Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-16, 11:30
  #1
Medlem
Hej!

Vi skulle vilja införskaffa husvagn men har fastnat så för en modell så vi har svårt att se något annat som även det skulle kunna passa. Det vi allra helst vill ha är en Cabby 67 Cisium men de är så otroligt svåra att få fatt i och skulle man hitta någon så är priset ofta för högt i förhållande till husvagnens ålder, i alla fall enligt vårat tycke.

Hade tänkt oss ett maxpris om 140.000 kr för en husvagn (helst lägre pris p.g.a. inköp av nyare bil också). Kraven är att det måste vara en fullbreddad husvagn och med långbäddar samt med stor kyl och gärna också frysfack.
Vi har djur (hundar och katter) där katterna kan kommas att lämnas ensamma varma sommardagar så husvagnen måste vara mycket bra isolerad så att de har det bra där inne. Eller är en AC ett måste oavsett vagn i detta hänseende eller vad säger ni? Då vi har stora hundar så vill vi inte ha en husvagn där detaljer i inredningen lossnar bara en hundsvans slår i den, ja ni förstår säkert vad vi menar.

Ser fram emot att få höra era tips om BRA märken och modeller på husvagnar som skulle kunna passa oss. Förklara också gärna vad du anser är så bra med den husvagn du tipsar om.
Stort tack på förhand!

//NettNett
Citera
2018-05-14, 00:24
  #2
Medlem
bccs avatar
De bästa vagnarna beror väl lite på vem du frågar. Dock så är väl vintervagnarna mer isolerade än de billigare sommarvagnarna. Cabby som du nämner är ju ett exempel på bra vintervagnar tillsammans med Kabe, Solifer och Polar. Tyvärr har väl dessa vagnarna i den storleken du tittar på och med den utrustningen du nämnde ofta ett lite högre pris. Antingen så får du köpa en lite äldre, mindre eller sämre vagn alternativt gräva lite djupare i plånboken!
Citera
2018-05-14, 12:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NettNett
Hej!

Vi skulle vilja införskaffa husvagn men har fastnat så för en modell så vi har svårt att se något annat som även det skulle kunna passa. Det vi allra helst vill ha är en Cabby 67 Cisium men de är så otroligt svåra att få fatt i och skulle man hitta någon så är priset ofta för högt i förhållande till husvagnens ålder, i alla fall enligt vårat tycke.

Hade tänkt oss ett maxpris om 140.000 kr för en husvagn (helst lägre pris p.g.a. inköp av nyare bil också). Kraven är att det måste vara en fullbreddad husvagn och med långbäddar samt med stor kyl och gärna också frysfack.
Vi har djur (hundar och katter) där katterna kan kommas att lämnas ensamma varma sommardagar så husvagnen måste vara mycket bra isolerad så att de har det bra där inne. Eller är en AC ett måste oavsett vagn i detta hänseende eller vad säger ni? Då vi har stora hundar så vill vi inte ha en husvagn där detaljer i inredningen lossnar bara en hundsvans slår i den, ja ni förstår säkert vad vi menar.

Ser fram emot att få höra era tips om BRA märken och modeller på husvagnar som skulle kunna passa oss. Förklara också gärna vad du anser är så bra med den husvagn du tipsar om.
Stort tack på förhand!

//NettNett
Hej.

Alla svenska märken är dyra mot deras ålder.
Jag har jobbat med både försäljning och reparation av husvagnar på en av (tyvärr) inte jättemånga firmor som faktiskt kollade ALLT vid eventuella fukttest och liknande.

Polar har blivit min absoluta favorit men jag tror att det är mycket pga att det var vårt svenska märke som vi sålde fabriksnytt. Där kan jag inte vara helt objektiv. Cabby är ruskigt fina men deras tätningar är katastrofala (ta tag i en midjelist och vicka lite så kan du få hela listen att vicka och röra på sig. Hur ska tätningsmassa hålla tätt när skruvarna inte ens sitter inskruvade nog att hålla fast listen?)

Solifer är byggda i tyskland sedan 2015 och har blivit en sommarvagn. 2014 och bakåt är byggda i Polars fabrik i Dorotea och är exemplariska vintervagnar. Solifer är vagnen flest personer säger är den absolut bästa att dra bakom bilen. Ingen vagn idag slår dock Solifer från 1990-1998 eller något sånt på väghållning. Dessa vagnar glömde man att man hade bakom sig.

Kabe är fina men avskyr deras heltäckningsmatta dom envisas med att ha på väggar och tak. Får känslan av att tant Agda valde inredning i dessa.

Tyska vagnar är ofta ett bra val. Har fukttestat och reparerat i princip alla märken. Wilk, Weinsberg, Tabbert, Hobby, Adria (Slovenskt märke), LMC, Knaus och många andra.

Av dessa är Tabbert utan tvekan mest välbyggd. Bättre byggda än alla svenska vagnar skulle jag nog våga påstå. LMC's dyrare serier är också väldigt fint byggda. Adria är fina men har ofta haft fuktproblem. Hobby är enligt mig totalt skräp. Har du tur kan du få en duglig Hobby men det är få år dom inte har läckageproblem. Enda märket som jag vet har med sig reparatörer till mässan då t.ex. de ena året fick reparera soffgruppen som föll ihop dagen då mässan öppnade.

Märken från KnausTabbert-koncernen (Knaus, Tabbert, Wilk, Weinsberg) verkar vara väldigt bra. Bortsett från Tabbert så är dom enkelt byggda, väldigt öppna och ganska simpla. Inte massa flashiga detaljer men å andra sidan ingenting som går sönder eller krånglar heller. Mycket imponerad över Weinsberg som är en ny vagn för under 200 000 kr och var tätare än något annat märke i princip (bortsett från kofferten 2011-2013 då babysjukdom fanns där. Ny design sedan 2014)

Alla (Ja, ALLA!) husvagnsmärken har haft fuktproblem. Vissa i några år, vissa särskilda årsmodeller och vissa (Jag tittar på er, hobby!) i princip varje år.

Om jag hade köpt husvagn idag hade jag prioriterat:

* Fukttest - Oberoende firma ska göra det. Tar det 15 min så gjorde dom det inte noga! Många firmor gör det på 5-15 min. Dessa fukttest går inte lita på. Litar inte heller på KABE-verkstäder då deras protokoll säger 30 olika platser det ska testas på med att sticka fuktmätaren i vägg/golv etc. 30 stick gjorde jag nog bara runt de 3 fönstren som finns fram i svenska vagnar.

* ALDE-värme - Vattenburen värme från Alde är svårslaget. Speciellt om du vintercampar! Kör ni bara sommarcamping, eller egentligen tidig vår till sen höst så räcker luftburna systemet från Truma

* Så ny som möjligt.

* Kolla hur den är vårdad. Är det en jättefin vagn som har några år men det knappt syns brukar ägarna tagit hand om det väl. Detta säger många "Nej men vi har kollat, det är ingen fukt och vi har tagit hand om den". Detta tar inte bort första punkten, FUKTTEST! Jag har hittat fuktskador som varit helt eller nästan helt osynliga där väggen i princip varit rutten och en reparation skulle legat på ca 50-60 timmar. Räkna ut priset på vad en reparatör tar (895 kr/h idag eller något?)

Förstår att jag kanske inte hjälpte till alls. Blev en liten bok jag skrev. Ber om ursäkt för det. Hoppas dock något av mina tips kan hjälpa dig i ditt val.

Jag kan inte tipsa om varken modell eller märke. Finns fördelar och nackdelar med alla. Mitt tips skulle nog faktiskt vara att åka runt till lite husvagnshandlare och "klämma & känna" på vagnar. Både för att se planlösningarna "IRL" då detta kan kännas HELT annorlunda mot bilderna online, men även för att få känna lite på kvalitén känns.

För skojs skull, hitta en handlare som har en Hobby och en Tabbert i lager. Gå in i båda och knacka lite på inredningen. Skillnad?

För övrigt är marknaden skev som satan på husvagnar & husbilar. Nackdel när man inte har en vagn är att dom kostar som fan, även om dom är gamla. Fördel är när du väl har en att du får mer betalt än man kunnat tänka sig. Köp inte vagnar av Zigenare. Dom köper skitobjekt, döljer skador och fukt för att sen sälja vidare.
__________________
Senast redigerad av zaeeta 2018-05-14 kl. 12:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback