Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-15, 21:45
  #13
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Har väldigt svårt att tro att Europa skulle vara en "liten" marknad för amerikanska tillverkare, problemet är att Europa har betydligt fler vapentillverkare, det är redan knökfullt med tillverkare och fabriker runtom i EU som serietillverkar allt från .22 pistoler till sportskyttegevär som AR15 kloner eller extremt dyra och exklusiva brytvapen för Big Five och allt däremellan.

Du behöver inte ens tro, Europa är en för lite marknad för en del tillverkare. En del tillverkare kräver att det ska beställas pallvis per beställning för att bemöda sig skicka eller ens gå igenom exportbyråkratin. För en distributör kan det innebära alldeles för mycket bundet kapital för att få det att gå ihop.

Även om det finns tillverkare i Europa av kloner så är det fortfarande inte den äkta varan. Kan tex röra sig om små ändringar i mått eller spec för att klara europeisk lagstiftning.
Citera
2018-02-16, 21:38
  #14
Medlem
Lider måttligt med dem.
Min son har förvisso en 870 youth model i 20g, fantastiskt bössa.

Själv har jag dåliga erfarenheter.

Köpte en Marlin 30-30 (336) lever gun förra året.
Klassiker.
Kom hem och såg att pipan var vriden åt vänster och inte centrerad.

Lämnade tillbaka skiten och fick en ny direkt.
Tog ut den i grustaget och skjöt 30 skott sen gick en pin av och spännbandet som håller fast stocken lossnade. Hela skiten föll isär.

Bytte den återigen.
Den tredje jag fick togs ut för inskjutning.
Det bakre siktet gick sönder när jag skulle justera det. Hann knappt nudda skruven.
Hela skiten lossnade och en skruv hade gått
av.

Denna gång fick jag nog och lämnade tillbaka min Marlin och tog en Mossberg 464 istället som var kanon.

Pratade med vapenhandlaren som suckade.
Sedan Remington köpte Marlin har kvalitén varit helt bedrövligt.

Det är fel på var och varannan gevär, ingen quality control. Han tänkte sluta sälja Marlin helt.
Jag har hört liknande historier av många andra jägare.
För min del får de gärna gå i konken, trots att 870n är en grym hagelbössa.
Citera
2018-02-16, 23:59
  #15
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Du behöver inte ens tro, Europa är en för lite marknad för en del tillverkare. En del tillverkare kräver att det ska beställas pallvis per beställning för att bemöda sig skicka eller ens gå igenom exportbyråkratin. För en distributör kan det innebära alldeles för mycket bundet kapital för att få det att gå ihop.

Även om det finns tillverkare i Europa av kloner så är det fortfarande inte den äkta varan. Kan tex röra sig om små ändringar i mått eller spec för att klara europeisk lagstiftning.

Japp. Det finns ungefär dubbelt så många legalt ägda privata vapen i USA som i hela Europa.

Vidare så är vilka typer av vapen som man kan köpa i Europa i allmänhet hårt begränsat. Man kan t.ex. skaffa en AR-15 i Sverige, men det är en flerårig process om man startar från noll. Det som Remington har att erbjuda Europamarknaden är i praktiken Remington 700, pump- och hagelautomater och bygelrepetrar.

Remington 700 begränsas av den i allmänhet mycket dåliga finishen och att de allra flera Europeiska jaktvapentillverkare erbjuder sin egen motsvarighet till Remington 700 som instegsalternativ, fast med högre finish. Deras hagelgevär begränsas av den mycket dåliga finishen, att de är sämre än motsvarande italienska bössor och att dessa vapen för jakt är begränsade till 2+1 skott i lejonparten av Europa. Därtill så finns det ofta ett visst motstånd i jaktkretsar mot pumpar och halvautomater. Vad gäller bygelrepetrarna, så har de en horribelt usel finish* och det finns massvis med fördomar i jaktkretsar i Europa mot bygelrepetrar.


(*) Jag förstår faktiskt inte hur de lyckas bearbeta t.ex. bygeln på Marlin 1895 så djävla illa. Jag skulle helt enkelt inte kunna göra ett så uselt jobb, ens om jag försökte göra det medvetet.


P.S - Lite intressant statistik. Serbien har Europas högsta vapenägande per capita (70 vapen per 100 invånare) och Litauen det lägsta (0,7 vapen per 100 invånare). I Litauen så begås det c.a. 600ggr så många mord per vapen än i Serbien.
Citera
2018-02-17, 00:35
  #16
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Remington 700 begränsas av den i allmänhet mycket dåliga finishen och att de allra flera Europeiska jaktvapentillverkare erbjuder sin egen motsvarighet till Remington 700 som instegsalternativ, fast med högre finish. ...

Ja, begränsar vi oss till jaktvapen så har amerikanska vapen rejält dålig finish. Tittar man på Remington men även tex Mossberg, så är det billiga vapen vilket förklarar den dåliga tillverkningen och som blir mer än dubbelt så dyra här i Europa. Europatillverkade jaktvapen är onekligen betydligt finare i förhållande till pris.

Jämför vi däremot med pistoler eller målskyttegevär som tex AR15 eller pistolkarbiner så blir det annorlunda. Ta en 1911 tex där USA-tillverkad oftast/alltid är bättre än en europeisk eller filipinsk/sydamerikansk. Likaså tex AR15, även om de europeiska hunnit ikapp på många plan så slår de inte de amerikanska (bortsett från de billigaste bottenskrapen).
Citera
2018-02-17, 01:44
  #17
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Ja, begränsar vi oss till jaktvapen så har amerikanska vapen rejält dålig finish. Tittar man på Remington men även tex Mossberg, så är det billiga vapen vilket förklarar den dåliga tillverkningen och som blir mer än dubbelt så dyra här i Europa. Europatillverkade jaktvapen är onekligen betydligt finare i förhållande till pris.

Jämför vi däremot med pistoler eller målskyttegevär som tex AR15 eller pistolkarbiner så blir det annorlunda. Ta en 1911 tex där USA-tillverkad oftast/alltid är bättre än en europeisk eller filipinsk/sydamerikansk. Likaså tex AR15, även om de europeiska hunnit ikapp på många plan så slår de inte de amerikanska (bortsett från de billigaste bottenskrapen).

Den enda tillverkaren av 1911 i Europa som jag känner till (SIG-Sauer gör sina i USA) är STI och det är knappast några skitvapen. De finaste A-vapnen som man ser är dock sällan några 1911, utan snarare Pardini, SIG (Neuhausen) och SIG-Sauer X-line och andra europeiska vapen.

Vad gäller AR-15 så har vi återigen SIG-Sauer....som gör sina SIG516 i USA. Haenel och några andra mindre tillverkare (t.ex. Schmeisser) gör dock AR-15 och de verkar på det hela taget mycket fina och hemmahörande i det övre marknadssegmentet.

Helt klart bättre än lejonparten av de AR-15 som tillverkas i USA, vilket inte är förvånande, då marknaden i USA f.f.a. vill ha billiga bruksvapen för självförsvar och skojskjutningar på banan, medan marknaden i Europa är fokuserad på tävling, tävling och tävling.

Ur minnet så erbjuder även Steyr och Rheinmetall en AR-klon till tyska armén, men om den kommer i produktion återstår att se.

Och återigen, så är pistoler och AR-15 en extremt begränsad marknad i Europa. Särskilt för Remington som tillverkar relativt dåliga AR-15 och episkt usla pistoler, när marknaden för dessa vapen i Europa nästan uteslutande är inriktad på tävlingsskyttar. Ska vi gissa att marknaden för AR-15 är minst 1000ggr större i USA, än i hela Europa och pistolmarknaden minst 100ggr större.
Citera
2018-02-17, 11:56
  #18
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Den enda tillverkaren av 1911 i Europa som jag känner till (SIG-Sauer gör sina i USA) är STI och det är knappast några skitvapen. De finaste A-vapnen som man ser är dock sällan några 1911, utan snarare Pardini, SIG (Neuhausen) och SIG-Sauer X-line och andra europeiska vapen.

Vad gäller AR-15 så har vi återigen SIG-Sauer....som gör sina SIG516 i USA. Haenel och några andra mindre tillverkare (t.ex. Schmeisser) gör dock AR-15 och de verkar på det hela taget mycket fina och hemmahörande i det övre marknadssegmentet.

Helt klart bättre än lejonparten av de AR-15 som tillverkas i USA,

STI är amerikanskt, t o m en av de största i sammanhanget. Stämmer att SIG tillverkar både 1911-klonen och ARen i US.

Lite svårt att hävda att ett vapen tillverkas i ett specifikt land då stommarna kan göras i ett, delarna i ett annat för att slutmonteras i ett tredje. För att generalisera något och nämna ett par europeiska tillverkare av 1911/2011-kloner så har du SPS, Prommersberger och Astra. Tre exempel som sträcker sig från fina till gränsen på skräp. Som sagt så haltar det något då spanska SPS tar in stommarna från Filipinerna och Prommersberg bygger på STI-delar som tillverkats någon annanstans.
Pardini och Sig X som exempel är inga dåliga pistoler men fortfarande är referenspistoler i tyska tidningar som exempel en amerikansk 1911 och en S&W.

Exempel på europeiska AR är Oberland, Schmeisser, Luvo, Hera och ska mycket riktigt inte jämföras med billigare jänkebössor. Tex så får tyska vapen inte säljas med amerikansk spec och kommer därför med tex andra gängor på olika ställen som pipmynningen eller vid handtaget.
Europiska AR är många gånger bättre än tex Bushmaster eller DPMS men har inte mycket att hämta jämfört med DD, JP, Noveske eller Bravo Co.
En Schmeisser som du tar som exempel skulle jag inte kalla fin. Hellre då Oberland eller Hera men jag jämställer dem ändå i nivå med en mer påkostad Stag Arms.

Min poäng är att bara för att merparten av det som säljs i USA är billiga skitvapen med betoning på jakt och plinking så betyder det varken att europeiska vapen generellt skulle vara flera gånger bättre eller att det inte finns amerikanska vapen av högsta kvalitet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback