Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-02-22, 17:47
  #73
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvun
Jojo, men varför tycker du att Tornet är intimt?

Det är en av de få lärjungarna som i sådana fall fick ett smeknamn vad vi känner till. Vidare är just "tornet" givetvis att förknippa med trofasthet och orubblighet. Likt "klippan".
Citera
2018-02-22, 17:58
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Det är en av de få lärjungarna som i sådana fall fick ett smeknamn vad vi känner till. Vidare är just "tornet" givetvis att förknippa med trofasthet och orubblighet. Likt "klippan".

Klippan och Tornet är båda lika intima? Vad har det med Jesus relationsstatus att göra? Jag förstår inte riktigt hur du tänker här. Smeknamnet är ett indicium för att Jesus hade en sexuell relation med Maria. I så fall borde ju Petrus smeknamn tyda på att även han hade ihop det med Jesus, eller hur? Men ändå var Johannes den lärjunge Jesus älskade. Hur går det ihop?

Visst blir det snurrigt när man försöker sexualisera Jesus och de andra gestalterna i Bibeln?
Citera
2018-02-22, 18:07
  #75
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvun
Smeknamnet är ett indicium för att Jesus hade en sexuell relation med Maria. I så fall borde ju Petrus smeknamn tyda på att även han hade ihop det med Jesus, eller hur? Men ändå var Johannes den lärjunge Jesus älskade. Hur går det ihop?

Om en heterosexuell man står en kvinna nära är det mer ett tecken på en sexuell relation (eller en äktenskaplig relation) än om samme man står en man nära. Det säger sig självt.

Sedan tror jag inte att Jesus Netzer älskade lärjungen Johannes på något särskilt sätt.

Det är inte förvirrande, det är rätt enkelt.
Citera
2018-08-28, 07:31
  #76
Avstängd
DreiUndDreisigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Om vi får tro Johannesevangeliet så verkar Jesus Netzer (Nasaréen) ha haft en lärjunge som var honom särskilt nära:

21När Jesus hade sagt detta skakades han i sitt innersta och vittnade: ”Sannerligen, jag säger er: en av er kommer att förråda mig.” 22Hans lärjungar såg på varandra och undrade vem han menade. 23En av dem, den som Jesus älskade, låg intill honom. 24Simon Petrus gjorde tecken åt honom att fråga Jesus vem han talade om. 25Lärjungen lutade sig bakåt mot Jesu bröst och sade: ”Herre, vem är det?”

Joh 13:21-25

Här beskrivs lärjungen som en "han", alltså av manligt biologiskt kön får man anta.

Det blir dock konstigt då samme lärjunge dyker upp vid korsfästelsescenen:

25Men vid Jesu kors stod hans mor och hennes syster, Maria som var gift med Klopas och Maria från Magdala. 26När Jesus såg sin mor och bredvid henne den lärjunge som han älskade sade han till sin mor: ”Kvinna, där är din son.” 27Sedan sade han till lärjungen: ”Där är din mor.” Från den stunden hade hon sitt hem hos lärjungen.

Joh 19:25-27

Observera att texten säger att endast tre närstående befinner sig vid Jesus sida här. Hans mor, hans moster och Maria Magdala. Jag tror vi kan utesluta de två första som lärjungen som Jesus älskade. Kvar blir givetvis Maria Magdala, sannolikt även hans hustru (se t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Jesus%27_Wife.)

Varför kallar han då Maria Magdala för Marias adopterade son? Troligen för att det är en hederstitel och beskriver en kysk kvinna som via sin helighet har blivit som en Guds son inför det stundande gudsriket.

Se t.ex:

29Jesus svarade: ”Ni tänker fel därför att ni varken kan skriften eller vet något om Guds makt. 30Vid uppståndelsen gifter man sig inte eller blir bortgift, utan alla är som änglarna i himlen.

Matt 22:29-30

Detta är mina tankar, vad säger ni andra? Kristna som hedningar.

Ytterligare en intressant passage gällande detta "könsbyte" kommer från det icke-kanoniska Thomasevangeliet:

114. Simon Peter said to them, "Make Mary leave us, for females don't deserve life."

Jesus said, "Look, I will guide her to make her male, so that she too may become a living spirit resembling you males. For every female who makes herself male will enter the kingdom of Heaven."


Thom 114

http://gnosis.org/naghamm/gosthom.html

Könsbyte är sinnessjukt, och definitivt något mer modernt som används för att förvirra den redan förvirrade och osäkra, rädda massan, och driva dem likt får dit de makthavare som drar i trådarna bakom den politiska ridån, vill.
Att försöka få folk att tro att till och med Bibeln pratar om/förespråkar/accepterar könsbyte, är ett sinnessvagt och lättgenomskådligt försök att förankra fenomenet i ett redan etablerat fenomen.
Skulle de som skrev/förmedlade Bibeln tycka att det var HELT FEL att ligga hos en man så som hos en kvinna, men vill du skära av ballen och skaffa fitta så är det A-OK, tummen upp för fan. Skulle inte tro det.

Troligast är att det är översättnings- och tolkningsfel.
Det kan handla om att att helt enkelt UTBILDA kvinnor är att "bli man" eftersom mest män på den tiden var utbildade och de som ansvarade för samhället. Att växa spirituellt.

Jesus älskade sin Maria kan jag intyga.
Citera
2018-08-29, 19:23
  #77
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreiUndDreisiger
Det kan handla om att att helt enkelt UTBILDA kvinnor är att "bli man" eftersom mest män på den tiden var utbildade och de som ansvarade för samhället. Att växa spirituellt.

Ja, det kan mycket väl vara det som avsågs. Maria blev s.a.s. som en man. Jag tror givetvis inte att Jesus Netzer förespråkade någon operation för könsbyte.
Citera
2018-08-29, 19:28
  #78
Medlem
Så nu byter du kön på lärjungen bara för att det ska passa in i din lögn? Är du ett Jehovas vittne eller? De gjorde dagar till år.
Citera
2018-08-29, 19:34
  #79
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Så nu byter du kön på lärjungen bara för att det ska passa in i din lögn? Är du ett Jehovas vittne eller? De gjorde dagar till år.

Nej, jag är ateist. Vilket inte är relevant i förhållande till trådens frågeställning.

Och ditt argument on topic är?
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback