Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-06, 18:46
  #25
Medlem
flaess avatar
Paul Joseph Watson senaste video behandlar just frågan om vad som egentligen är syftet med "sociala" medier:

https://www.youtube.com/watch?v=PgwluZdJwpo
Citera
2018-04-06, 20:07
  #26
Medlem
sajebiss avatar
BNP-höjande. Alla vill ju vara värst - banker och handlare jublar.
Citera
2018-04-07, 00:40
  #27
Medlem
Vic878s avatar
Osäkra människor är i behov av bekräftelse...
Citera
2018-04-07, 01:11
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
En del skulle säga att det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjlighet på folks persondata och reklamintäkter. Andra skulle säga att det är en diabolisk NSA/CIA/Mossad-uppfinning för att övervaka och förslava människor jorden över. Några skulle dessutom nog kalla det ett utmärkt sätt att hitta nya vänner och hålla kontakt med sin familj samtidigt som man både kan bekämpa "näthat" och visa upp sitt egna patetiska liv och sin egna fula nuna samt vad man äter till lunch och vart man åker på semester.

Jag skulle påstå att alla tre har rätt.

Jag håller med dig om allt du skrev i ditt inlägg. Det är en tolkningsfråga helt enkelt, finns många olika svar. Och det finns definitivt inte bara ett svar.
Citera
2018-04-08, 22:47
  #29
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Kortfattat, Facebook och andra "sociala medier" tillför inget värde för människor, det stjäl mycket tid och kan leda till psykisk ohälsa, men erbjuder ingenting i gengäld, varken ekonomiskt eller socialt (läs: "riktigt" socialt liv). Utöver detta riskerar man att få obehagliga överraskningar i "verkliga livet" pga. sin omdömeslöshet på Facebook.

Kan någon förklara detta?

Det är ett schysst sätt att hålla kontakten och vänskapen levande med vänner och bekanta.
I går fick jag reda på att en gammal bekant precis hade flyttat till grannstaden. Jag kommer förmodligen börja arbeta där snart och kanske flytta dit. Började chatta lite med honom och det kan leda till en fika och återupptagen vänskap.
Utan facebook kanske jag aldrig sett eller hört av den här fina människan igen.
__________________
Senast redigerad av langaocb 2018-04-08 kl. 22:49.
Citera
2018-04-09, 06:34
  #30
Medlem
Stridshingstens avatar
Facebook kan vara väldigt produktivt och nödvändigt för de som använder det för att skapa ett kontaktnätverk och använder det för att gynna sin karriär. Sen finns det också så kallade ”Influencers” som blir kända och får en stor skara hängivna följare.

Facebook kan även bara väldigt praktiskt för de som vill använda det för att ligga eller hitta en flickvän (finns dock bättre alternativ på internet).

Sen är det en stor del av Facebookanvändare som hamnar i en sorts ”digital opiumhåla” och det enda de gör är att använda det för att fördumma sig själva och slösa bort sin tid. De konsumerar innehåll som i princip går att jämföra med mental skräpmat, och de lär sig ingenting nödvändigt och de får inte ut något produktivt av att använda Facebook (eller andra sociala medier)

Tror ni att Mark Zuckerberg och resten av topparna i Sillicon Valey sitter framför Facebook, Instagram, Twitter och Snapchat hela dagarna?

Många av dem som jobbar i branschen tillåter inte ens sina barn använda sociala medier eller mobiltelefoner eftersom de ver hur skadligt och oproduktivt det kan vara.

Facebook är både en tillgång och öppnar upp enorma möjligheter, men samtidigt kan det leda en raka vägen ner i avgrunden.

Om man tar bort sin Facebook och istället lägger fokus på att vara produktiv på ett analogt vis kan man ta sig minst lika långt i livet, problemet är bara att folk idag får panik om man inte håller ständig koll och kontakt med den digitala onlinevärlden. Lyckas man sedan bli riktigt framgångsrik kan man anställa någon som sköter sociala medier åt en utan att någonsin logga in själv.

Studera och läs böcker, sök jobb, gå ut och träffa människor, åk på resor, etc istället för att använda Facebook.

För mig får folk sitta framför sociala medier och mobiler hela dagarna om de vill så länge det inte stör mig. Problemet är dock att det är precis vad människor gör när de kör sin bil, går på konserter och biografer, eller sitter i klassrum och seminarier och får dödsångest om de inte kollar på mobilskärmen var tionde sekund.

Jag hoppas verkligen att man börjar förbjuda mobilanvändning och behandlar det likt alkohol/cigaretter i dessa typer av sammanhang.
__________________
Senast redigerad av Stridshingsten 2018-04-09 kl. 07:00.
Citera
2018-04-13, 10:47
  #31
Medlem
Skulle vilja veta vad alla ständigt produktiva och intelligenta övermänniskor på Flashback gör av sin viktiga tid istället för att slösa bort sitt liv på att umgås och hålla kontakt med släkt, vänner och kollegor på Facebook.

Kan det även vara så att det finns folk som gör lite av både och utan att vara fullständiga losers till människor?

För mig är det ingen skillnad på Facebook och Flashback. Det är plattformar/verktyg för kommunikation där man även kan samla in information/erfarenheter eller byta/köpa väldigt specifika saker som inte nödvändigtvis går att köpa i butik (hemmabyggen/moddar/begagnat/samlarprylar/antikt osv).

Som tur är finns det fortfarande diversitet på nätet, och det verkar äntligen som Facebook sakta men säkert börjar förlora användare till massa andra plattformar nu. Ju fler plattformar desto bättre imho, så som internet var i början.
Citera
2019-07-21, 15:44
  #32
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Syftet: Kvinnor vill ha bekräftelse...

Själv vägrar jag ge en viss donna, som är förbannat attraktiv, bekräftelse. "Likar" inte ett enda skit vad hon skriver och ska välja att dölja hennes aktivitet. Nu är jag intresserad av henne men är hon inte min fru eller liknande så har jag ingen lust att svansa för henne.

Däremot gör jag det gentemot kvinnliga verkligt bekanta, "likar" och kommenterar ibland. Det bjuder jag gärna på.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback