Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-16, 10:29
  #1
Medlem
Hej!

Tror inte det fanns nån tråd rörande detta, men har jag sökt slarvigt ber jag i sådana fall om ursäkt...

Hur som helst, i korta drag, muslimsk kvinna, tillika lärarvikarie, vägrar skaka hand med manliga kollegor(antagligen män överlag får man väl gissa, något som man väl får anse ligga henne i fatet ifall hon skall agera representant för ett sekulärt företag, spekulation från min sida dock). Hon sägs av denna anledning upp ifrån sin anställning som lärarvikarie varpå hon känner sig diskriminerad och anmäler företaget i fråga.

Länk till en artikel rörande detta fallet -->

Hon påstår att hennes agerande ej påverkar hennes yrkesutövning och anser sig diskriminerad. Har hon rätt i detta eller? Jag påstår att man kan arbeta som lärare i stort sett oavsett religiös övertygelse så länge som man ej påverkar eleverna i någon religiös riktning. Detta gäller direkt såväl som indirekt påverkan då skolan enligt mig skall vara helt sekulariserade så långt det överhuvudtaget går. Därför anser jag att religiösa symboler inte hör hemma på någon som i sin roll skall föreställa en neutral kunskapgivare, varken synliga kors eller slöja borde vara självklarheter.

Att man utövar religiösa sedvänjor i sin yrkesroll på arbetstid vilket gör att en arbetsgivare anser att personen ej kan företräda bolaget varpå personen ej tillåts jobba kvar, kan det anses vara diskriminering? Hur fungerar det t ex i ev. samröre med något barns föräldrar(nu kanske inte vikarier just håller i utvecklingssamtal etc, men...), kan inte en arbetsgivare få avgöra hur dess personal bör bemöta företagets kunder?

Bu eller bä?

Vill mest sparka igång en liten diskussion kring vad som anses vara rimligt och vilka krav skolor och myndigheter bör och får kräva av personal som representerar dessa.

Som en parentes

Slutligen, detta gäller ju inte enbart inom skolan, utan det bör väl vara samma grundregel vare det rör sig om en myndighet eller ett företag, dvs att om man skall representera någon annans verksamhet är det väl helt i sin ordning ifall arbetsgivaren har bestämmanderätt för vad som är ok och inte, eller? Saker man själv kan styra över bör generellt sett ej ligga till grund för diskriminering, t ex hudfärg, handikapp styr man ju inte över, men om man ej lider av någon udda sjukdom, t ex extrem benskörhet, är det väl generellt sätt rätt självklara saker. Eller?

Peace!
Citera
2018-02-16, 10:32
  #2
Medlem
Sooks avatar
Även om det är ohyfsat att inte ta i hand kan man väl inte tvinga nån. Jag tar så gott som aldrig nån i hand på mitt jobb. Verkar märkligt att hon skulle få sparken för en sån sak.
Citera
2018-02-16, 10:33
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
I Sverige skakar man hand när man hälsar. Så är det bara.
Citera
2018-02-16, 10:33
  #4
Medlem
elmhedens avatar
Åter igen vänder vi scenariot för skojs skull.

En svensk kvinna flyttar till Saudiarabien och tar sig samma rättigheter i samhället som hon haft i Sverige, alltså följer sin egen kultur istället för att anpassa sig till den kultur som råder dit hon flyttat.

Denna kvinna skulle aldrig komma undan med något så trivialt som en uppsägning. Stening till döds hade legat närmre tillhands. Den svenska kvinnan får finna sig att sådant är samhällsklimatet i Saudiarabien, liksom kvinnan här får finna sig de konsekvenser som hennes val resulterar i.
Citera
2018-02-16, 10:46
  #5
Medlem
Knucklehugss avatar
Som ovanstående skrev, man får anpassa sig efter våra seder som vi har här likaså som vi svenskar får anpassa oss efter andra länders seder.

Kineser i gemen gillar inte kroppskontakt utanför den nära familjekretsen. Om du försöker skaka hand med en kines riskerar du en obeväm stämning. Det räcker med en tydlig nick med huvudet.

Japaner gillar inte att bli kramade av människor de inte känner mycket väl. De gillar egentligen heller inte att skaka hand, men de gör det av artighet.

Malaysia, rör aldrig en munk. Åtminstone inte om du är kvinna. Traditionen kräver då att de måste rena sig genom tvagning och fasta.

Indien, undvik korppskontakt. Att pussas och kramas offentligt kan leda till polisingripande. Om ni är av motsatt kön, vill säga. Män kan kramas med män och kvinnor med kvinnor utan att det anses stötande.

Så här gäller regeln skaka hand annars blir det en dålig stämning och du ses som dum eller rent av elak om du inte gör det.
Citera
2018-02-16, 11:00
  #6
Medlem
Klownfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Även om det är ohyfsat att inte ta i hand kan man väl inte tvinga nån. Jag tar så gott som aldrig nån i hand på mitt jobb. Verkar märkligt att hon skulle få sparken för en sån sak.

Tror du att hon skulle ha problem med att ta en annan muslimsk kvinna i hand?
Kan jag enbart hälsa på vita men ignorera invandrare som hälsar på mig på en arbetsplats utan att riskera att få sparken?
Citera
2018-02-16, 11:01
  #7
Medlem
Känns rätt löjligt att ge någon sparken av en sådan anledning. Visst bör man generellt ta seden dit man kommer, men jag kan inte se att handskakning kan vara så oerhört viktigt. Och att inte vilja skaka hand kan ju ha fler orsaker än religiösa. Det kan ju handla om befogad eller obefogad bacillfobi.
Citera
2018-02-16, 11:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Känns rätt löjligt att ge någon sparken av en sådan anledning. Visst bör man generellt ta seden dit man kommer, men jag kan inte se att handskakning kan vara så oerhört viktigt. Och att inte vilja skaka hand kan ju ha fler orsaker än religiösa. Det kan ju handla om befogad eller obefogad bacillfobi.

Hon har garanterat inga problem att skaka hand med kvinnor. Hur skulle det ses på att jag bara skakar hand med folk från vissa etniciteter?

Hyckleri sa Bill!
Olika måttstockar sa Bull!
Citera
2018-02-16, 11:08
  #9
Medlem
TumTums avatar
Kvinnan binder ris till alla muslimer som vägrar hälsa med handen
De cementerar bilden av dem som krångelmakare
Och bidrar till att inte jävel vill anställa dem pga potentiellt krångelmakeri
Och en stämning i AD
Alla ansökningar med muslimsk avsändare åker i det runda arkivet
Kvinnan förstör väldigt mycket för väldigt många
Citera
2018-02-16, 11:09
  #10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Även om det är ohyfsat att inte ta i hand kan man väl inte tvinga nån. Jag tar så gott som aldrig nån i hand på mitt jobb. Verkar märkligt att hon skulle få sparken för en sån sak.

I Sverige har arbetsgivaren rätten att leda och fördela arbetet. Om arbetsgivaren bestämmer att det ingår i arbetstagarens uppgift att ta i hand när man hälsar så är det vad som gäller, odiskutabelt, ingen religion står över arbetsgivarens rätt i den här frågan, Sverige är sekulärt, religion sekundärt.

Arbetsgivaren har all rätt i Sverige enligt svensk lag att tvinga en arbetstagare att ta i hand när man hälsar om arbetsgivaren anser att det är så arbetstagaren skall göra när man hälsar. Arbetsgivaren bestämmer policys, rutiner och uppförandekoder för sin verksamhet.

Det kan knappast vara arbetstagaren som bestämmer hur verksamheten skall bedrivas och vad som förväntas av arbetstagaren.

Arbetsgivaren kan ha ett syfte med uppförandekoder. Arbestgivaren bestämmer hur hens verksamhet skall uppfattas av omvärlden. Kan knappast vara rätt att religion skall kunna påverka detta i ett sekulärt samhälle.
Citera
2018-02-16, 11:12
  #11
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Känns rätt löjligt att ge någon sparken av en sådan anledning. Visst bör man generellt ta seden dit man kommer, men jag kan inte se att handskakning kan vara så oerhört viktigt. Och att inte vilja skaka hand kan ju ha fler orsaker än religiösa. Det kan ju handla om befogad eller obefogad bacillfobi.

Neka handskakning. Vad blir nästa grej som muslimerna försöker med?
Man tar i hand i Sverige. Foga er eller res tillbaka.
Citera
2018-02-16, 11:16
  #12
Medlem
"Frågan sparken"?

Nåväl, om man inte kan räcka fram näven och hälsa - om man inte ens kan anstränga sig så pass - så är det något allvarligt fel i skallen hos personen ifråga.

Då har vi att göra med en religiositet/religion av den varianten som går ut över andra, typ.

Att inte lägga sina vanföreställningar/sedvänjor åt sidan - i ett främmande land - är att visa makt.

Det är ett försök till dominans.

Inget annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback