Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-15, 14:59
  #1
Medlem
-som dessutom inte har något antivirus installerat?

Springer på såna burkar i jobbet som konslut o blir lika upprörd varje gång.

Är det jag som överdriver o målar fan på väggen eller borde "huvuden rulla" där folk låter detta ske?


I min värld är det helt vansinnigt.

Ja o sen ska man ju givetvis uppgradera till Windows 10 som är mycket säkrare än Windows 7.

Vad säger panelen?
Citera
2018-02-15, 15:08
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chatroulette
-som dessutom inte har något antivirus installerat?

Springer på såna burkar i jobbet som konslut o blir lika upprörd varje gång.

Är det jag som överdriver o målar fan på väggen eller borde "huvuden rulla" där folk låter detta ske?


I min värld är det helt vansinnigt.

Ja o sen ska man ju givetvis uppgradera till Windows 10 som är mycket säkrare än Windows 7.

Vad säger panelen?
Illa uppdaterade datorer är ett gissel, speciellt när det kommer till aningen äldre system.

Inte nog med att man inför en risk i bolagen som använder sig av dylika system, det är naturligtvis även oansvarigt eftersom dylika system enklare kan hackas och utgöra delar i otroligt potenta dDos-attacker lite här och var.

Var till och med med om ett tillfälle när en dator på nätverket mer eller mindre sänkte det eftersom det var delaktigt i en dDos-attack mot någon kinesisk adress.

Brandväggar i all ära, men har man redan nån på insidan så att säga är ju resten av skalskyddet mer eller mindre verkningslöst.

Klantigt är vad det är helt enkelt.
Citera
2018-02-15, 15:19
  #3
Medlem
Jag är till och med noga när jag installerat om en dator, att snabbt installera antivirus program, även om jag sitter bakom en router. Man kan ju räkna med att en opatchad och inget antivirus som är kopplad direkt mot internet, den är infekterad redan första dagen. Det tar inte lång tid innan första viruset försöker invadera datorn då. En router ger lite mera skydd, men så fort man går ut på hemsidor är datorn utsatt direkt.
Citera
2018-02-15, 18:43
  #4
Medlem
1FFs avatar
Windows Xp är/var oerhört sårbart och W7 kommer att bli det framtida Xp.
Citera
2018-02-15, 20:02
  #5
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Jag är till och med noga när jag installerat om en dator, att snabbt installera antivirus program, även om jag sitter bakom en router. Man kan ju räkna med att en opatchad och inget antivirus som är kopplad direkt mot internet, den är infekterad redan första dagen. Det tar inte lång tid innan första viruset försöker invadera datorn då. En router ger lite mera skydd, men så fort man går ut på hemsidor är datorn utsatt direkt.

En BRANDVÄGG skyddar mot oönskad trafik utifrån.( inte en router)
Antivirusprogram behövs inte. Patcha mot säkerhetshål och öppna inte filer du är osäker på så klarar du dig.
Källa: internetanslutna windowsdatorer sen 1991 utan intrång.
Citera
2018-02-16, 08:24
  #6
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
En BRANDVÄGG skyddar mot oönskad trafik utifrån.( inte en router)
Antivirusprogram behövs inte. Patcha mot säkerhetshål och öppna inte filer du är osäker på så klarar du dig.
Källa: internetanslutna windowsdatorer sen 1991 utan intrång.

Det fetmarkerade påståendet är lika korkat som alla korkade bortförklaringar som vissa kom med när bältestvång infördes i bilar..

"Jag har minsann kört bil i 30år utan att skadas i krockar.."
"Kör man försiktigt så kommer man aldrig att behöva bilbälte"
osv.

I dag märker man inte av de trojaner eller spionprogram som man fått oavsett om det sker via oaktsamhet eller via vidöppna sårbarheter..

Vissa smittor märker man t.ex. inte av alls förrän ens nätverk plötsligt segas ned av att man deltar i en DDos-attack, eller man loggar in på en bank, eller porrsurfar etc.

Så ett bra KLIENTskydd är ett måste, vill man inte betala så kan man prova Sophos home
Citera
2018-02-16, 08:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det fetmarkerade påståendet är lika korkat som alla korkade bortförklaringar som vissa kom med när bältestvång infördes i bilar..

"Jag har minsann kört bil i 30år utan att skadas i krockar.."
"Kör man försiktigt så kommer man aldrig att behöva bilbälte"
osv.

I dag märker man inte av de trojaner eller spionprogram som man fått oavsett om det sker via oaktsamhet eller via vidöppna sårbarheter..

Vissa smittor märker man t.ex. inte av alls förrän ens nätverk plötsligt segas ned av att man deltar i en DDos-attack, eller man loggar in på en bank, eller porrsurfar etc.

Så ett bra KLIENTskydd är ett måste, vill man inte betala så kan man prova Sophos home
Med Windows 10 har man redan spionen i burken..
Citera
2018-02-16, 08:48
  #8
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Med Windows 10 har man redan spionen i burken..

Allting är ju relativt..

Använder du t.ex. chrome och google mail så spionerar dom betydligt mer på dig än vad windows 10 ens påstås göra (Jag fantiserar inte, har studerat telemetri-dokumentationen)..

Och har du dessutom en android telefon utöver detta, då kommer microsoft behöva "spionera" i tiotals år via din dator innan de ens kommer upp i mängden insamlad personlig data som google redan i dag har samlat in ifrån dig..

Men det är klart... När det står att Microsoft har skapar produkten med telemetri, DÅ är det spioneri.
När det är google eller apple produkter som gör exakt samma sak, DÅ är det en helt normal data-insamling! Hur logiskt låter det!!
Citera
2018-02-16, 08:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
En BRANDVÄGG skyddar mot oönskad trafik utifrån.( inte en router)
Antivirusprogram behövs inte. Patcha mot säkerhetshål och öppna inte filer du är osäker på så klarar du dig.
Källa: internetanslutna windowsdatorer sen 1991 utan intrång.


En enkel slipup av mig då alla routers i princip har inbyggda brandväggar.
Citera
2018-02-16, 09:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
En BRANDVÄGG skyddar mot oönskad trafik utifrån.( inte en router)
Antivirusprogram behövs inte. Patcha mot säkerhetshål och öppna inte filer du är osäker på så klarar du dig.
Källa: internetanslutna windowsdatorer sen 1991 utan intrång.

Haha well, jag använde inte kondom under tio år och har inte aids, men tror ändå inte att man kan se på tjejen om man behöver kondom eller inte.

Om du bara visste hur vanligt det är med exploits på helt legitima sidor skulle du nog tänka om en del.
Citera
2018-02-16, 11:30
  #11
Medlem
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.54...adets-annonser

-här hade väl knappast en brandvägg skyddat?
Citera
2018-02-16, 11:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Haha well, jag använde inte kondom under tio år och har inte aids, men tror ändå inte att man kan se på tjejen om man behöver kondom eller inte.

Om du bara visste hur vanligt det är med exploits på helt legitima sidor skulle du nog tänka om en del.


Det va ju även ett tag tydligt att annonser på vanliga svenska tidningssidor, som ex Expressen och Aftonbladet, innehöll skadlig kod. Dessa sidor hade ingen koll på vad som fanns i deras reklam-"rutor" utan det stod ett annat företag för som tydligen inte heller visste.

Jag har själv erfarenhet av att ha både brandvägg och antivirus och ändå fått skit installerat på min dator utan att jag klickat på några nedladdningar. När man surfat runt lite, på sidor som inte ser konstiga eller suspekta ut, tar en paus från datorn och spelar lite konsol spel i någon timme, kommer tillbaka och får se nya ikoner på skrivbordet och nya bakgrundsprocesser som inte går att stänga av och ta bort deras filer utan att de skapar nya filer och startar igen. Det finns mycket skit på nätet..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback