Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-16, 19:02
  #1
Medlem
Hej, har kanske hittat ett ställe att odla på.
Problemet är att det är en året runt temp på 14 grader i den lokalen då den ligger under mark. Jag kommer använda LED belysning.


Mina tankar är hur jag värmer upp tältet bäst? Att ställa in ett el-element är kanske inte det bästa? Tänker på ojämn värme.
Ska man kosta på sig någon form av golvvärme? Eller kan det också vara svårt att kontrollera? Tänker om jorden torkar ur snabbt?

Nästa fråga blir ang till-luft och från-luft.
Eftersom jag har motsatt problem mot de flesta så tänker jag om jag ska göra om så frånluftsfläkten och kolfiltret sitter efter golvet och till-luft sitter uppe efter taket istället?

Jag kände att det var stor skillnad på värme upp efter taket i lokalen.

Vad tror ni?
__________________
Senast redigerad av dell 2018-02-16 kl. 19:05.
Citera
2018-02-16, 19:06
  #2
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dell
Hej, har kanske hittat ett ställe att odla på.
Problemet är att det är en året runt temp på 14 grader.

Mina tankar är hur jag värmer upp tältet bäst? Att ställa in ett el-element är kanske inte det bästa? Tänker på ojämn värme.
Ska man kosta på sig någon form av golvvärme? Eller kan det också vara svårt att kontrollera? Tänker om jorden torkar ur snabbt?

Nästa fråga blir ang till-luft och från-luft.
Eftersom jag har motsatt problem mot de flesta så tänker jag om jag ska göra om så frånluftsfläkten och kolfiltret sitter efter golvet och till-luft sitter uppe efter taket istället?

Jag kände att det var stor skillnad på värme upp efter taket i lokalen.

Vad tror ni?
En takfläkt sprider värmen bra, sen är jag inte för drogtillverkning så det blir mitt enda tips angående värmefördelning.
Citera
2018-02-16, 20:40
  #3
Medlem
Jellohs avatar
Måste du köra LED? Annars verkar det ju optimalt för Hps, 14 grader är en helt vettig natt-temp.
Citera
2018-02-16, 21:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Måste du köra LED? Annars verkar det ju optimalt för Hps, 14 grader är en helt vettig natt-temp.

Tyvärr har jag inhandlat 7 ledarmaturer 🙄 för ca 6 månader sen. Men den lokalen kändes inte 100% säker så det blev lagt på is..

Trodde det var optimalt med samma temp dygnet runt😑

Med det sagt så undrar jag om du eller någon annan har input i frågorna.
Citera
2018-02-16, 21:08
  #5
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Måste du köra LED? Annars verkar det ju optimalt för Hps, 14 grader är en helt vettig natt-temp.

KAn inte annat än att hålla med, HPS är billigare och löser dina problem med värme.
Annars får du skaffa ett element med termostat.

mvh
Citera
2018-02-16, 21:15
  #6
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dell
Tyvärr har jag inhandlat 7 ledarmaturer 🙄 för ca 6 månader sen. Men den lokalen kändes inte 100% säker så det blev lagt på is..

Trodde det var optimalt med samma temp dygnet runt😑

Med det sagt så undrar jag om du eller någon annan har input i frågorna.

Tempratur på natten är inte lika viktigt då det inte sker nån tillväxt, så länge det är typ över 10. Så är det ju även i naturen ofta. Att ha långt över 20 på natten gör det onödigt fuktigt och jag tror det ökar risken för mögel mot slutet.

Jag har själv kört hps i liknande utrymmen utan nån extravärme med gott resultat, men köp ett el-element på jula och rigga en fläkt, hade jag gjort. Kostar typ 300 spänn totalt + el. Även LED alstrar ju lite värme.
Citera
2018-02-16, 22:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Tempratur på natten är inte lika viktigt då det inte sker nån tillväxt, så länge det är typ över 10. Så är det ju även i naturen ofta. Att ha långt över 20 på natten gör det onödigt fuktigt och jag tror det ökar risken för mögel mot slutet.

Jag har själv kört hps i liknande utrymmen utan nån extravärme med gott resultat, men köp ett el-element på jula och rigga en fläkt, hade jag gjort. Kostar typ 300 spänn totalt + el. Även LED alstrar ju lite värme.

Så om jag väljer element lösning så bör man kanske ha en timer på den så tempen går ner lite på natten iaf då?
Citera
2018-02-16, 22:59
  #8
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dell
Så om jag väljer element lösning så bör man kanske ha en timer på den så tempen går ner lite på natten iaf då?

Om inte annat spar du el. Halva grejen med att bygga growroom börjar från tanken "hur är det i naturen?" (Om man bortser från att man kan göra onaturliga saker som att ha löjligt hög temp om man ger artificiellt koldioxid eller att man inte behöver grönt och vitt ljus och sånt)
Citera
2018-02-17, 08:21
  #9
Medlem
En idé som kom upp efter morgongåsen;

Är det okej att vända hela cirkulationen på luften?
Alltså att kolfilter och fläkt sitter efter golvet och passiv till-luft uppe efter taket. Det är nämligen stor skillnad i temp mellan golv och tak i lokalen och då kommer det in varmare luft som sugs ner.
Citera
2018-02-18, 07:26
  #10
Medlem
Jag löste liknande problem med ett litet oljeelement och min cirkulationsfläkt
https://ibb.co/hYuoQn

Gick ifrån 15 grader till stabila 24 grader med elementet på 40-50% effekt
Kosta ca 32 euro på närmsta matbutiken.
Citera
2018-02-18, 13:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseraMera1
Jag löste liknande problem med ett litet oljeelement och min cirkulationsfläkt
https://ibb.co/hYuoQn

Gick ifrån 15 grader till stabila 24 grader med elementet på 40-50% effekt
Kosta ca 32 euro på närmsta matbutiken.

Sweet.

Du märker inget av ojämn värme?
Tänker på plantorna som står närmst elementet får det ju väldigt varmt när det är på även fast fläkten är där.
Citera
2018-02-18, 20:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dell
Sweet.

Du märker inget av ojämn värme?
Tänker på plantorna som står närmst elementet får det ju väldigt varmt när det är på även fast fläkten är där.

Temperaturen är samma i hela tältet.
Kallare luft kommer in ifrån det hörnet så elementet värmer upp den luften (se tidigare bild) och sen kan jag reglera värmen inne i tältet med en bra utsugsfläkt. (Vortex S-600 http://vortexpowerfans.com/s-line).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback