Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-15, 17:05
  #1
Medlem
Mr.Sifons avatar
Hej.

Om det är fel delforum flytta gärna.

Jobbar som personlig assistans och av olika anledningar tycker jag att brukaren jag hjälper är väldigt orättvis och är nu rätt förbannad på personen. Till en början tyckte jag att det var en del fördelar då jag ofta får gå hem tidigt, men får betalt för full tid och att brukaren var trevlig/schysst. Men han under tiden jag jobbat blivit mer och mer dryg, otrevlig & orättvis. Behöver inte gå in på detaljer.

Det har redan från start varit så att det påpekats att det görs en del saker som vore "tveksamt" att man har rätt till ersättning för. Samt att mycket av det vi gör känns väldigt onödigt. Personen klarar sig i min mening bra själv men har assistans nästan dygnet runt. Personen klarar t.ex. att gå upp själv, ta sig ut själv, duscha själv, toa själv + att personen har en sambo(gift) som ska göra hälften av sysslorna(utan ersättning)? Känns som att istället för att jobba som assistent är jag hans betjänt eller upp-passare. Lyx vård helt enkelt. Det vore en sak om det betalades från egen ficka men då det är staten som betalar assistansersättning undrar jag om detta inte går att anmäla till någon instans? Dem har själv uppgivit att det aldrig någonsin ens har varit någon kontroll av vad som görs, utan att allt grundar sig på vad dom uppgivit. Dom nyttjar dessutom en advokat att driva deras ärenden.

Det börjar kännas ganska "fel" och jag undrar vart jag vänder mig?

/Sifon
Citera
2018-02-15, 17:06
  #2
Medlem
Bronixs avatar
Ja det är inte ok anmäl till FK
Citera
2018-02-15, 17:16
  #3
Avstängd
Att du som assistent ställer upp att vara ”lyxbetjänt” är problemet och du bör säga ifrån antiningen direkt till brukaren eller din arbetsgivare. Du bör dock inte berätta att du tar ut full lön trots att du inte arbetar fulla dagar eller att du pysslat med annat än vad du är anställd för under din arbetstid.
Citera
2018-02-15, 17:25
  #4