Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-16, 13:35
  #1
Medlem
Hej!

Hur tas en motion upp när ett årsmöte hålls? Finns det något felaktigt sätt från ordförande/styrelsen i brf att lägga fram detta på? Eller finns det något sätt att "så här skall en motion och omröstning genomgå?

Några tankar hur det kanske kan gå till;
1. Medlem xxx föreslår bla bla bla. Vi i styrelsen tycker inte detta. Vilka röstar med styrelsen?
2. Medlem xxx föreslår bla bla bla. Vilka tycker detta är ett bra förslag och röstar för detta?
3. Övriga alternativ?
Citera
2018-02-16, 14:02
  #2
Medlem
tigerrakets avatar
Först ska du försäkra dig om att medlemmen vill vara namngiven. Annars är det inget krav.

Sedan ska han få möjlighet att förklara hur han tänkt, och folk ska få ha möjlighet med replik.

Sedan går ni till beslut

"Alla som röstar för, att göra *Exempelvis:Nya rabatter* säger ja"

*Folket svarar*

"Alla som är emot säger nej*

*Folket svarar*

Vad styrelsen tycker är egentligen inte intressant i detta fallet. Visst, ni får ju komma med kommentarer. Men på årsmötet får alla rösta, och där är inte styrelsen viktigast.

Det viktigast är däremot att ni får ihop tillräckligt många för att få göra beslut
Citera
2018-02-16, 15:26
  #3
Medlem
Kanske skall tilläggas att det är jag som är medlem och vill skriva en motion i detta fall om "nya rabatter".

Styrelsen läser alltså upp min motion, jag får förklara ytterligare hur jag har tänkt. Det blir en omröstning om detta. Är det rätt uppfattat?

Har styrelsen rätt att berätta sina åsikter innan jag får berätta förklaringar eller rätt att berätta sina åsikter innan omröstning?
Citera
2018-02-16, 16:56
  #4
Medlem
tigerrakets avatar
Ja, de får lämna replik. Så får du ju försvara din motion. Så förbered lite möjliga svar på frågor och så.

Sparar dem pengar och tid i det långa loppet, så kommer man rösta igenom det relativt snabbt
Citera
2018-02-16, 17:19
  #5
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponym
Kanske skall tilläggas att det är jag som är medlem och vill skriva en motion i detta fall om "nya rabatter".

Styrelsen läser alltså upp min motion, jag får förklara ytterligare hur jag har tänkt. Det blir en omröstning om detta. Är det rätt uppfattat?

Har styrelsen rätt att berätta sina åsikter innan jag får berätta förklaringar eller rätt att berätta sina åsikter innan omröstning?
Har du försökt att prata med styrelsen om att du vill ha nya rabatter ? De kanske är positiva till det. De kan besluta om det utan att behöva ta upp det på årsmötet.
Citera
2018-02-17, 15:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Först ska du försäkra dig om att medlemmen vill vara namngiven. Annars är det inget krav.

Sedan ska han få möjlighet att förklara hur han tänkt, och folk ska få ha möjlighet med replik.

Sedan går ni till beslut

"Alla som röstar för, att göra *Exempelvis:Nya rabatter* säger ja"

*Folket svarar*

"Alla som är emot säger nej*

*Folket svarar*

Vad styrelsen tycker är egentligen inte intressant i detta fallet. Visst, ni får ju komma med kommentarer. Men på årsmötet får alla rösta, och där är inte styrelsen viktigast.

Det viktigast är däremot att ni får ihop tillräckligt många för att få göra beslut

Vid acklamation röstar man enbart positivt.
Det är inte förrän man passerat votering och hamnat på sluten omröstning man vill ha "nej"-röster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback