Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-16, 19:35
  #1
Medlem
Skulle ett amerikanskt/Engelskt körkort funka på krogen och nattklubbar? Samt Systembolaget??
Citera
2018-02-16, 19:39
  #2
Medlem
Självklart. Det är inte bara svenskar som handlar där. Är du svensk medborgare däremot och bosatt i Sverige, så nej.
Citera
2018-02-16, 19:39
  #3
Medlem
Jellohs avatar
Det beror på hur dum personalen är, många svenska dörrvakter kan inte läsa utländska datum då de är skrivna åt rätt håll. Blev själv en gång i min ungdom nekad inträde med mitt finska körkort då vakten hävdade att jag omöjligen kunde vara 87 år gammal, hade han dessutom räknat rätt med dagen som födelseår hade jag varit 85.....
Citera
2018-02-16, 19:41
  #4
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Självklart. Det är inte bara svenskar som handlar där. Är du svensk medborgare däremot och bosatt i Sverige, så nej.

Bullshit, har använt mig av utländsk legitimation i Sverige, de kan vara lite konfunderade först, men förklarar man varför man ha utländsk leg så brukar man inte bli ifrågasatt längre.
Citera
2018-02-16, 21:06
  #5
Medlem
Vad tror ni är ”enklast” engelskt körkort eller amerikanskt? Man kan ju tex säga att man är utbytesstudent?
Citera
2018-02-16, 21:37
  #6
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Utländsk legitimation funkar givetvis i Sverige, precis som att ditt svenska körkort funkar utomlands.
Citera
2018-02-17, 00:19
  #7
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Utländsk legitimation funkar givetvis i Sverige, precis som att ditt svenska körkort funkar utomlands.
På krogen och lokal, förmodligen. Dock har jag haft problem på andra håll då svensk legitimation ofta "inte visar nationalitet". Inom norden fungerar alla körkort, inom Europa, eller ännu hellre, utanför räknas det juridiskt sett inte och jag har därför som vana att dra med mig passet om det är något viktigare.
Citera
2018-02-17, 00:47
  #8
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain
På krogen och lokal, förmodligen. Dock har jag haft problem på andra håll då svensk legitimation ofta "inte visar nationalitet". Inom norden fungerar alla körkort, inom Europa, eller ännu hellre, utanför räknas det juridiskt sett inte och jag har därför som vana att dra med mig passet om det är något viktigare.

Du kommer ju inte ut ur Europa utan pass... så.
Citera
2018-02-18, 20:04
  #9
Medlem
OCoileains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Du kommer ju inte ut ur Europa utan pass... så.
Du behöver inte åka särskilt långt bort inom Europa för att även körkortet ska bli ogiltligförklarat som legitimation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback