Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 20:02
  #1
Medlem
ZilverZoddes avatar
Du har 1000 Volvo inköpta på 70kr.
Kurs idag 100kr.
Du vill ta hem vinsten men INTE utlösa beskattning.

Du lånar ut dina aktier till din fru/syster/mamma eller nära släkting som säljer aktierna på 100 kr.

Du är fortfarande lång
Din familjemedlem är kort.

NETTO i familjen är NOLL, vinst på 30.000kr säkrad, ingen beskattning utlöst.

Mao vinst säkrad men beskattning flyttad till året efter, då man skattemässigt måste köpa tillbaka kort position nästkommande år.

Åsikter?
Citera
2018-02-17, 14:44
  #2
Medlem
Hur skulle du "låna ut" aktierna privat, menar du? Tror du någon bank skulle gå med på att föra över aktierna till någon annans konto utan att bokföra det?

Det hade ju varit enklare om din släkting bara kortade Volvo, om det nu är så att ni behöver pengar. Tyvärr är det ju en garanterad förlustaffär för familjen som helhet, eftersom du måste skatta på 100 % av vinsten, men endast kan dra av 70 % av förlusten.
Citera
2018-02-18, 11:06
  #3
Medlem
Kolla upp aktieterminer, dom är till för just sådana scenarion, ex. för att låsa in vinst utan att sälja sina aktier eller för att temporärt minska sitt innehav (sin risk) utan att sälja av kärninnehavet.

Edit: Kan även göras på optionsmarknaden m.h.a en collar / zero cost collar
__________________
Senast redigerad av Dr.Bong 2018-02-18 kl. 11:09.
Citera
2018-02-22, 18:25
  #4
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Hur skulle du "låna ut" aktierna privat, menar du? Tror du någon bank skulle gå med på att föra över aktierna till någon annans konto utan att bokföra det?

Det hade ju varit enklare om din släkting bara kortade Volvo, om det nu är så att ni behöver pengar. Tyvärr är det ju en garanterad förlustaffär för familjen som helhet, eftersom du måste skatta på 100 % av vinsten, men endast kan dra av 70 % av förlusten.

Självklart för banken över aktierna! Bokföra vet jag inte vad du menar men visst registreras det, det är ju det som är själva poängen, att aktierna säljs i nån annans namn.

Om jag är lång Volvo kan jag ju själv inte gå kort utan då nollas ju mitt innehav ut med beskattning som följd,

Ingen gör förlust, var har du det ifrån?
Citera
2018-02-23, 07:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Självklart för banken över aktierna! Bokföra vet jag inte vad du menar men visst registreras det, det är ju det som är själva poängen, att aktierna säljs i nån annans namn.

Om jag är lång Volvo kan jag ju själv inte gå kort utan då nollas ju mitt innehav ut med beskattning som följd,

Ingen gör förlust, var har du det ifrån?

Alltså, vad du vill göra är ju att korta Volvo i din frus namn. Men det kan du ju göra utan att låna ut dina egna aktier.

Dessutom är det en dålig affär, eftersom du betalar skatt på 100 % av vinsten men bara kan dra av 70 % av förlusten. Vilket betyder att om Volvo går upp ellet ner kommer du förlora pengar.

Något bättre blir det väl om du öppnar ett nytt konto att korta Volvo från själv, eftersom du då kan kvitta en vinst mot en förlust. Det är dock fortfarande en förlustaffär, eftersom du får betala ränta när du kortar, precis som på andra lån.

Dessutom verkar det omständigt. Behöver du temporärt omvandla aktierna till kontanter kan du väl lika gärna belåna aktierna?

Att banken skulle föra över aktierna till din frus konto utan att antingen bokföra det som en försäljning i ditt namn eller låta din fru överta ditt anskaffningsvärde ser jag som osannolikt.
Citera
2018-02-24, 17:59
  #6
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Alltså, vad du vill göra är ju att korta Volvo i din frus namn. Men det kan du ju göra utan att låna ut dina egna aktier.

Dessutom är det en dålig affär, eftersom du betalar skatt på 100 % av vinsten men bara kan dra av 70 % av förlusten. Vilket betyder att om Volvo går upp ellet ner kommer du förlora pengar.

Något bättre blir det väl om du öppnar ett nytt konto att korta Volvo från själv, eftersom du då kan kvitta en vinst mot en förlust. Det är dock fortfarande en förlustaffär, eftersom du får betala ränta när du kortar, precis som på andra lån.

Dessutom verkar det omständigt. Behöver du temporärt omvandla aktierna till kontanter kan du väl lika gärna belåna aktierna?

Att banken skulle föra över aktierna till din frus konto utan att antingen bokföra det som en försäljning i ditt namn eller låta din fru överta ditt anskaffningsvärde ser jag som osannolikt.

a) Om jag lånar nån annans aktier kostar det pengar.
b) 100% resp 70% gäller bara om jag inte har några andra vinster/förluster.
c) Shorta volvo nær jag redan ær lång funkar inte, det ses ju bara som en försäljning av innehavet
d) Banken kan hjälpa mig låna ut till frugan

Poängen i hela upplägget är ju året efter.
Frugan är kort och måste täcka sin pos, det gör hon genom att köpa mina aktier.
Vi upprättar en (fiktiv) avräkningsnota privat. Här kan man ju "bakdatera" så man får en "lämplig" kurs.

Hela upplägget funkade kring dotcomkrachen. Frågan är om det funkar idag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback