Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-16, 15:44
  #1
Medlem
knussligs avatar
Jag är imponerad av er som regelbundet postar intressanta inlägg och fakta här. Det vore intressant om ni som skrivit här regelbundet under de senaste 4-5 åren (eller längre) kunde göra en liten summering om vad ni kommit fram till så här långt.

Gör summeringen precis som ni vill, men det vore t ex intressant att höra vilket/vilka scenarion ni tror är troligast och/eller vem/vilka gärningsman/män som ni tror mest på.

Stort tack för ert idoga arbete, det är mycket intressant att läsa och följa.
Citera
2018-02-22, 00:32
  #2
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Jag är imponerad av er som regelbundet postar intressanta inlägg och fakta här. Det vore intressant om ni som skrivit här regelbundet under de senaste 4-5 åren (eller längre) kunde göra en liten summering om vad ni kommit fram till så här långt.

Gör summeringen precis som ni vill, men det vore t ex intressant att höra vilket/vilka scenarion ni tror är troligast och/eller vem/vilka gärningsman/män som ni tror mest på.

Stort tack för ert idoga arbete, det är mycket intressant att läsa och följa.
Mordet på OP beställdes av USA's president Ronald Reagan enkom.

Orsak: RR trodde att USA kunde militärt med kärnvapen besegra ett nedgående Sovjetunionen utan att själva ta stor skada. RR ansåg att OP spelade generalsekreteraren Gorbatjov de kort i handen han ville ha: ett kärnvapenfritt norra Europa skulle hjälpa ett ekonomiskt nedtyngt Sovjetunionen med en andhämtningspaus.

En större världsopinion för en fredspolitik med OP i spetsen, som f.ö. skulle hålla ett planerat tal i FN sommaren 1986 på temat kärnvapennedrustning, hotade Reagans planer med ett "Star wars" som han trodde att USA kunde vinna.

I maskopi med RR var CIA-chefen William Casey och dessa två gick utanför USA för att söka bundsförvanter. Inte ens utrikesministern George P. Shultz blev invigd.

Politiska bundsförvanter fanns utanför USA och finansiellt stöd fann Reagan & Casey hos påven i Vatikanstaten dit CIA-chefens privata svarta jetplan förde honom flera gånger.

Attentatet utfördes av den sydafrikanska apartheidregimens hemliga polis med gunmen. Detta upplägg i händelse av att om en gm togs på bar gärning, så skulle mordet skyllas på Olof Palmes kritik av apartheidregimen i Sydafrika.

Kontakten mellan CIA och den Sydafrikanska motparten sköttes av CIA's toppagent i norra Europa. Han fanns sedan början av 70-talet stationerad i Sverige och hade under lång tid haft en etablerad kontakt med den Sydafrikanska underrättelsetjänsten som han bistod på olika sätt via sin verksamhet i Sverige. Denne underrättelseagent var verksam vid ett svenskt universitet som lärare och sedermera som professor, men var även militärt utbildad underrättelseofficer. Han hade infiltrerat en vänstergrupp i Sverige som stödde ANC och andra vänstergerillor som USA terrorstämplat.

Mordgåtan kommer att lösas den dag sekretessen upphör i sidorna i William Caseys dagbok som täcker de två veckorna efter mordet på OP. Då kommer konturlinjerna att klarna för den som kan läsa mellan raderna.

Detta är bara min teori utifrån stenhårda fakta där inget är fabricerat. Väven fanns, obestridligt ja, men fanns politiken och viljan som skapade nätverket säg?
Citera
2018-02-22, 19:08
  #3
Medlem
ieshos avatar
Jag tror att beslutet fattades i NSC av president Reagan, men att mordet var förberett under minst tio år. CIA via Stay-behind och speciellt via exklusivt hemliga nätverk inom Stay-behind genomförde mordet på ett mycket avancerat sätt. Många personer blev delaktiga i mordet utan att veta eller riktigt förstå det. Syftet var att hindra OP och andra europeiska att driva en av USA oberoende politik. I slutskedet av kalla kriget krossade man Sveriges ryggrad och bäddade för en libertariansk utveckling och en normalisering av Europas välfärdssamhällen. Hämnd, hat och masspsykos var medel, men USAs imperiebyggande var den egentliga bakomliggande kraften.

Jag är säker på att Christer Pettersson närvarade vid mordet men att det fanns ytterligare minst en skytt till, som från reklampelaren utövade prickskytte mot Lisbet Palme, med idag välkänt psyop-resultat. Förmodligen var denne "mannen i beige" och han var också reservskytt och garant för OPs död, ifall CPs revolver (som hittades på Markvardsgatan 2:a mars) innehöll annat än lösa skott. Många såg CP i aktion men betydligt färre såg mannen i beige i aktion, eftersom allas blickar var vända mot mordplatsen.

Hans Holmér hade en ledande funktion som f.d. Säpochef och instiftare av gatuvåldsgruppen. Eftersom han var den enda polischef som inte var öppet kritisk till SAP och Palme kunde han manövrera sig till positionen att medvetet förstöra utredningen under nästan ett års tid.

Förmodligen var Stay-behind toppen på ett osynligt isberg av samarbete med CIA och NSA som finns kvar och har förstärkts sedan mordet. Utvecklingen har nått dithän att vi nu alla är targeted individuals via Internet och sociala medier. Och jag tror att den verksamhet i San Diego och i Neapel som i mitten på 70-talet avslöjades av Thomas Narut är något som förekom och idag förekommer även i Sverige, med träning av uppdragsmördare i ganska stor skala.
Citera
2018-06-10, 13:36
  #4
Medlem
bradgardsindianens avatar
Jag har inte postat i tråden särskilt länge. Men veckan innan MOP sköts sattelliten Viking upp från Esrange i Kiruna. USAs (flygvapnets) satellit som övervakade bla kärnvapen kunde avläsa informationen från Viking (som formellt skulle användas till att studera norrsken) till att kunna se förflyttningar på mark inom visst område. Så jag tror USA går fetbort. Jag skulle till och med kunna föreställa mig att Reagan tryckt till Thatcher något om hon gått ut med information att OP skulle vara en Sovjetinformatör. Som antagligen presenterats för brittiska underrättelsetjänsten av Sovjetisk GRU eller KGB avhoppare som ett led i att få asyl där.

USA var dessutom vid tiden involverade i process som svarande vid ICJ i Haag där de stod som svarande för statsterrorism för deras aktiviteter mot Nicaragua. Den processen hade varit igång ett par år, domen kom i juni 1986 så i slutet på februari när det mesta presenterats och gåtts igenom så fanns antagligen väldigt starka indikationer på varåt det barkade och man var inriktade på damage control. Där knappast ingår att skjuta en statsminister i ett neutralt land, som skjutit upp en satellit som de kunde använda för övervakning av kärnvapen i norra Europa.

Så jag tror USA går fetbort från plausibla anstiftare eller liknande.
Frankrike var vid denna tid inte med i NATOs militära samarbete, man gick ur 1966 med hänvisning till att man ansåg att USA hade oproportiornerligt stort inflytande. Frankrike hade egna kärnvapenambitioner. Men jag är tveksam till att Frankrike skulle vara anstiftare också.
Citera
2020-03-05, 15:22
  #5
Medlem
TilleyHats avatar
Flera sammanfattningar av de mest aktiva "privatspanarna" på forumet vore intressant, exempelvis från boboslacke, mvagrippa, med flera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback