Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 12:40
  #1
Medlem
Undrar om någon vet!

För ca 5 år sedan så hade jag kontakt med kriminalvården. Efter ett avslut hos dom kom ett brev från Transportstyrelsen att jag skulle inkomma med alkohol och drog tester, vilket jag blev väldigt chockad över. En oros anmälan hade gjorts av kriminalvården att jag hade problem med droger och alkohol, vilket verkligen inte stämmer.
Jag har aldrig rört droger och heller aldrig haft problem med alkohol.

Jag överklagade detta till transportstyrelsen.
Jag jobbade även vid detta tillfället.

Både polisen, körskolelärare med många fler så till mig att dom inte kan ta mitt körkort för något kriminalvården hittat på.
Jag har aldrig blivit tagen för droger eller alkohol kopplat till bil. Aldrig! Rent register ang detta!
Men efter 6 månader drog dom kortet, dom begärde aldrig att jag skulle skicka mitt körkort, så jag trodde de var ett stort skämt.
Efter ett tag blev jag stoppad av polis i vanlig kontroll då sa dom att mitt körkort var indraget.

Jag ska påpeka att jag gjort alkohol tester på socialen 3 gånger i veckan för att visa att jag inte haft problem, har fått sluta mitt jobb pga detta, fått göra drog och alkohol tester i 6 månader och betala massor med pengar för något som är påhittat.

2016 fick jag ta ett helt nytt körkort!
Jag har ringt och pratat med transportstyrelsen men dom ger mig inga svar.
Kriminalvården i Skövde har inte haft någon kommentar av händelsen.

Jag undrar, kan dom göra såhär?
Jag har inte gjort något fel och heller aldrig haft några problem.

Detta är en kort version av allt!
Jag hoppas på svar!
Citera
2018-02-15, 13:02
  #2
Medlem
insidelights avatar
Beror väl på vad för brott du gjort dig skylldig till. När du behövt ha kontakt med krimvården. Det är alltid stenhårda regler runt körkort. Om du aldrig tagit droger, eller haft problem med alkohol. Varför gjorde du då inte bara testerna. Då hade du fortfarande haft ditt körkort.
Citera
2018-02-15, 13:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Beror väl på vad för brott du gjort dig skylldig till. När du behövt ha kontakt med krimvården. Det är alltid stenhårda regler runt körkort. Om du aldrig tagit droger, eller haft problem med alkohol. Varför gjorde du då inte bara testerna. Då hade du fortfarande haft ditt körkort.


Det var ett brott som inte hade någon som helst koppling till att jag inte skulle vara lämplig i trafik. Men går inte in på de! Kriminalvården har ju ljugit om att jag har drog problem. Jag hade ingen möjlighet att ta dom testerna flera gånger i månaden och ta ledigt i från jobbet! Sen va de ju ett påhitt och enligt transportstyrelsen skulle de finnas bevis på detta eller en stor misstanke men de va ju fortfarande lögn. Därför gjorde jag dom inte. Och enligt många jag pratade med så kunde dom inte dra mitt körkort när det inte fanns bevis.
Citera
2018-02-15, 13:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Beror väl på vad för brott du gjort dig skylldig till. När du behövt ha kontakt med krimvården. Det är alltid stenhårda regler runt körkort. Om du aldrig tagit droger, eller haft problem med alkohol. Varför gjorde du då inte bara testerna. Då hade du fortfarande haft ditt körkort.

Sen hade jag innan detta hände gått 3 gånger i veckan på soc för att visa att jag inte hade drog/alkohol problem! Då de ringt in och gjort oros anmälan om att jag hade problem av privatpersoner. De visade ingenting!
Citera
2018-02-15, 16:59
  #5
Medlem
Bronixs avatar
Dom e fulla av skit jag ska lämna intyg i Mars men har ej dom ekonomiska förutsättningarna.Dom kommer säkert hota med att ta kortet.Hoppas att dom mår bättre som människor då! Det kostar fan 8000kr att lämna prover per 6 månader ink alkohol.Precis som du har jag aldrig åkt dit för något i bil.Ändå har jag lämnat prover i flera år som är negativa och är trött på det nu.
Citera
2018-02-15, 17:01
  #6
Medlem
Bronixs avatar
Men att dom jävlarna får lämna ut uppgifter om skyddade personuppgifter till Serbien gör dem till en så pålitlig ”myndighet”.Varför ska jag då lämna prover till en sådan myndighet?
Citera
2018-02-15, 17:03
  #7
Medlem
Bronixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Beror väl på vad för brott du gjort dig skylldig till. När du behövt ha kontakt med krimvården. Det är alltid stenhårda regler runt körkort. Om du aldrig tagit droger, eller haft problem med alkohol. Varför gjorde du då inte bara testerna. Då hade du fortfarande haft ditt körkort.

Kriminalvården gjorde en Sol annälan på mig efter ett år då det faktiskta brottet inteäffade.Enligt dom skulle barnen redan varit ja vad vet jag skelett och ben så snabba e dom!
Citera
2018-02-15, 21:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamma89
Undrar om någon vet!

För ca 5 år sedan så hade jag kontakt med kriminalvården. Efter ett avslut hos dom kom ett brev från Transportstyrelsen att jag skulle inkomma med alkohol och drog tester, vilket jag blev väldigt chockad över. En oros anmälan hade gjorts av kriminalvården att jag hade problem med droger och alkohol, vilket verkligen inte stämmer.
Jag har aldrig rört droger och heller aldrig haft problem med alkohol.

Jag överklagade detta till transportstyrelsen.
Jag jobbade även vid detta tillfället.

Både polisen, körskolelärare med många fler så till mig att dom inte kan ta mitt körkort för något kriminalvården hittat på.
Jag har aldrig blivit tagen för droger eller alkohol kopplat till bil. Aldrig! Rent register ang detta!
Men efter 6 månader drog dom kortet, dom begärde aldrig att jag skulle skicka mitt körkort, så jag trodde de var ett stort skämt.
Efter ett tag blev jag stoppad av polis i vanlig kontroll då sa dom att mitt körkort var indraget.

Jag ska påpeka att jag gjort alkohol tester på socialen 3 gånger i veckan för att visa att jag inte haft problem, har fått sluta mitt jobb pga detta, fått göra drog och alkohol tester i 6 månader och betala massor med pengar för något som är påhittat.

2016 fick jag ta ett helt nytt körkort!
Jag har ringt och pratat med transportstyrelsen men dom ger mig inga svar.
Kriminalvården i Skövde har inte haft någon kommentar av händelsen.

Jag undrar, kan dom göra såhär?
Jag har inte gjort något fel och heller aldrig haft några problem.

Detta är en kort version av allt!
Jag hoppas på svar!


Kortversion på vad du ska göra:

Begär ut dina handlingar från Krim. Där bör du se varför de orosanmälde.
Sedan JO-anmäler du Transportstyrelsen då de har fattat beslut på felaktiga grunder och vill inte rätta till det.
Citera
2018-02-15, 22:56
  #9
Medlem
Det många verkar ha väldigt svårt att förstå är att det inte behöver vara kopplat till bil för att man ska kunna få problem med körkortet och riskera att få det indraget.

Det betyder att om man t ex blir tagen för fylla, drogfylla på stan flera gånger, på krogen etc, utan att ens ha bilen i närheten, så kan detta leda till att man får körkortet indraget därför att man då (vilket jag väl kan förstå) kan anses ha ett riskbeteende som kan öka risken för att man kan få för sig att ta bilen rätt var det är i fyllan, för folk kan göra de mest märkliga saker i fyllan. Och därför kan man anses icke lämplig för att inneha körkort om man beter sig så man blir tagen för fylla för många gånger.

För TS del så kan jag säga att myndigheter mycket väl kan göra tabbar och fel, men det är generellt sett ovanligt att så sker. Så sannolikheten att de har mer torrt på fötterna än TS är tyvärr (för TS då) rätt överhängande. De som har div. problem med alkohol/droger brukar ofta förneka det för sig själva.
Citera
2018-02-16, 10:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det många verkar ha väldigt svårt att förstå är att det inte behöver vara kopplat till bil för att man ska kunna få problem med körkortet och riskera att få det indraget.

Det betyder att om man t ex blir tagen för fylla, drogfylla på stan flera gånger, på krogen etc, utan att ens ha bilen i närheten, så kan detta leda till att man får körkortet indraget därför att man då (vilket jag väl kan förstå) kan anses ha ett riskbeteende som kan öka risken för att man kan få för sig att ta bilen rätt var det är i fyllan, för folk kan göra de mest märkliga saker i fyllan. Och därför kan man anses icke lämplig för att inneha körkort om man beter sig så man blir tagen för fylla för många gånger.

För TS del så kan jag säga att myndigheter mycket väl kan göra tabbar och fel, men det är generellt sett ovanligt att så sker. Så sannolikheten att de har mer torrt på fötterna än TS är tyvärr (för TS då) rätt överhängande. De som har div. problem med alkohol/droger brukar ofta förneka det för sig själva.


Jag jobbade varje dag, körde firma bil som hade alkolås. Jag har aldrig blivit tagen med alkohol i kroppen, inte suttit i fyllecell eller åkt in till sjukhuset pga för full. Inte något finns på mig. Och då heller inga bevis för kriminalvården! Jag har mitt körkort idag. Finns ingen anledning att jag skulle ljuga nu, jag har aldrig haft problem eller något, de låter helt sjukt, jag vet!! Men så här har det gått till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback