Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 06:21
  #1
Avstängd
vassochsmarts avatar
Är det möjligt att människor kan klara sig helt på egen hand utan statens hjälp i ett storskaligt krig när det gäller allt som har med överlevnad att göra? Kan man bygga upp ett sådant civilförsvar i förväg så att staten är överflödig när skit träffar fläkten? Statens roll i det hela är alltså att utbilda och förbereda samhället inför ett sådant scenario för att släppa taget helt (eftersom att statsministern drar till en pensionsstrand på bahamas).

Märk tydligt att vi inte pratar om det klassiska civilförsvaret utan något i kontarst till det traditionella civilförsvaret, vare sig ett sådant fortfarande finns eller inte då det är ointressant här.

Vad sitter jag då här och tänker mig? Jo, för det första så är det ju klart som fan att något sådant är svårt. Självklart. Vi behöver inte sitta och gnälla om att jag inte vet ett skit om civilförsvaret. Det är klart som fan att något sådant här är svårt.

Jag tänker mig liksom att alla i hela landet ska få utbildning i odling och kanske djuruppfödning, jakt och överlevnadskurser för urban och skogsmiljö. Man får lära sig marschera, bygga bon, klara vintern och organisera sig. Man får liksom kurser i hur man ska organisera sig och hur en sådan grupp bör fungera och vad alla måste göra.

Det finns fler utmaningar i ett sådant scenario, när ordningsmakten är borta. Folk kommer att börja bete sig som grisar. Våldta, plundra, förstöra, döda, kidnappa och pyromaner kommer fjutta eld på allt de ser bara för att de tycker det är skoj, helt i onödan. Hur skulle man förbereda folket inför sådana utmaningar?

Ser ni här vad jag försöker göra? Jag försöker göra landet autonomt. Kan ni tänka er fördelarna av sådana här satsningar även i fredstid? Tänk om alla i landet var utbildade till att hantera situationer som skulle kunna uppstå, typ som när kaosblattar samlas i grupp och springer in i en matbutik och bara plockar på sig saker. Kaosblattar kommer ju vara de sämst utbildade då de skiter i utbildning och på så sätt har väl normala människor en fördel i en sådan situation även i fredstid?

Sedan så har vi ju stridsproblemen. Det där vet jag inte hur man ska lösa. Ge folket vapen och utbildningar så får man ett syrien.

Ja, helt enkelt, hur skulle vi kunna förbereda folket på ett statlöst och anarkistiskt samhällle?

Åter igen: jag förstår att frågan är svår men "men det går inte sluta tänka" är ju bara för tafatt och fantasilöst, bespara er dem orden om du inte tänker utveckla, för vi vet åter igen att detta är en svår utmaning och det är väl klart som fan att det är bra att ha en organiserande ordningsmakt som sköter allt.

Jag tycker också att något av värde hade varit att betinga folk till att inte gå gorillaskit så fort systemet kollapsar, att det första man gör är att springa till närmsta butik och slå sönder rutorna och bränna upp närmsta bostad och välta tåg och bedriva civilsabbotage.

Det vore bra med kommunikation. Kanske bör man ge radioutbildningar. Men man måste också lösa problemet med att det inte finns någon stat som kommer att dela ut radioapparater. Alla ska kunna tillverka en enkel radio? (är inte jättesvårt)
__________________
Senast redigerad av vassochsmart 2018-02-15 kl. 06:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback