Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 14:16
  #1
Medlem
Chuangtzus avatar
Berlusconi har fått oförtjänt mycket stryk i svenska medier.

Är det på tiden att vi återupprättar denne statsman och ger honom det historiska erkännande som han faktiskt förtjänar?
Citat:
När jag satt i regeringen 2001 sade jag offentligt att jag ville göra slut på det kalla kriget,

övertygade jag George Bush och Vladimir Putin att göra slut på kalla kriget, med utnyttjande av alla mina talanger för vänskapliga relationer, säger Berlusconi.
https://www.sydsvenskan.se/2018-02-1...r-kalla-kriget
Citera
2018-02-15, 15:42
  #2
Medlem
Ankdammsmans avatar
Detta är nog första gången jag instämmer i att han är ett skämt.
Citera
2018-02-15, 16:38
  #3
Medlem
Berlusconi har många dolda talanger. Jag har hört att han har sagt sig fixa relationerna mellan Turkiet och Ryssland för mååååånga år sedan. Han tror sig säkert kunna lösa Syrien om han vill.
Citera
2018-02-15, 20:54
  #4
Medlem
Moramannens avatar
Skryt helt klart, men det stämmer så långt att Putin blev bra kompis med Berlusconi efter att ha blivit mer och mer besviken på sin tidigare vän Bush, så en viss medlande roll mellan dessa båda kan han nog faktiskt ha haft.
Citera
2018-02-17, 11:08
  #5
Medlem
Detta ärkesvin försöker få mediatid inför valet.
Kalla kriget upphörde 1991, då höll Berlusconi troligen på med att sätta på minderåriga samt dra in pengar på mindre lagliga vägar. Sex och korruption är det som kommer att förknippas med honom i historieböckerna, inget annat.
Citera
2018-02-17, 15:28
  #6
Medlem
storraps avatar
Ur Wiki:
Berlusconi was Prime Minister for nine years in total, making him the longest-serving post-war Prime Minister of Italy, and the third longest-serving since Italian unification, after Benito Mussolini and Giovanni Giolitti. He was the leader of the centre-right party Forza Italia from 1994 to 2009, and its successor party The People of Freedom from 2009 to 2013. Since November 2013, he has led a revived Forza Italia.[6] Berlusconi was the senior G8 leader from 2009 until 2011 and he currently holds the record for hosting G8 Summits (having hosted three Summits in Italy).

Hans parti Forca Italia ligger bra till i opinionsmätningarna inför kommande valet, även om han själv inte får kandidera.
Man kan lite föraktfullt skratta åt den där stylade o självgode sprättuppen, men någon slag politisk talang måtte han ha (haft)...
Citera
2018-02-17, 16:49
  #7
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Lite överdrivet uttalande som nog bör tas med en nypa Cervia-salt. Han har säkerligen bidragit med något under sin tid som politiker, men knappast detta.

Hans framgång som politiker och företagare är rätt intressant, man kan misstänka(speciellt i början, innan partiet växt och förmögenheten blivit stor) att kontakter (maffian bla.) låg bakom detta. Han lyckades ordna investerare och få stora lån på minst sagt märkliga grunder. Talang och karisma är bra, lite tur och rätt timing på det, men kontakter är oftast a och o, inte minst i Italien.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback