Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-02-19, 20:03
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Vill och vill...Postnord har ett avtal med dom kinesiska leverantörerna att varor av ringa värde inte ska skickas tillbaka eftersom dom helt enkelt inte vill ha tillbaka dom.
Det är större än bara postnord och kina. Priserna sätts via nån jävla FN-liknande skitsak som fortfarande ser Kina som ett U-land och därav ska de ha lägre priser att posta ut från landet. Detta subventioneras t.ex när folk i I-länder skickar inrikes brev (för att nämna något).
Citera
2018-02-19, 20:30
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Det är större än bara postnord och kina. Priserna sätts via nån jävla FN-liknande skitsak som fortfarande ser Kina som ett U-land och därav ska de ha lägre priser att posta ut från landet. Detta subventioneras t.ex när folk i I-länder skickar inrikes brev (för att nämna något).

Helt rätt, Kinas subventioner sträcker sig tillbaka till avtal från 1800-talet (!)
Citera
2018-02-19, 20:38
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crispy-lip
Det ignoranta med uttalandet är att de får det att låta som att alla försändelser är inköpta varor från olika nätbutiker, trots att de kommer att avgiftsbelägga ALLT som kommer in i landet, dvs även sådant som inte är köpta varor eller postorder. Så om en vän till mig i ett icke-EU land vill skicka mig en födelsedagspresent, då ska jag alltså betala moms på det samt en avgift på minst 75 kr. Jag har redan varit i kontakt med PostNord, det gäller alla försändelser med deklarerat värde som kommer från länder utanför EU. Undantaget verkar vara dokument, vykort, handskrivna brev och dylikt.
Idioten på Tullverket tycker att lösningen för de som ogillar avgiften är "konsumera mer på hemmaplan". Jo, tjena...
Fatta vilken vinst för PostNord detta kommer vara. 75 spänn på VARJE FÖRSÄNDELSE som kommer in i landet från länder utanför EU. Tycker hela idén är helt overklig. Det kan inte finnas ett enda annat land i hela världen som har en avgift på minst 75 kr för att mottaga ett utländskt brev. Rätta mig om jag har fel.
PS: undrar vad som händer om någon skickar över ett par gamla skitiga och svettiga sneakers och skriver $0.00 i värde? Åker man även på att betala 75 kr då eller...

Det är långt ifrån säkert att det kommer att gå med vinst. Först kommer administrationen att kosta, sen kommer lagringen av paketen till. Dessutom finns risken att kineserna kommer att skicka paketen
till ett annat EU-land först (exv Estland), och då får Postnord inte några pengar alls.
Citera
2018-02-20, 16:43
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Det är långt ifrån säkert att det kommer att gå med vinst. Först kommer administrationen att kosta, sen kommer lagringen av paketen till. Dessutom finns risken att kineserna kommer att skicka paketen
till ett annat EU-land först (exv Estland), och då får Postnord inte några pengar alls.
Postnord får bra mycket mer betalt för brev som kommer inom Europa mot från Kina.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback