Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-17, 19:40
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Det klart att systemet måste reformeras, läcker ju pengar som ett såll. Märkligt att folk klarade sig förr utan assistansersättning? Och då snackar jag inte medeltiden, jag snackar någorlunda modern tid, typ 1980-1990-talen. Fast då satt väl de flesta "basket-casen" på institution, antar jag. Men ha assistansersättningar på typ en miljon per år och vårdtagare, fattar vem som helst att detta inte finns ekonomi för i längden.

Det finns nog en del assistanstagare som skulle kunna "ta sig i kragen", många blir passiviserade då "allt jobbigt" tas om hand av andra. Menar absolut inte att alla kan "ta sig i kragen", men säkert en hel del. Absolut förbjudet att assistansersättningar ska betalas ut till privata bolag, det är exakt så det har fuskats. Exempelvis med "cashback" till familjerna som får assistans. Borde vara stat och kommun som i så fall anställer "hemsamariterna".
Citera
2018-02-17, 20:04
  #14
Medlem
För 35 år sedan fanns inga personliga assistenter. Det fanns institutioner och vårdhem i stället. Man stängde dessa och trodde man gjorde en besparing. Det var olika kvalitet på inrättningarna, men de jag kom i kontakt med var utmärkta.

Olika terapier fanns i samarbete. Lek, sjukgymnastik, skola etc. Detta för barn.
För åldringar var det långvård.

Staten får öppna nya institutioner och sjukhem och anställa lämplig personal igen. Assistenterna kan jobba här i stället. Jag tycker det vore en bra utveckling. Personlig assistans har missbrukats stort. På tiden det blir en revision här.

Jag vet jag får påhopp här, men jag har upplevt båda sidorna och har en reell uppfattning.
Citera
2018-02-21, 13:06
  #15
Medlem
EnGodForlorares avatar
Statsminister Stefan Löven går nu i polemik mot utredare Gunilla Malmborg:

Citat:
Löfven avvisar kritiserade assistansutkast

– Det finns inga planer på att helt plötsligt ta bort den rättigheten för barn under 12 eller äldre över 80. Det finns inga sådana regeringsförslag, sade Stefan Löfven som svar på en publikfråga, vid ett tal i Centrumhuset i Robertsfors i Västerbotten på tisdagskvällen.

– En socialdemokratiskt ledd regering kommer aldrig att besluta om att vi ska försämra möjligheterna. Vi har inte förändrat lagen överhuvudtaget, vi ska se till att människor som behöver det ska kunna leva ett fritt och oberoende liv, det är en rättighetslagstiftning, sade Löfven.

– Det är alltid så att en utredare är fri att föreslå men vi måste inte ta utredningen och dess förslag, det är regeringen som sedan lägger förslag.

https://www.dn.se/nyheter/politik/lo...sistansutkast/

Det var alltså exakt så som jag skrev. Förslaget i utredningen var utredarens eget och inte något som regeringen ställde sig bakom. För övrigt tycker jag det är synd att det blivit så mycket ståhej kring den här utredningen som är långtifrån klar. Den här typen av massmedial uppmärksamhet försvårar utredarnas arbeten.
Citera
2018-02-21, 14:19
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Jag tänker lite som du. Det spelar ingen roll om det är Moderater eller Sossar som styr.

Den här utvecklingen sker ändå.

Den gemensamma nämnaren är istället en kostsam asyl och invandringspolitik. Arvet efter Reinfeldt som inte var så blå. Och nu försöker Kristensson reparera detta.

Men det sitter i väggarna. Jag tror inte det är så enkelt att Reinfeldts anda är bortblåst bara för Kristensson tog över.

Jag hoppas så klart jag har fel.


Reinfeldt blev utsedd av regeringen att sitta i en kommission, kommer ej ihåg va det var. Han är garanterat högst involverad i politiken fortfarande som ledaren i bakgrunden. Verka men inte synas så att säga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback