Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-16, 18:52
  #13
Avstängd
Komintekaxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Ja, och det är just det som är problemet. För att en teori skall kunna utgöra grundbulten för något annat, en ideologi i det här fallet, så måste teorin ha kommit till före ideologin. Förstår du det här?

Jag kan ju förstå vad du försöker säga eller är ute efter så att säga, men jag tycker ju fortfarande att du liksom undviker kärnfrågan.
Citera
2018-02-16, 20:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komintekaxa
Relativitetsteorin är enbart till för att kunna säga att det inte finns moraliska absoluta värden!

Alltså, kopplingen mellan å ena sidan rumtidens struktur och å den andra den eventuella existensen av "moraliska absoluta värden" är ju för den oinvigde, om man skall säga så, något mindre än uppenbar...

Men du har nog rätt så långt som att Einstein, i egenskap av praktisk ateist, inte trodde så mycket på de senare heller. Häri var han dock ingalunda först; även Darwin brukar ofta åberopas till förmån för det ena eller andra föregivet moralkullkastande systemet.
Citera
2018-02-16, 20:32
  #15
Avstängd
Komintekaxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Alltså, kopplingen mellan å ena sidan rumtidens struktur och å den andra den eventuella existensen av "moraliska absoluta värden" är ju för den oinvigde, om man skall säga så, något mindre än uppenbar...

Men du har nog rätt så långt som att Einstein, i egenskap av praktisk ateist, inte trodde så mycket på de senare heller. Häri var han dock ingalunda först; även Darwin brukar ofta åberopas till förmån för det ena eller andra föregivet moralkullkastande systemet.

Ni tomtar som sväljer allt med hull och hår borde lyssna på programmet där krossar de många vanföreställningar. Det nya i fyisken som talar om allts relativitet yada yada är exakt vad de och jag säger att det är. Newton var inte jude och han var absolutist, Tesla var heller inte jude. Einstein var ett verktyg.
Citera
2018-02-16, 21:52
  #16
Medlem
nerdnerds avatar
Einstein var jude, yada, yada, yada, yada.

Stendum tråd.

Vetenskapliga teoriers kvalitet avgörs av hur de står sig när deras förutsägelser jämförs med experiment och observationer.

Och eftersom denna enkla sanning är för svår för judehatare, åkte Hitler på storstryk i kriget. Flera av de världens bästa forskare hade ju HAN och sett till att de måste fly Europa.
Citera
2018-02-16, 21:54
  #17
Avstängd
Komintekaxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Einstein var jude, yada, yada, yada, yada.

Stendum tråd.

Vetenskapliga teoriers kvalitet avgörs av hur de står sig när deras förutsägelser jämförs med experiment och observationer.

Och eftersom denna enkla sanning är för svår för judehatare, åkte Hitler på storstryk i kriget. Flera av de världens bästa forskare hade ju HAN och sett till att de måste fly Europa.

en poäng i filmen jag länkade är att Einstein plagierade hej vilt.
Citera
2018-02-16, 22:08
  #18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komintekaxa
en poäng i filmen jag länkade är att Einstein plagierade hej vilt.

Skitfilm i så fall. Vet du ens vad källkritik är? Ta reda på det. Och tillämpa. Lästips:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Källkritik
Citera
2018-02-17, 08:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komintekaxa
en poäng i filmen jag länkade är att Einstein plagierade hej vilt.
Relativitetsteorin stämmer oberoende av om Einstein plagierade sina resultat (och det gjorde han inte). Ingen har kunnat påvisa några fel i de teoretiska beräkningarna och det finns dessutom massor av experimentella resultat som bekräftar den. Ljus böjer sig runt massiva objekt precis som teorin förutsäger, partiklar i partikelacceleratorer beter sig precis som de ska, ljus röd-/blåförskjuts då källan och mottagaren rör sig i förhållande till varandra, tidsdillatation både till följd av rörelse och gravitation kan påvisas, osv.

Hur som har det här ingenting med moral att göra. Intrycket jag får av videon i trådstarten (jag såg bara el liten del av den) är av två djupt okunniga idioter som tycks tro att relativitetsteorin verkligen implicerar moralisk relativism. För att försvara moralisk absolutism försöker de då omkullkasta relativitetsteorin och då de inte vet någonting om fysik så försöker de göra det genom personangrepp på Einstein istället.

Ett förslag här är att då man bygger upp sin världsbild så bör man inte göra det utgående från YouTube-videor.
Citera
2018-02-17, 19:36
  #20
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Det är en teori som fungerar. Men den ger rätt många konstiga effekter, den är nog inte fullständig. Den utgår från absolut ljushastighet(tiden stannar vid ljushastighet, objekt trycks ihop till "ingenting", bara masslösa fotoner kan färdas i ljushastighet), och som alla vetenskapliga teorier använder den absolut matematik. Det finns teorier med "ether", utvecklade av Hendrik Lorentz, men ethern behövdes inte enligt occams razor. Einstein har tagit mycket från Hendrik Lorentz.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback