Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-18, 15:35
  #13
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMO
Ursäkta men jag är inte intresserad av m, jag har en egen formel för den. Det jag är intresserad av är B, då jag ENDAST har U, I, r och elektrons laddning, men inga massor, hastigheter eller accelerationer. Jag tror att det är omöjligt med endast dessa uppgifter.
...

Du har tydligen inte tagit till dig de tips du har fått ...

Om ni har använt Heracos Helmholtzspolar (bekräfta gärna det!) hittar du värden på spolradie och varvtal i den tekniska informationen:

R = 295/2 mm = 0.1475 m, N = 124 varv.

Uttrycken för B-fält och elektronmassa
B = µ₀ (8/√125)·(N/R) I
m = e (Br)²/ 2U
kan förenklas genom insättning av givna konstanter (µ₀, e, N, R och U).

Med indata från din tabell ger uttrycken för B och m:
Kod:
  r (m) | U (V) | I (A) |  B (T)  |  m (kg) 
 -------+-------+-------+---------+----------
   0.02 |  200  |  3.06 | 0.00231 | 8.6·10⁻³¹
 -------+-------+-------+---------+----------
   0.03 |  200  |  2.12 | 0.00160 | 9.2·10⁻³¹
Citera
2018-02-19, 10:22
  #14
Medlem
Gubbar!!!! Jag har det! Tack för alla som hjälpte till. Ledsen för att ha ödslat er tid. Detta var vad vi fick i labbhänvisningen,
B=k * I, där k=7,48 x 10^(-4) (T/A).
Citera
2018-02-19, 12:33
  #15
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMO
Gubbar!!!! Jag har det! Tack för alla som hjälpte till. Ledsen för att ha ödslat er tid. Detta var vad vi fick i labbhänvisningen,
B=k * I, där k=7,48 x 10^(-4) (T/A).

Jaha! Har du kontaktat labhandledaren och fått den uppgiften nu?
Citera
2018-02-22, 23:36
  #16
Medlem
Hahah! Nail, du är ju magisk! Du fick ju fram samma formel! Din lösning var inte dålig du!

Och, ja vi har använt oss av dessa helmholtzspolar! Och ja, jag kontaktade min fysiklärare som inte lag upp våran labb på nätet, vilken den borde ha gjort! Tack för din hjälp!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback