Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-15, 07:11
  #1
Medlem
Hej,

sökte men fann ingen tråd om denne man.

Mest känd som Ann Heberleins nya sängkamrat kanske. Vad försörjer sig karln på?

Skriver långa, svamliga och ganska ointressanta krönikor på ledarsidorna.se. Har inte orkat igenom särskilt mycket han skrivit, men det jag läst har ju varit rätt tveksamt faktamässigt också.

Vet vi nåt om den här karln?
Citera
2018-04-30, 05:56
  #2
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Hej,

sökte men fann ingen tråd om denne man.

Mest känd som Ann Heberleins nya sängkamrat kanske. Vad försörjer sig karln på?

Skriver långa, svamliga och ganska ointressanta krönikor på ledarsidorna.se. Har inte orkat igenom särskilt mycket han skrivit, men det jag läst har ju varit rätt tveksamt faktamässigt också.

Vet vi nåt om den här karln?

Han kanske har stålar. Efternamnet tyder väl på det. Han bor på en väldigt fin pittoresk gata i Lund.

Vad jag mer vet är att han plankat en artikel. Jag googlade på honom och fann nästan ingenting.
Citera
2018-04-30, 09:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Han kanske har stålar. Efternamnet tyder väl på det.

van der Heeg är väl bara ett vanligt nederländskt efternamn? Tror du blandar ihop med von-namn här.
Citera
2018-04-30, 19:46
  #4
Medlem
RobRoyss avatar
Att Van Der Heeg är beredd att stjäla en text säger något om hans karaktär.
Citera
2018-04-30, 21:48
  #5
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Han kanske har stålar. Efternamnet tyder väl på det. Han bor på en väldigt fin pittoresk gata i Lund.

Vad jag mer vet är att han plankat en artikel. Jag googlade på honom och fann nästan ingenting.
Vilken text har han plankat?
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Att Van Der Heeg är beredd att stjäla en text säger något om hans karaktär.
Vad är det för text han har varit beredd att stjäla?
__________________
Senast redigerad av Softis... 2018-04-30 kl. 21:56.
Citera
2018-05-01, 02:11
  #6
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Vilken text har han plankat?
Vad är det för text han har varit beredd att stjäla?

Gertrud1s blogginlägg:

http://www.gertrud1.se/2018/04/27/va...som-en-svensk/

Erik van der Heeg senare på ledarsidorna.se:

https://ledarsidorna.se/2018/04/nar-...kam-och-skuld/


Jag tycker det är ruttet rent ut sagt. På samma gång som den där Heeg tar info från flashback (som du kommer att se om du läser hans artikel) så fnyser han om personen som han tog infot ifrån att h*n "uppenbarligen har för mycket tid...", som för att framstå som förmer när han på samma gång drar nytta av personens arbete. Ja, du får läsa och bedöma själv. Jävla stolle alltså, jag blir irriterad även om det inte rör mig personligen, det är bara så jävla fult gjort eftersom det är så enkelt att ge äran till den som faktiskt har förtjänat den. Han kan skriva sin text iallafall.
__________________
Senast redigerad av RobRoys 2018-05-01 kl. 02:30.
Citera
2018-05-01, 12:00
  #7
Medlem
FredrikBremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Gertrud1s blogginlägg:

http://www.gertrud1.se/2018/04/27/va...som-en-svensk/

Erik van der Heeg senare på ledarsidorna.se:

https://ledarsidorna.se/2018/04/nar-...kam-och-skuld/


Jag tycker det är ruttet rent ut sagt. På samma gång som den där Heeg tar info från flashback (som du kommer att se om du läser hans artikel) så fnyser han om personen som han tog infot ifrån att h*n "uppenbarligen har för mycket tid...", som för att framstå som förmer när han på samma gång drar nytta av personens arbete. Ja, du får läsa och bedöma själv. Jävla stolle alltså, jag blir irriterad även om det inte rör mig personligen, det är bara så jävla fult gjort eftersom det är så enkelt att ge äran till den som faktiskt har förtjänat den. Han kan skriva sin text iallafall.

Löjligt, det har på senare tid skrivits en hel del om detta och han har efter vad jag kan se inte "stulit" nån text, dessutom skriver han ju: "Här kan jag verkligen rekommendera den anonyma bloggaren Gertruds insiktsfulla och inspirerande text, för alla som intresserar sig för en djupdykning i ämnet." Det är faktiskt löjligt att tro att det där med skam och skuld skulle vara en tankegång som "Gertrud" har patent på.
Citera
2018-05-01, 21:59
  #8
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikBremer
Löjligt, det har på senare tid skrivits en hel del om detta och han har efter vad jag kan se inte "stulit" nån text, dessutom skriver han ju: "Här kan jag verkligen rekommendera den anonyma bloggaren Gertruds insiktsfulla och inspirerande text, för alla som intresserar sig för en djupdykning i ämnet." Det är faktiskt löjligt att tro att det där med skam och skuld skulle vara en tankegång som "Gertrud" har patent på.

Det där tillägget har tillkommit i efterhand vilket är bra, men det ska inte behövas att folk protesterar för att så ska ske. Sen är det verkligen ingen som har påstått att Gertrud1 eller nån annan har patent på texter om skam och skuld, att påstå något sådant är löjligt på riktigt. Problemet som Gertrud1 påpekar är att van der Heeg inte verkar förstå djupet av problemet, men efter det där tillägget som gjorts kan i varje fall jag dra ett streck över detta och gå vidare och jag skulle rekommendera dig att göra detsamma.
Citera
2018-05-01, 23:47
  #9
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Hej,

sökte men fann ingen tråd om denne man.

Mest känd som Ann Heberleins nya sängkamrat kanske. Vad försörjer sig karln på?

Skriver långa, svamliga och ganska ointressanta krönikor på ledarsidorna.se. Har inte orkat igenom särskilt mycket han skrivit, men det jag läst har ju varit rätt tveksamt faktamässigt också.

Vet vi nåt om den här karln?

Det är en projektmänniska som hjälper bland annat unga konstnärer som vill utveckla nya konstriktningar. Han anlitas flitigt som redaktör, översättare och skrev själv rätt mycket under 80-talet och 90-talet. Då om filosofer och konstnärer. Ska tilläggas att van der Heeg har ett brett kontaktnät men verkar inte vilja vara en kändis och synas.

Sin islamkritik började väl med att han redan under 80-talet menade att svensk filosofi i stor grad varit politiserande. En slags statsfilosofi. Vilket skulle föregå identitetsvänstern som sedan 70-talet påverkat institutionerna på våra universitet, vilket väl inte ifrågasätts idag, annat än dem som just bedriver identitetspolitik.

Som redan påpekats är han gift med Ann Heberlein.
Citera
2018-05-11, 08:14
  #10
Medlem
Han verkar inte mer flitigt anlitad än att han kan sitta och göra en tre-fyra ganska trötta och innehållslösa inlägg på Fejjan varje dag i alla fall.
Citera
2018-08-04, 02:24
  #11
Medlem
Erik var halvkändis i Stockholm i vissa intellektuella kretsar på 80-talet, men så hände någonting som gjorde han stack från stan. Någonting som gjorde att det var bättre att leva annorstädes.
Citera
2018-08-23, 20:20
  #12
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Erik var halvkändis i Stockholm i vissa intellektuella kretsar på 80-talet, men så hände någonting som gjorde han stack från stan. Någonting som gjorde att det var bättre att leva annorstädes.

Vad hände?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback