Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-12-25, 20:18
  #49
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Sluta vara så kränkt och börja rycka upp dig. Det finns en orsak varför många mongoler drog stig till väst och placerade sig mestadels i Finland.

Jag ska försöka. Jag borde i gengäld be dig sluta vara så okunnig, men har jag rätt att kräva att du våldför dig på din egen personlighet?
Citera
2018-12-25, 20:23
  #50
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag ska försöka. Jag borde i gengäld be dig sluta vara så okunnig, men har jag rätt att kräva att du våldför dig på din egen personlighet?

Jag tycker Finland är ett riktigt häftigt land faktiskt. Jag är mycket intresserad utav Finlands historia när Finland tillhörde Sverige. Talade alla Svenska? Varför hade varenda finne Svenskt efternamn? Varför var det en Svensk som grundade Finska språket?

Att dem har en kärlek till alkohol och lever väldigt konservativt tycker jag också är unikt. Det är också skillnad på den västerländska bögen och den finska bögen.
Citera
2020-04-20, 16:47
  #51
Medlem
oshin.cantwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Blev det språkförändringar, kulturförändringar t.ex.

Finns det någon som vet hur stavningsreformen 1906 genomfördes när Finland tillhörde Ryssland? Skedde det på samma datum som i Sverige, eller implementerades den allteftersom?

Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Talade alla Svenska?

Majoriteten i städerna skulle jag gissa. Majoriteten av invånarna i Kristiania talade danska när det var svenskt. Avsvenskningen/avdanskningen har tagit lika lång tid i Norge respektive Finland.
__________________
Senast redigerad av oshin.cantwell 2020-04-20 kl. 16:53.
Citera
2020-04-20, 21:51
  #52
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Finns det någon som vet hur stavningsreformen 1906 genomfördes när Finland tillhörde Ryssland? Skedde det på samma datum som i Sverige, eller implementerades den allteftersom?

Bra fråga, som jag faktiskt reflekterat över någon gång. Läsare av helsingforstidningen Nya Pressen kunde den 17 september 1907 ta del av en understreckare med rubriken Nystavningen, där redaktionen lugnande förkunnade att reformen skulle ske gradvis - för att bereda läsaren tillfälle att så småningom vänja sina ögon och känslor vid denna nyhet ...

Tydligen hade undervisning i nystavning införts i skolornas lägsta klass under innevarande hösttermin, men i de högre klasserna fick eleverna själva välja hur de ville stava. Var det så det gick till i Sverige också?

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa.../675035?page=3
__________________
Senast redigerad av Ördög 2020-04-20 kl. 21:53.
Citera
2020-04-21, 05:57
  #53
Medlem
oshin.cantwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Bra fråga, som jag faktiskt reflekterat över någon gång. Läsare av helsingforstidningen Nya Pressen kunde den 17 september 1907 ta del av en understreckare med rubriken Nystavningen, där redaktionen lugnande förkunnade att reformen skulle ske gradvis - för att bereda läsaren tillfälle att så småningom vänja sina ögon och känslor vid denna nyhet ...

Tydligen hade undervisning i nystavning införts i skolornas lägsta klass under innevarande hösttermin, men i de högre klasserna fick eleverna själva välja hur de ville stava. Var det så det gick till i Sverige också?

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa.../675035?page=3

Det är ändå lite märkligt att ryssarna tillät det. Det måste ju ha varit ett ypperligt tillfälle att slå in en kil mellan Sverige och Svenskfinland. Var det förresten några försök att börja skriva svenska på kyrilliska?
__________________
Senast redigerad av oshin.cantwell 2020-04-21 kl. 06:02.
Citera
2020-04-25, 22:56
  #54
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Det är ändå lite märkligt att ryssarna tillät det. Det måste ju ha varit ett ypperligt tillfälle att slå in en kil mellan Sverige och Svenskfinland. Var det förresten några försök att börja skriva svenska på kyrilliska?

Intressanta frågor, som jag aldrig har hört ställas förr! Men nej, jag tror inte att någon i S:t Petersburg funderade på att byta ut alfabetet för den trots allt ganska fåtaliga svenska språkgruppen i Finland (och Estland). I det ryska imperiet fanns ju ganska många folk som använde sig av latinsk skrift - tyskar, finnar, ester, polacker. Den förryskningspolitik som tsarregimen bedrev under slutet av 1800- och början av 1900-talet innebar att främja bruket av ryska inom adminstration och högre utbildning. Minoritetsfolken kunde i övrigt få fortsätta snacka sina barbariska språk, och skriva dem på det sätt de var vana vid.

Kanske målet var att i slutändan, framåt år 2000 eller så, få alla imperiets folk att tala ryska (detta är enbart mina egna spekulationer), men tsarväldet störtade ju samman innan man kom så långt.

Det var först sovjetregimen som i sin i och för sig lovvärda kamp för att utrota analfabetismen införde kyrillisk skrift på det sätt du antyder. Armenier och georgier fick fortsätta använda sina egna skrivsätt, och då de baltiska länderna ockuperades 1940 kunde de behålla den latinska skriften. Men i Centralasien hade turkmener, tadzjiker, uzbeker och andra muslimska folk dittills använt arabisk skrift, som ju var dåligt anpassad till språkens ljudsystem och dessutom svår att lära in. Där infördes det kyrilliska skrivsättet resolut, ett led i att kapa banden till det förflutna. Och i Moldavien, där både latinsk och kyrillisk skrift brukats, såg sovjetregimen till att det sistnämnda skrivsättet blev allenarådande.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback