Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-16, 18:15
  #1
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Ponera följande scenario:
Om jag nu skulle vilja köpa ett hus för en summa pengar men inte har några pengar alls så måste jag gå till banken.

Banken säger -Ja vi kan låna ut 85% av bostadens pris till dig men du måste lägga 15% i kontantinsats.
Vad säger banken om jag då säger att 15% kommer jag ha/få(?) i en revers från säljaren och jag kommer betala tillbaka till honom över tid.

Vad säger banker om sådant? Är det teoretiskt genomförbart?

Räkneexempel:
Huspris = 1.000.000kr
Kontantinsats 15% = 150.000kr (som inte finns utan istället ersätts av en revers på ett belopp jag och säljaren kommer överrens om)
Revers = 300.000kr

Jag lånar alltså endast 700.000kr av banken.

Vad säger banken då? Bra? eller Anus?
Citera
2018-02-16, 18:48
  #2
Medlem
Pungterings avatar
enligt banken har du lån på en mille.

Dessutom kommer du aldrig hitta en säljare som är villig att gå med på en sådan lösning.

De har nästan alltid egna lån att lösa och egna handpenningar att betala.

Om du inte kan spara ihop 15% nu kommer du inte kunna spara ihop 30% sen, när du dessutom måste betala banken.
Citera
2018-02-16, 18:55
  #3
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
enligt banken har du lån på en mille.

Dessutom kommer du aldrig hitta en säljare som är villig att gå med på en sådan lösning.

De har nästan alltid egna lån att lösa och egna handpenningar att betala.

Om du inte kan spara ihop 15% nu kommer du inte kunna spara ihop 30% sen, när du dessutom måste betala banken.

Din första mening är relevant. Tack.
Det har du rätt i men banken vet väl inte hur reversen ser ut.
Jag och säljaren skapar ju isåfall reversen tillsammans och vi kanske beslutar om 10 amorteringsfria år.

Vad baserar du dina svar på? Jobbar du med bolån eller är du "bara" oerhört insatt i bolån och den här typen av frågor Jag undrar av nyfikenhet.
Citera
2018-02-16, 19:00
  #4
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Din första mening är relevant. Tack.
Det har du rätt i men banken vet väl inte hur reversen ser ut.
Jag och säljaren skapar ju isåfall reversen tillsammans och vi kanske beslutar om 10 amorteringsfria år.

Vad baserar du dina svar på? Jobbar du med bolån eller är du "bara" oerhört insatt i bolån och den här typen av frågor Jag undrar av nyfikenhet.
Nej, jag jobbar inte åt någon bank. Men man har haft med dem att göra ett antal gånger.

Det är bättre för dig att inte nämna någon specialöverenskommelse mellan di och säljaren.

Står det 1mille i köpespappren och banken för över sina 850k och ni sedan är nöjda alla tre är resten onödigt.
Citera
2018-02-16, 19:04
  #5
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Nej, jag jobbar inte åt någon bank. Men man har haft med dem att göra ett antal gånger.

Det är bättre för dig att inte nämna någon specialöverenskommelse mellan di och säljaren.

Står det 1mille i köpespappren och banken för över sina 850k och ni sedan är nöjda alla tre är resten onödigt.

Just det ja så kan man göra. Tack.
Citera
2018-02-16, 19:24
  #6
Medlem
Uppgiften om revers bör ju stå med i avtalet som banken självklart vill se. Dessutom för att säljaren skall skydda sig tills reversen är betald så kanske säljaren vill ha del i ett pantbrev. Klart banken får kännedom om reversen.

Men huruvida banken skulle säga ja dller nej till uppgörelsen vet jag inte.
Citera
2018-02-16, 19:39
  #7
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiftalpha
Uppgiften om revers bör ju stå med i avtalet som banken självklart vill se. Dessutom för att säljaren skall skydda sig tills reversen är betald så kanske säljaren vill ha del i ett pantbrev. Klart banken får kännedom om reversen.

Men huruvida banken skulle säga ja dller nej till uppgörelsen vet jag inte.

Ja jag vill ju köra med öppna kort för banken och vill mest kolla om detta är ett scanario jag kan lägga fram för den bank som jag kontaktar.
En fråga är ju om denna "revers" ses som ett vanligt lån, exempelvis om jag nu hade haft ett billån på 300.000kr som jag också ska betala av eller om de ser denna revers med andra ögon.

Jag googlar ihjäl mig men hittar ingen info om något liknande, bara reverser mellan makar/par som köper hus gemensamt. Men jag är ensam i detta. Jag och säljaren.
Citera
2018-02-17, 12:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Ponera följande scenario:
Om jag nu skulle vilja köpa ett hus för en summa pengar men inte har några pengar alls så måste jag gå till banken.

Banken säger -Ja vi kan låna ut 85% av bostadens pris till dig men du måste lägga 15% i kontantinsats.
Vad säger banken om jag då säger att 15% kommer jag ha/få(?) i en revers från säljaren och jag kommer betala tillbaka till honom över tid.

Vad säger banker om sådant? Är det teoretiskt genomförbart?

Räkneexempel:
Huspris = 1.000.000kr
Kontantinsats 15% = 150.000kr (som inte finns utan istället ersätts av en revers på ett belopp jag och säljaren kommer överrens om)
Revers = 300.000kr

Jag lånar alltså endast 700.000kr av banken.

Vad säger banken då? Bra? eller Anus?

Ja, om du kan upprätta en revers med säljaren och säljaren för över pengarna till ditt bankkonto. Du kommer då ha +300.000 kr på ditt konto och skuld -300.000 kr till säljaren. Banken och mäklaren behöver inte ha vetskap om detta.

Du betalar sen handpenningen till mäklarens custody/escrow konto som vanligt. Varken bank eller mäklare kommer se erat inbördes upprättade lån, det är osynligt.

Kan däremot vara svårt att hitta någon som vill gå med på detta upplägg, skulle isåfall vara familj, släkt eller nära vänner.

För revers (skuldebrev) finns det tre olika typer. https://www.consector.se/ordlista/revers/
Citera
2018-02-18, 12:32
  #9
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Ja, om du kan upprätta en revers med säljaren och säljaren för över pengarna till ditt bankkonto. Du kommer då ha +300.000 kr på ditt konto och skuld -300.000 kr till säljaren. Banken och mäklaren behöver inte ha vetskap om detta.

Du betalar sen handpenningen till mäklarens custody/escrow konto som vanligt. Varken bank eller mäklare kommer se erat inbördes upprättade lån, det är osynligt.

Kan däremot vara svårt att hitta någon som vill gå med på detta upplägg, skulle isåfall vara familj, släkt eller nära vänner.

För revers (skuldebrev) finns det tre olika typer. https://www.consector.se/ordlista/revers/

Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback