Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 19:39
  #1
Medlem
Hej, jag håller på och sparar pengar och jag har några miljoner i olika fonder/arv från mina föräldrar. Både min mor och min far är bortgångna sedan jag fyllde 21 år men jag har fått ärva deras lägenhet som ligger på söder.

Nu till min fråga. Jag tror starkt på att bostadsmarknaden kommer att krascha inom kort, dels att det redan börjat falla lite. Jag undrar om jag borde sälja denna lägenhet nu? Alltså, just nu. Eller imorgon, skaffa en mäklare och ordna allting, innan det är försent? Denna lägenhet hade mina föräldrar haft sedan finanskrisen 1990, då de hade pengar liggandes så köpte de denna i rätt tidpunkt.

Jag har sett flera annonser om likadana lägenheter som jag har i samma område (Södermalm), 4-rums lägenheter är det vi pratar om nu. Och jag kan tänka mig att kanske sätta ett pris på 6-7 miljoner för denna.

När jag fått lägenheten sålt har jag tänkt mig att jag ska sätta allt på en bank eller liknande och då ska jag bo hos min vän som har en lägenhet som ligger ganska nära min gamla. När allt det är ordnat så har jag två alternativ/drömmar som jag vill uppfylla.

Jag kommer då ha omkring 12-13 miljoner att spendera

1. Jag väntar tålmodigt tills en bostadskrasch sker, och jag köper upp flera hus/lägenheter i samma område/byggnad, förstås inte i Stockholm, men kanske en medelstor stad utanför Stockholm, där ska jag hyra ut lägenheterna till folk året runt, enda tills priserna går upp och då säljer jag de för vinst samtidigt som jag tjänat pengar på att hyra ut lägenheter

2. Jag köper upp några hus i ett mindre bra område där husen är relativt billiga på grund av medelmåtta dåligt skick på husen och kriminalitet, dålig styrelse, brott osv, och använder mina pengar för att fixa alla de problemen för att till exempel hyra in egna vakter, fixar staket till alla för styrelsens pengar, skaffar bra rådgivare som berättar vad som kan öka värdet på min hus.

Jag är för övrigt arbetslös men detta vill jag försöka mig på för att göra något av mitt liv

Jag kanske ska skaffa mig en affärspartner också eller? Måste jag skapa en firma för att göra detta möjligt? Finns det något sätt att minska vinstskatten sedan?
Citera
2018-02-15, 19:42
  #2
Medlem
DoungAs avatar
Angående lägenheten hade jag inte sålt den. Hade hyrt ut den i andra hand till en så hög hyra som är skäligt.
En trevlig pensionsförsäkring.
Citera
2018-02-15, 19:43
  #3
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geminiclipper
Hej, jag håller på och sparar pengar och jag har några miljoner i olika fonder/arv från mina föräldrar. Både min mor och min far är bortgångna sedan jag fyllde 21 år men jag har fått ärva deras lägenhet som ligger på söder.

Nu till min fråga. Jag tror starkt på att bostadsmarknaden kommer att krascha inom kort, dels att det redan börjat falla lite. Jag undrar om jag borde sälja denna lägenhet nu? Alltså, just nu. Eller imorgon, skaffa en mäklare och ordna allting, innan det är försent? Denna lägenhet hade mina föräldrar haft sedan finanskrisen 1990, då de hade pengar liggandes så köpte de denna i rätt tidpunkt.

Jag har sett flera annonser om likadana lägenheter som jag har i samma område (Södermalm), 4-rums lägenheter är det vi pratar om nu. Och jag kan tänka mig att kanske sätta ett pris på 6-7 miljoner för denna.

När jag fått lägenheten sålt har jag tänkt mig att jag ska sätta allt på en bank eller liknande och då ska jag bo hos min vän som har en lägenhet som ligger ganska nära min gamla. När allt det är ordnat så har jag två alternativ/drömmar som jag vill uppfylla.

Jag kommer då ha omkring 12-13 miljoner att spendera

1. Jag väntar tålmodigt tills en bostadskrasch sker, och jag köper upp flera hus/lägenheter i samma område/byggnad, förstås inte i Stockholm, men kanske en medelstor stad utanför Stockholm, där ska jag hyra ut lägenheterna till folk året runt, enda tills priserna går upp och då säljer jag de för vinst samtidigt som jag tjänat pengar på att hyra ut lägenheter

2. Jag köper upp några hus i ett mindre bra område där husen är relativt billiga på grund av medelmåtta dåligt skick på husen och kriminalitet, dålig styrelse, brott osv, och använder mina pengar för att fixa alla de problemen för att till exempel hyra in egna vakter, fixar staket till alla för styrelsens pengar, skaffar bra rådgivare som berättar vad som kan öka värdet på min hus.

Jag är för övrigt arbetslös men detta vill jag försöka mig på för att göra något av mitt liv

Jag kanske ska skaffa mig en affärspartner också eller? Måste jag skapa en firma för att göra detta möjligt? Finns det något sätt att minska vinstskatten sedan?
Priserna kommer gå upp igen. Tycker du ska avvakta lite. Hyr ut lägenheten så länge. Typ air bnb eller månadsvis. Borde kunna få ca 20000-40000 i månaden.

Alternativt... hyr ut de tre sovrummen som inneboendekontrskt och ta ca 8000kr styck för dem. Så har du fortfarande koll på lägenheten och kan komma och gå som du vill.
__________________
Senast redigerad av Femme.Fatale 2018-02-15 kl. 19:46.
Citera
2018-02-15, 19:45
  #4
Medlem
Luxuss avatar
Då tycker jag du ska ta och läsa på lite. Det är inte så enkelt som du tror att vara hyresvärd och sen kränga lägenheterna hursomhelst. Det är dessutom skitdyrt att skaffa fastigheter, låt dig inte luras av att nån påstår att marknaden backar. Det har aldrig varit så dyrt att köpa som senaste året. ( spelar ju ingen roll att det backat 5% iår om skiten gått upp 300% senaste tio)
Citera
2018-02-15, 19:45
  #5
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
Priserna kommer gå upp igen. Tycker du ska avvakta lite. Hyr ut lägenheten så länge. Typ air bnb eller månadsvis. Borde kunna få ca 20000-40000 i månaden.

20 låter rimligt
Citera
2018-02-15, 19:46
  #6
Medlem
Jag vill göra detta för att jag vill äga majoriteten av husen i ett område/gata, det är en dröm jag har, att ha alla husen skriva i mitt namn osv
Citera
2018-02-15, 19:48
  #7
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
20 låter rimligt
Det beror på... kör han air bnb så får han högre summor. Därför 40000.

20000kr på söder för en 4:a är lite... minst 30000kr lär han få.
Citera
2018-02-15, 19:50
  #8
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geminiclipper
Jag vill göra detta för att jag vill äga majoriteten av husen i ett område/gata, det är en dröm jag har, att ha alla husen skriva i mitt namn osv
Du kommer få jobba hårdare då. Testa först att använda lägenheten som inkomst och försök få snurr på det. Tycker du ska satsa på boenden i Sthlm. Kanske lite i utkanten. Förbi Nacka så finns det mycket billigt, men är fortfarande attraktivt och hyfsat centralt.
Citera
2018-02-15, 20:08
  #9
Medlem
Köpa upp flera hus och låta kommunen betala min för att låta invandrare bo där? Funkar det?
Citera
2018-02-15, 20:20
  #10
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Du nöjer dig inte med att förutsäga en krasch. Du tror dig kunna förutsäga en säker krasch som säkert följs av ett nytt race.

Det ser jättelätt ut att göra sådana affärer när man studerar historiska grafer men ytterligt få har lyckats med konststycket att tajma både topp och botten på detta sätt.

Risken är oerhört stor att du säljer med denna plan och så dröjer kraschen så länge att du "får kalla fötter" och vill haka på ett forstatt race. Då kommer kraschen...

Att sälja nu om du tycker att en krasch verkar ofrånkomlig inom en snar framtid är fullt rimligt. Du kommer sova bättre om natten. Skippa resten av planen så länge.
Citera
2018-02-15, 20:37
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geminiclipper
Jag vill göra detta för att jag vill äga majoriteten av husen i ett område/gata, det är en dröm jag har, att ha alla husen skriva i mitt namn osv
Lägg av den drömmen. Den är ju bara fånig och kan bli en mardröm. Vad skulle det betyda? Att du är en arbetslös person som ärvt pengar och köpt flera hus på samma gata? Bara ett tomt skal.
Behåll lägenheten och hyr ut rum eller hela lägenheten. Då får du bättre avkastning på ditt kapital än på banken även om prisutvecklingen avstannar
Citera
2018-02-15, 21:03
  #12
Medlem
Har dina föräldrar köpt bostadsrätten ca 1991-92 så finns det en kraftig reavinst som måste skattas fram vid försäljning. Har du tur så faller priserna stadigt så att du kan köpa ett nytt boende på botten.
Har du otur måste du skatta fram vinsten om du inte hittar bra objekt att köpa.

Svårt det där med tajming.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback