• 1
  • 2
2018-02-15, 15:08
Medlem
Den övervägande majoriteten av biblioteksanställda
som jag har stött på, ger samma intryck:

Nästan sjukligt tystlåtna och asociala, kanske har nån
diagnos där de skyr mänskligt interagerande.

Man får verkligen en känsla av att människor med
denna läggning söker sig till just biblioteken.

Är jag ensam om min iakttagelse, eller finns det fler
som håller med mig?
Senast redigerad av Mustellaminuta 2018-02-15 kl. 15:17.
Citera
2018-02-15, 15:15
Medlem
Hegamons avatar
Självklart, det vore konstigt om vissa yrken inte drar till sig vissa personligheter.
Citera
2018-02-15, 15:26
Medlem
Briasccas avatar
Kan inte bedöma om deras beteende är sjukligt eller inte, men visst finns det märkliga bibliotektstanter (men mer sällan märklig biblioteksfarbröder). Sally hette en underbar TV-serie för något decennium sedan om en skruvad bibliotekstant, och det märkliga var (och som bekräftar din tes) var att jag inte tyckte att det var konstigt att en bibliotekstant kunde vara sådär.

De har också en sorglig klädkod av illasittande och urtvättade koftliknade hängiga kläder. De är introverta och gömmer sig bakom ett draperi bakom lånedisken, och blir inte sällan överraskade att man vill låna en bok. Inte särskilt serviceinriktade utan vill hellre slippa kontakt med besökarna (eller heter det kunder, ägare, beställare). Verkar vara hemskt att arbeta på ett bibliotek.

Jag tror och spekulerar över att om det kan vara så att bibliotekarier är felrekryterade. Jag tror att de som pluggar till yrket är mer sällan intresserade av vad det handlar om. De vill bli bibliotekarier för att de själva gillar böcker och att läsa, inte för de gillar att få andra att läsa böcker, vilket borde kräva en mycket mer extrovert och inkännande personlighet. Undrar vad som skulle hända om de skulle börja agera som "bokmäklare", alltså ta reda på vad kunden är ute efter, erbjuda det, samt ett antal andra objekt som kunden inte visste om att de var intresserade av.
Citera
2018-02-15, 19:13
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Den övervägande majoriteten av biblioteksanställda
som jag har stött på, ger samma intryck:

Nästan sjukligt tystlåtna och asociala, kanske har nån
diagnos där de skyr mänskligt interagerande.

Man får verkligen en känsla av att människor med
denna läggning söker sig till just biblioteken.

Är jag ensam om min iakttagelse, eller finns det fler
som håller med mig?

Jag har genom åren varit en flitig besökare på olika bibliotek, men känner inte alls igen det där.
Däremot tycker jag mig märka en oroande utveckling mot att utbildade bibliotekarier kan mindre och mindre om litteratur. Typ: Harry Martinsson? Vilket ämne gäller det?
Citera
2018-02-16, 12:31
Medlem
Bret-Harts avatar
Det är en av de utbildningar som ger sämst lön trots lång utbildning
Citera
2018-02-16, 12:46
Medlem
cece123s avatar
Är inte yrket väg att dö ut?

Majoriteten är väl kulturtanter, som inte gillar smink
och bär glasögon.
Har även stött på sociala damer som bryr sig om sitt
yttre, men majoriteten är nog de förstnämnda.
Det är väl samma typer som jobbar som arkivarier eller
blir arkeolog som återfinns på biblioteken.
Citera
2018-02-16, 14:52
Medlem
Sqeptisks avatar
Vissas steriotyptänkande stämmer väldigt sällan med verkligheten. Speciellt trist blir det när mindre begåvade manusförfattare (å ännu sämre skådisar) försöker göra en TV-serie i ämnet bibliotekspersonal.
Citera
2018-02-16, 23:52
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Vissas steriotyptänkande stämmer väldigt sällan med verkligheten. Speciellt trist blir det när mindre begåvade manusförfattare (å ännu sämre skådisar) försöker göra en TV-serie i ämnet bibliotekspersonal.

Du generaliserar alltså svaren i tråden till att det är stereotyper? Jag känner iaf igen mig helt i flertalet svar som ges. Jag är ofta på biblioteket och använder deras lånedatorer och läser deras tidningar. Jag tycker beskrivningarna på pricken stämmer. Särskilt det här med koftor som sitter dåligt. Introverta, ja vissa är det definitivt. Har hört att bibliotekarier ska ha hög IQ som yrkesgrupp, det tror jag också på.

Finns så klart många undantag som bekräftar regeln. Alltså det är ingen generalisering utan en beskrivning på vissa grupper som jobbar inom biblioteksväsendet.
Citera
2018-02-17, 09:07
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Jag har genom åren varit en flitig besökare på olika bibliotek, men känner inte alls igen det där.
Däremot tycker jag mig märka en oroande utveckling mot att utbildade bibliotekarier kan mindre och mindre om litteratur. Typ: Harry Martinsson? Vilket ämne gäller det?
Hmm, som jag har förstått det så är de flesta som arbetar på bibliotek inte alls utbildade bibliotekarier
utan ska kallas biblioteksassistenter eller något.

Detta sagt av en bekant bibliotekarie som var förargad över den allmänna missuppfattningen. Hon ville inte förväxlas med dem som går runt och hjälper folk att hitta eller välja böcker. En bibliotekarie är "finare" och beslutar om bokinköp och sådant.

(Min bekant är verkligen en kvinnlig nörd.)
Senast redigerad av orrtupp 2018-02-17 kl. 09:11.
Citera
2018-02-17, 10:46
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Hmm, som jag har förstått det så är de flesta som arbetar på bibliotek inte alls utbildade bibliotekarier
utan ska kallas biblioteksassistenter eller något.

Detta sagt av en bekant bibliotekarie som var förargad över den allmänna missuppfattningen. Hon ville inte förväxlas med dem som går runt och hjälper folk att hitta eller välja böcker. En bibliotekarie är "finare" och beslutar om bokinköp och sådant.

(Min bekant är verkligen en kvinnlig nörd.)

Det är riktigt. Förr var uppdelningen väldigt sträng. En assistent fick absolut inte svara på bokfrågor - inte ens visa var en bok stod, det var bibliotekariens ansvar.
Idag är det där helt uppluckrat, alla förväntas göra allt. En praktikant tipsar om böcker och bibliotekarien delar ut toalettnyckeln. Det kan vara en förklaring till att man ofta råkar fråga någon som helt glatt svarar "Inte en aning!"
Citera
2018-02-17, 11:07
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Det är riktigt. Förr var uppdelningen väldigt sträng. En assistent fick absolut inte svara på bokfrågor - inte ens visa var en bok stod, det var bibliotekariens ansvar.
Idag är det där helt uppluckrat, alla förväntas göra allt. En praktikant tipsar om böcker och bibliotekarien delar ut toalettnyckeln. Det kan vara en förklaring till att man ofta råkar fråga någon som helt glatt svarar "Inte en aning!"
Nja...som jag förstod på min bekant så har en utbildad bibliotekarie inte med kunder att göra, det som retade henne var att folk trodde att hon som bibliotekarie hjälpte folk med tips och dylikt när hennes jobb istället handlar om beslut av inköp och liknande, alltså mer en typ av chefsjobb.

Det är ju rimligt att tro att det är så med tanke på den långa utbildningen, men jag kan ju ha missförstått det hela
Citera
2018-02-17, 11:09
Medlem
Luxuss avatar
Konstiga? Det har ju gjorts hur mågna filmer som helst där man visar hur jävla knasig bibliotekspersonalen är. Och kåt. Satan så kåta tydligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in