Vietnam.

Prova att googla landet du ska åka till + visum så har du nog svaret.

Lycka till!
Citera
2018-02-27, 22:25
  #3
Medlem
Limma skinkbits avatar
Det där kan ju vara väldigt olika. Jag har varit med om att personligen besöka konsulat, skicka pass och ansökningar med post till ambassad och att låta ombud (resebyrå) sköta alltihop.
Citera
2018-02-28, 21:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det där kan ju vara väldigt olika. Jag har varit med om att personligen besöka konsulat, skicka pass och ansökningar med post till ambassad och att låta ombud (resebyrå) sköta alltihop.

Jo men kan man göra det oanmält? Bara kliva in utan bokat tid o slänger upp pass o biljett och en komplett ifylld ansökan ? Eller måste man ta o skaffa ett par passfoton innan eller kan man typ göra allt samtidigt ?
__________________
Senast redigerad av tony0682 2018-02-28 kl. 21:33.
Citera
2018-02-28, 21:47
  #5
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Jo men kan man göra det oanmält? Bara kliva in utan bokat tid o slänger upp pass o biljett och en komplett ifylld ansökan ? Eller måste man ta o skaffa ett par passfoton innan eller kan man typ göra allt samtidigt ?

Du bör definitivt ha med foton om det krävs. Vill minnas att jag kom oanmäld till ryska konsulatet i Göteborg men det funkar inte längre, så vitt jag vet.
Och det är ju som sagt ganska olika regler beroende på vilket land det gäller. Även visumbyråerna kan ha olika regler/arbetssätt.

Fråga t.ex. här:
https://www.visumservice.se/se/Visumguide/
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2918518

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback