Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-16, 09:43
  #1
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Jag kan ingenting om kodning, webbdesign och tekniska grejer allmänt så därför tittade jag på Squarespace. 13 dollar i månaden vilket är 1224 kronor om året.

Det verkar dyrt, men när jag kollar upp grejer noggrannare och jämför med andra alternativ ser det ut som att det faktiskt är ett väldigt schysst pris för det dom erbjuder. Att bygga sin hemsida är väldigt enkelt i deras design-läge och man har mycket kontroll, samt privathet med ens IP och sådant.

Vad tycker ni är det bästa man kan göra i min situation, som amatör?
Citera
2018-02-16, 09:48
  #2
Avstängd
SSJGs avatar
Ju mer du lär dig om att skapa hemsidor, desto billigare blir det. För mig är det i princip gratis. När du satt dig in i hur det fungerar, så kan du hyra egna servrar för så lågt som ~10-20kr. Då har du full kontroll över allt du gör, du kan installera egen mjukvara så som brandväggar eller epost.

Så med andra ord, för oss andra så är 1224:- om året för en hemsida ett jävla skämt. För en som inte är så insatt så skulle jag dock vilja påstå att priset är bra om du känner att du får det som du vill betala för.

Tips: Fråga inte om någon kan hjälpa dig, det tar tid att lära sig det här och det kommer ta längre tid om du ska få "amatörhjälp".
Citera
2018-02-16, 10:28
  #3
Medlem
Dyrt är det väl inte, men det finns ändå billigare alternativ. Jag tycker dock inte att man ska stirra sig blind på priset utan även ta annat i beaktande ex. support och bättre anpassning för det land man tänkt att vända sig främst till.
I Sverige har du ex. one som varit stora länge och kostar 20-30 kr månaden med program för redigering och mallar.
Citera
2018-02-16, 14:57
  #4
Medlem
Priset beror på vilka funktioner du vill ha. Eftersom du inte kan koda så vill du använda någon slags editor som gör allt. Det finns flera som är gratis med tilläggsfunktioner som kostar pengar. Wix.com är populärt.

Vad är det du vill göra? Ofta behöver man inte bygga en egen webbsida utan kan använda andra tjänster för det man vill göra.
Citera
2018-02-16, 21:28
  #5
Medlem
Vetenskapspojkens avatar
Om du absolut vägrar att lära dig koda, så skulle jag rekommendera något CMS-verktyg. Wordpress skulle nog passa fint.

Annars tycker jag att du ska börja med HMTL som första språk. Det är inte programmering det handlar om, utan markup. Samma sak med CSS. Eller alltså, det jag menar är att du både i HTML och CSS skriver in "kommandon" för att publicera saker på din hemsida.

HTML -
HTML-kod:
<p>Test</p>

Så enkelt skapar du en paragraf, alltså lite text.

CSS -
Kod:
p {color:green;}

Så enkelt blir texten grön.

Sedan är det ju heller inte så lätt som jag beskrev det med dessa exempel, men jag kan personligen hjälpa dig gratis för att lära upp dig, om du är intresserad. Jag kräver ingenting i utbyte. Vill du sedan göra din webbplats lite interaktiv, exempelvis om du vill ha ett bildspel, så måste du lära dig JavaScript, eller använda dig utav ett JS-baserat ramverk.

Behöver du en databas, eller bara rent allmänt vill skapa en dynamisk webbsida så måste du lära dig PHP/ASP.NET och MySQL. Det är kanske lite knepigare, men fan vad kul det är dock!

Jag håller på att lära mig PHP just nu. Det är ganska lätt egentligen.

Jag kan även rekommendera denna tråd för nybörjarfrågor: (FB) Den stora tråden om simpla frågor om HTML och CSS

Om du PM:ar mig kommer jag inte kunna svara då den funktionen inte är upplåst för mig ännu, bara så du vet.

EDIT: Inkluderade koden jag skrev i kodtaggar.
Citera
2018-03-24, 06:06
  #6
Medlem
VPS som exempel kan man köpa för 20-100 kr månad då får man obegränsad trafik. Lite svårare att hålla på med dock.

Billiga svenska webbhotell 200-400 kr år med typ 10 - 30 gb trafik.
Får du mer besök måste du köpa lite dyrare 300 - 1000 kr eller mer per år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback