Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-16, 12:13
  #1
Medlem
Hej! Har suttit och grubblat ett tag nu och även sökt här på FB om det finns svar på min fråga men har inte lyckats hitta något som ger mig en förklaring. Min laptop har en Intel Celeron processor där jag har lite problem att tyda cacheminnet. Det står i systemet att det är en två kärnig processor med L1 på 64kb och L2 på 256kb, än så länge är jag med där. Men sedan på klisterlappen där produktbeskrivningen är (som brukar sitta nere bredvid muspaden) så står det 2MB L3 cache, vad menas med det? Nån vänlig själ som har lust att förklara detta för mig?
Citera
2018-02-16, 12:51
  #2
Medlem
Betyder precis vad det står, dvs att den har en L3 cache på 2MB. Du får nog formulera din fråga lite tydligare.
Citera
2018-02-16, 13:00
  #3
Medlem
https://en.wikipedia.org/wiki/Celeron
https://en.wikipedia.org/wiki/Cache_...ntation_models
Citera
2018-02-16, 13:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Betyder precis vad det står, dvs att den har en L3 cache på 2MB. Du får nog formulera din fråga lite tydligare.

Min fråga är nog mer att vad är den totala cacheminnet då? Och varför stod inte L3 med där L1 och L2 fanns i systeminformationen?
__________________
Senast redigerad av Blacksaw 2018-02-16 kl. 13:19.
Citera
2018-02-16, 13:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksaw
Min fråga är nog mer att vad är den totala cacheminnet då? Och varför stod inte L3 med där L1 och L2 fanns i systeminformationen? Och vad är skillnanden på L1, L2 och L3?
Så jäkla svårt är det väl inte att googla lite?

Vad det totala cacheminnet ligger på är ungefär lika meningsfullt som att fråga vad summan av ditt ramminne och din hårddisk är. Lite förenklat så innebär ett lägre nummer på cachen att den är mindre och snabbare.
Citera
2018-02-16, 14:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Så jäkla svårt är det väl inte att googla lite?

Vad det totala cacheminnet ligger på är ungefär lika meningsfullt som att fråga vad summan av ditt ramminne och din hårddisk är. Lite förenklat så innebär ett lägre nummer på cachen att den är mindre och snabbare.

Jag har väl antagligen googlat först men majoriteten av sökresultaten bestod av frågor på diverse forum om saker jag som inte besvarade min fråga. Jag har förstått vad cacheminnet gör och hur storleken på cachen spelar in. Jag menade mer att om man skulle säga "jag har ... mycket cacheminne i datorn", vad skulle man säga då?
Citera
2018-02-16, 16:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksaw
Jag har väl antagligen googlat först men majoriteten av sökresultaten bestod av frågor på diverse forum om saker jag som inte besvarade min fråga. Jag har förstått vad cacheminnet gör och hur storleken på cachen spelar in. Jag menade mer att om man skulle säga "jag har ... mycket cacheminne i datorn", vad skulle man säga då?
Det skulle man inte säga eftersom det är ganska poänglös information om du inte specificerar närmre vad du menar. Om du absolut måste svara något så säg storleken på L3 cachen. Finns ju dock cachar på andra ställen i datorn med. Hårddiskar har oftast en cache. I alla fall äldre. Vet inte hur det är med SSD.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback