Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-16, 00:22
  #1
Medlem
Tjenare! Jag snusar inte mycket, några prillor på en dag bara. Har dock snusat nästan bara white portion-snus. Rapé white är favoriten. Men men... Jag känner av nikotinet ganska väl när det gäller vilket white portion-snus som helst. Har dock en fråga: kan ta typ 10 prillor orginal portion av vilket snus som helst och jag känner inte något. Och då menar jag verkligen ingenting. Vad beror detta på?

Ska tilläggas att jag ej är beroende och jag är inte endast ute efter nikotinet.
Citera
2018-02-16, 00:33
  #2
Avstängd
Känner vad? ...nikotin är inte nåt man blir "hög" på, se det som kaffe. Nåt man piggnar till på som bäst.
Citera
2018-02-16, 00:47
  #3
Medlem
Först och främst, om du inte är beroende så sluta!

(Då kommer du märka att du ÄR beroende).

Och det här med att ”känna” nikotinet gör man ju inte normalt när man är van.

Däremot kan man känna att man inte blir riktigt ”nöjd” av en snus, så jag antar att det är det du pratar om. Jag vet inte huruvida white och ”vanlig” har olika förmåga att transportera nikotinet men visst kan det finnas en skillnad. Själv blir jag bara ”nöjd” av lössnus.
Citera
2018-02-16, 14:17
  #4
Medlem
AA-suiteds avatar
Har du förväxlat att känna nikotin med att känna att det bränner eller fräter? Nikotin ger ingen annorlunda känsla om det kommer i vit eller original portion. Är de olika snusen av samma märke, samma storlek och samma nikotinhalt? Om de inte är det beror nog skillnaden på detta.
Citera
2018-02-16, 14:37
  #5
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
...Jag vet inte huruvida white och ”vanlig” har olika förmåga att transportera nikotinet men visst kan det finnas en skillnad...
Skillnaden ligger i pH-värdet, som tydligen är högre i "white"-påsar, och därmed blir det ett effektivare utbyte än med våta påsar.
Citera
2018-02-16, 15:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Skillnaden ligger i pH-värdet, som tydligen är högre i "white"-påsar, och därmed blir det ett effektivare utbyte än med våta påsar.

Hur menar du? Tar kroppen upp det effektivare då?

En annan sak jag tänker mig kan påverka är hur mycket påsen släpper ut. Kan tänka mig att de vanliga påsar kläggar igen ganska omgående medans white fortfarande kan leverera ut nikotin ur påsen.
Citera
2018-02-16, 17:15
  #7
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Skillnaden ligger i pH-värdet, som tydligen är högre i "white"-påsar, och därmed blir det ett effektivare utbyte än med våta påsar.

Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Hur menar du? Tar kroppen upp det effektivare då?

En annan sak jag tänker mig kan påverka är hur mycket påsen släpper ut. Kan tänka mig att de vanliga påsar kläggar igen ganska omgående medans white fortfarande kan leverera ut nikotin ur påsen.
Båda påståendena låter som riktigt skitsnack. Vad är era belägg för det här?
Citera
2018-02-16, 17:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Båda påståendena låter som riktigt skitsnack. Vad är era belägg för det här?

Mitt inlägg och var alltså bara spekulationer (vilket märktes tyckte jag).

Men kom gärna med nåt som förklarar TS upplevelse.
Citera
2018-02-16, 17:43
  #9
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Mitt inlägg och var alltså bara spekulationer (vilket märktes tyckte jag).

Men kom gärna med nåt som förklarar TS upplevelse.
Placebo eller okunskap. Om det inte handlar om det jag frågade honom i mitt tidigare inlägg. Alltså om han använder sig av annat märke, annan storlek eller annan nikotinhalt.
Citera
2018-02-16, 19:38
  #10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Båda påståendena låter som riktigt skitsnack. Vad är era belägg för det här?
Har inga belägg för att snuset i torra påsar skulle vara mer basiskt. Det är ren hörsägen, men skulle det vara sant så är det inte konstigt om man upplever att det är mer drag i det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback