Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-15, 17:05
  #1
Medlem
Mr.Sifons avatar
Hej.

Om det är fel delforum flytta gärna.

Jobbar som personlig assistans och av olika anledningar tycker jag att brukaren jag hjälper är väldigt orättvis och är nu rätt förbannad på personen. Till en början tyckte jag att det var en del fördelar då jag ofta får gå hem tidigt, men får betalt för full tid och att brukaren var trevlig/schysst. Men han under tiden jag jobbat blivit mer och mer dryg, otrevlig & orättvis. Behöver inte gå in på detaljer.

Det har redan från start varit så att det påpekats att det görs en del saker som vore "tveksamt" att man har rätt till ersättning för. Samt att mycket av det vi gör känns väldigt onödigt. Personen klarar sig i min mening bra själv men har assistans nästan dygnet runt. Personen klarar t.ex. att gå upp själv, ta sig ut själv, duscha själv, toa själv + att personen har en sambo(gift) som ska göra hälften av sysslorna(utan ersättning)? Känns som att istället för att jobba som assistent är jag hans betjänt eller upp-passare. Lyx vård helt enkelt. Det vore en sak om det betalades från egen ficka men då det är staten som betalar assistansersättning undrar jag om detta inte går att anmäla till någon instans? Dem har själv uppgivit att det aldrig någonsin ens har varit någon kontroll av vad som görs, utan att allt grundar sig på vad dom uppgivit. Dom nyttjar dessutom en advokat att driva deras ärenden.

Det börjar kännas ganska "fel" och jag undrar vart jag vänder mig?

/Sifon
Citera
2018-02-15, 17:06
  #2
Medlem
Bronixs avatar
Ja det är inte ok anmäl till FK
Citera
2018-02-15, 17:16
  #3
Avstängd
Att du som assistent ställer upp att vara ”lyxbetjänt” är problemet och du bör säga ifrån antiningen direkt till brukaren eller din arbetsgivare. Du bör dock inte berätta att du tar ut full lön trots att du inte arbetar fulla dagar eller att du pysslat med annat än vad du är anställd för under din arbetstid.
Citera
2018-02-15, 17:25
  #4
Medlem
Mr.Sifons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
Ja det är inte ok anmäl till FK

Försäkringskassan? Hur, ringa och prata med dom?
Citera
2018-02-15, 17:28
  #5
Medlem
LekandePyromanens avatar
Kan du inte säga lite mer ingående på vad brukaren gör? Rekomenderar för övrigt att du pratar med bolaget. Det är endå dom du anmäler ju. Inte brukaren.
Citera
2018-02-15, 17:29
  #6
Medlem
Mr.Sifons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att du som assistent ställer upp att vara ”lyxbetjänt” är problemet och du bör säga ifrån antiningen direkt till brukaren eller din arbetsgivare. Du bör dock inte berätta att du tar ut full lön trots att du inte arbetar fulla dagar eller att du pysslat med annat än vad du är anställd för under din arbetstid.

Jag förstår det speciellt med tanke på den pågående debatten. Detta är inte ok.

Kan du förtydliga lite vad du menar med att jag pysslat med annat änn det jag är anstäld för? Har gjort det som efterfrågats. Blir ju lite knivigt om jag inte kan berätta vad det är jag gör?
Citera
2018-02-15, 17:31
  #7
Medlem
Mr.Sifons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Kan du inte säga lite mer ingående på vad brukaren gör? Rekomenderar för övrigt att du pratar med bolaget. Det är endå dom du anmäler ju. Inte brukaren.

Nja? Hur han är menar du? Till vilken nytta?
Det viktiga är vell vad som utförs och inte känner jag, det var därför jag startade tråden.
Hur han betéer sig är ju bara det som triggat mig att göra något åt "fusket".
Citera
2018-02-15, 17:34
  #8
Medlem
Mooons avatar
Låter mer som du ska hämnas på rund av att du är missnöjd med ditt arbete. Det kan finnas en problematik som du inte har koll på.
Citera
2018-02-15, 17:37
  #9
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sifon
Nja? Hur han är menar du? Till vilken nytta?
Det viktiga är vell vad som utförs och inte känner jag, det var därför jag startade tråden.
Hur han betéer sig är ju bara det som triggat mig att göra något åt "fusket".

Jag är nyfiken, dessutom så förstår jag inte riktigt hur brukaren fuskar. Har hen ett fysiskt eller psykiskt handikapp?
Citera
2018-02-15, 17:39
  #10
Medlem
svartenQQQs avatar
Du är ju själv en TIMMTJUV så du borde hålla käft,att du ens skrev här,sur för att du inte kan smita hem som det var LÅT DET SOM ....
Citera
2018-02-15, 17:42
  #11
Medlem
Zer0Shits avatar
Du är medveten om att du sätter ditt eget jobb på spel?
Citera
2018-02-15, 18:40
  #12
Medlem
Mr.Sifons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Du är medveten om att du sätter ditt eget jobb på spel?

Jag ska sluta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback