Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-16, 09:57
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av partyp00per
Här mina vänner har ni machokultur. Det är fantastiskt att många på Flashback (generellt män) alltid har någon annan att skylla på. Det är alltid kvinnor, feminister, vänsterpartister, bögar eller människor med utländsk härkomst som är roten till allt ont. Det är betryggande att ni vita, svenska, heterosexuella män är så underbara.

Och att skylla machokulturen på kvinnor och media är något fegt. Det är ju inte så att ni gör stora ansträngningar för förändring er grabbar emellan. Är det någonstans det finns machokultur så är det i killgäng och inte i syfte att ragga brudar. Och det där jävla skitsnacket om att kvinnor vill ha starka killar och att det bara är labila kvinnor som vill ha "mesar" kan ni bara lägga ner. Vettigt folk vill ha en partner som har förmåga att visa känslor, oavsett kön. Over and out!

Kvinnor driver i högsta grad fram en machokultur. Det är väl det första du får höra av en kvinna oavsett vad det rör sig om.

Kvinnor hatar män som inte är macho och är fruktansvärt elaka mot dessa svaga, ynkliga män. Män måste vara macho för att leva i en värld där det finns kvinnor.
Citera
2018-02-17, 02:03
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Kvinnor driver i högsta grad fram en machokultur. Det är väl det första du får höra av en kvinna oavsett vad det rör sig om.

Kvinnor hatar män som inte är macho och är fruktansvärt elaka mot dessa svaga, ynkliga män. Män måste vara macho för att leva i en värld där det finns kvinnor.


Jag vet inte vad du stött på för damer i ditt liv men det verkar vara kalla osympatiska jäklar. Å andra sidan vet jag inte vad du menar skiljer mellan män och kvinnor och vad de önskar hos sin partner. Jag kan inte hålla med om det du skriver men menar att det finns en social konstruktion om hur en kvinna är också, alltså inte bara mannen. En kvinna ska väl inte heller vara någon tönt och inte heller ska hon bestämma och vara självsäker för du är hon en bitch, flata och allt annat ni kommer med.

Sluta skylla kvinnorna för er matchokultur och inse att det är en jävla social konstruktion precis som allt annat om hur personer och deras liv "bör" vara.
Citera
2018-02-17, 02:39
  #15
Avstängd
jag tror att otrohet och sådant skit tar mycket hårdare på en man som är riktigt kär i sin partner när det händer .
jag också tror att många självmord på män är medvetet framdrivna i det fördolda av partnern som sänker sin man totalt .
jag tror även att män känner hopplösheten på ett mycket hårdare sätt när de råkar riktigt illa ut i livet .

detta gör att även mycket starka män ofta inte klarar av de livsöden de kan råka ut för i livet ,
det pratas mycket lite om detta i samhället och det finns en stor skam mot män som blir utsatta för otrohet och därefter lämnade åt sitt öde i ensamhet .

så inte så konstigt att män gör självmord på riktigt .
något kvinnor borde tänka mer på
för att gör man slut med någon så borde det alltid vara ett värdigt slut som alla inblandade överlever
för män har också känslor , mycket starkare känslor vad det än gäller

vet detta själv för jag tar ett uppbrott så jävla hårt alltid , och bara tur att jag lever i dag
fy fan vad kärlek kan vara helt underbart och totalt vidrigt .
Citera
2018-02-17, 10:24
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av partyp00per
Jag vet inte vad du stött på för damer i ditt liv men det verkar vara kalla osympatiska jäklar. Å andra sidan vet jag inte vad du menar skiljer mellan män och kvinnor och vad de önskar hos sin partner. Jag kan inte hålla med om det du skriver men menar att det finns en social konstruktion om hur en kvinna är också, alltså inte bara mannen. En kvinna ska väl inte heller vara någon tönt och inte heller ska hon bestämma och vara självsäker för du är hon en bitch, flata och allt annat ni kommer med.

Sluta skylla kvinnorna för er matchokultur och inse att det är en jävla social konstruktion precis som allt annat om hur personer och deras liv "bör" vara.

Det är upp till kvinnor nu, det är ju bara att börja vara jämlik då.

Det gäller även kvinnor på arbetsplatser, ute i offentligheten, i skolan. De är otroligt elaka mot män som inte är macho.

Kvinnor får väl ta sitt ansvar för hur det ser ut också, bara att sluta vara bortskämda barn och börja bidra till samhället, precis som män. En bra start är väl att sluta driva mäns machokultur, tex bara med att sluta mobba män som inte är macho.
Citera
2018-03-22, 20:22
  #17
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Ser ni inte den röda tråden i massmedia och samhället? Allt i samhället kretsar kring kvinnan. Det är definitionen av ett gynocentriskt samhälle. Män är förbrukningsvaror.

Du är ovanligt skarptänkt och vaken för det som händer ute i verkligheten. Svenska män är mobbade och blir ofta utfrusna på kvinnodominerade arbetsplatser. De höga självmordstalen är en direkt följd av den ökade mansmobbningen på skolor och arbetsplatser.
Citera
2018-03-23, 19:11
  #18
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Året 2015 begick 1171 personer självmord i Sverige. 72 procent av dessa var män. Men enligt statistiken så lider fler kvinnor av depression, men detta beror troligen på att kvinnor är bättre på att prata om sina känslor och att söka hjälp.

Visst kan man delvis skylla på "machokulturen" som finns bland män för detta. Men det finns också kvar bland många kvinnor att de vill ha en man som är stark.

Jag hörde till exempel två kvinnor diskutera på en arbetsplats jag var på att de inte ville ha en man som är känslosam av sig och han ska inte gråta. En annan gång hörde jag en riktig rabiatfeminist på fyllan säga att hon minsann vill ha en riktig man, och att hon föraktar män som står på scenen och kämpar för kvinnors rättigheter eftersom det tar bort spotlighten från kvinnorna.

Så man kan inte säga att det endast är vi män som stödjer det man kallar för "matchokulturen."
Finns självfallet även kvinnor som vidmakthåller diverse normer. Manlighet reproduceras som något positivt kontra ”kvinnlighet”= fjollighet. Finns en intrssajf dokumentär på SVT play, som heter ”min pappas självmord och jag”- där den vuxne sonen försöker förstå varför hans pappa tog livet av sig genom att intervjua vänner , anhöriga och div experter på suicid. Fadern hade aldrig givit uttryck för att han mådde dåligt, utan hållit det inom sig. En jäkla tung börda att bära. I Sverige hör kvinnor fler s-försök men män tar i högre grad till mer slutgiltiga metoder och fler män än kvinnor äger skjutvapen.
Citera
2018-03-23, 19:16
  #19
Medlem
Buffymyloves avatar
Sen är det kanske värt att minnas att självmorden minskar. Det är fortfarande ett stort stigma men sedan 50/60-talet då vi började statistikt följa detta har det skett en minskning. Är övertygad inatt vi måste våga prata om det och att våga fråga om någon i vår omgivning verkar må dåligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback