Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 05:05
  #1
Avstängd
vassochsmarts avatar
Tänk er om det vore så att man böt valutor hela tiden. Folk hoppade från kryptovaluta till kryptovaluta, till ädelmetall, till banksystem, till natura. Varför det skulle bli så vet jag inte. Men tänk nu att detta händer i hög frekvens, att den valuta du har nu inte är värd någonting om tio år. Så folk börjar investera i hus, går över till guld och till land.. och plötsligt får man inte ha land, så man investerar i elgeneratorer och börjar sälja el för den nya valutan är nu elektricitet som man sparar i batterier som en plånbok... a, jag vet inte.

Hur överlever man en sådan ekonomi? Det första jag tänker är att man ska producera något så att man ständigt kan sälja och få betalt i aktuell valuta. Heroin är väl den säkraste valutan men säkrare är nog kunskapen om hur man producerar heroin. Men heroin innebär också massa tjafs som gör att det inte är en pålitlig inkomst, med våldsamma rivaler och fan och hans farbror.

Hur skulle man ens kunna göra besparingar i en sådan ekonomi? Spara i kronor, växla till dollar när dollarn börjar bli den rådande valutan, tills dollarn går sönder och blir värdelös eller något och folk börjar spara i guld .. tills någon uppfinner guldmaskinen och guld blir värdelöst och man då börjar byteshandla eller något. Alltså vad gör man med sin förmögenhet då?

Direkt tänker nog några kanske mark. Men om vi antar att man inte får ha mark heller.. och att ens fiskebåt och fiskekunskaper blir värdelösa när oljebolagen släpper ut olja och dödar alla fiskar där man bor, exempelvis. Då är ju dessa "förmögenheter" bara ett dagsbröd som slutar fungera en dag. Vad kan man bespara i då?

Som sagt, det är möjligt att man kan försörja sig i en sådan ekonomi. Men vad kan man spara i? Finns det ekonomier där man inte kan spara? Jag antar att man inte kunde spara direkt på jakt och samlartiden.. vad skulle det vara liksom? Gå runt med stora säckar snäckor och elefanthorn? Blir ju lite så om ekonomin inte fungerar.
Citera
2018-02-15, 08:03
  #2
Medlem
borrizs avatar
Det kommer alltid att finnas en efterfråga för sprit. Skulle spritdrycker bli förbjudna som i USA , så kommer värdet på investeringen garanterat att mångdubblas.
Citera
2018-02-15, 09:33
  #3
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det kommer alltid att finnas en efterfråga för sprit. Skulle spritdrycker bli förbjudna som i USA , så kommer värdet på investeringen garanterat att mångdubblas.

Hmm. Det verkar ändå så, som att vissa varor hela tiden är värda någonting? "natura" liksom. Men det jag ville komplicera trådstarten med var att "valutan" hela tiden byts ut. Tänk dig att en våg av konverteringar till Islam sker (dricker ej alkohol) och att den nya valutan plötsligt blir shekel två år framåt. Då måste du, om du sparat i alkohol, snabbt växla alkoholen till shekel innan det är för sent.

Parallellen är exempelvis länder som byter valuta då och då eller går på massiv inflation.
Citera
2018-02-15, 21:27
  #4
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Hmm. Det verkar ändå så, som att vissa varor hela tiden är värda någonting? "natura" liksom. Men det jag ville komplicera trådstarten med var att "valutan" hela tiden byts ut. Tänk dig att en våg av konverteringar till Islam sker (dricker ej alkohol) och att den nya valutan plötsligt blir shekel två år framåt. Då måste du, om du sparat i alkohol, snabbt växla alkoholen till shekel innan det är för sent.

Parallellen är exempelvis länder som byter valuta då och då eller går på massiv inflation.
Mellan 1920 och 1933 så fanns det ett alkoholförbud i USA. Förbudet minskade tillgången men efterfrågan sjönk inte i samma grad. Det innebar att priset på alkoholen ökades.
Citera
2018-02-15, 22:06
  #5
Medlem
Trillskes avatar
Har ju hänt i alla tider, fast långsammare. Det är ju inte en jättekonstig hypotes att det skulle ske snabbare idag.

Om vi utgår från en sådan hypotes är den här intressant:
Citat:
från kryptovaluta till kryptovaluta, till ädelmetall, till banksystem, till natura.
De tre fetmarkerade är trögrörliga, och klarar därmed inte snabba skiften. De fjärde har däremot den minsta friktion vi någonsin sett.

Jag vet inte om det är en rimlig konvergens, men de som tror att det vore besvärligt med en mängd olika aktuella kryptovalutor har inte tänkt igenom saken. Studera denna: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...4nders_valutor

Dessa valutor har extremt hög friktion sinsemellan, det är alltså mycket mer orimligt med den där listan än 20-30 kryptovalutor.

Om något har låg friktion bör det inte vara ett jätteproblem för sparare att det dominerar 10 år istället för 50 år, så länge alternativet har samma låga friktion.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2018-02-15 kl. 22:18.
Citera
2018-02-16, 03:54
  #6
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Mellan 1920 och 1933 så fanns det ett alkoholförbud i USA. Förbudet minskade tillgången men efterfrågan sjönk inte i samma grad. Det innebar att priset på alkoholen ökades.

Om du har ett tjockt bankkonto och plötsligt måste gå över till alkohol t.ex. för att pengar kraftigt och för alltid börjar förlora värde, hypotetiskt. Då måste du förvara stora förråd med alkohol. Jag kan köpa det om alkohol skulle vara värt så mycket och (hypotetiskt) pengarna helt förlorar sitt värde till slut.

Men sedan hände ju det att alkoholen blev laglig igen. Då minskar ju alkoholen i värde. Då är vi där igen. Då måste du snabbt omvandla din alkohol-förmögenhet till någonting annat.
Citera
2018-02-16, 06:20
  #7
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Om du har ett tjockt bankkonto och plötsligt måste gå över till alkohol t.ex. för att pengar kraftigt och för alltid börjar förlora värde, hypotetiskt. Då måste du förvara stora förråd med alkohol. Jag kan köpa det om alkohol skulle vara värt så mycket och (hypotetiskt) pengarna helt förlorar sitt värde till slut.

Men sedan hände ju det att alkoholen blev laglig igen. Då minskar ju alkoholen i värde. Då är vi där igen. Då måste du snabbt omvandla din alkohol-förmögenhet till någonting annat.
Det viktiga är att aldrig råka ut för det du beskriver. Diskuterar vi investeringar på börsen, så är grundregeln att aldrig lägga alla ägg i samma korg. Det handlar helt enkelt om att sprida riskerna.

Rent praktiskt handlar det om att köpa aktier/fonder utspridda på många olika länder.

Jag tycker att mycket av det du beskriver passar in på de gamla östländerna under kommunistiskt/sovjetiskt styre, är den lokala valutan i princip var värdelös. Exempelvis var valutan i Rumänien Kent (cigaretten), hade du bara en limpa så kunde du få allt vad du ville.
När Rumänien blev demokratiskt och man införde en konvertibel valuta så uppstod på sitt sätt situationen du beskrev. Då kunde du köpa vad du ville i affärerna, så Kent reducerades från en valuta till ett cigarettmärke. Av praktiska skäl så satt folk inte på några jättelager Kent-cigaretter, utan cigaretterna omsätts relativt snabbt. Istället hade många sina besparingar i Us-dollar.
__________________
Senast redigerad av borriz 2018-02-16 kl. 06:32.
Citera
2018-02-16, 06:59
  #8
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det viktiga är att aldrig råka ut för det du beskriver. Diskuterar vi investeringar på börsen, så är grundregeln att aldrig lägga alla ägg i samma korg. Det handlar helt enkelt om att sprida riskerna.

Rent praktiskt handlar det om att köpa aktier/fonder utspridda på många olika länder.

Jag tycker att mycket av det du beskriver passar in på de gamla östländerna under kommunistiskt/sovjetiskt styre, är den lokala valutan i princip var värdelös. Exempelvis var valutan i Rumänien Kent (cigaretten), hade du bara en limpa så kunde du få allt vad du ville.
När Rumänien blev demokratiskt och man införde en konvertibel valuta så uppstod på sitt sätt situationen du beskrev. Då kunde du köpa vad du ville i affärerna, så Kent reducerades från en valuta till ett cigarettmärke. Av praktiska skäl så satt folk inte på några jättelager Kent-cigaretter, utan cigaretterna omsätts relativt snabbt. Istället hade många sina besparingar i Us-dollar.

Visst, kan se eferfrågan på cigaretterna. Men rökte man alltså upp en sådan stark valuta? Låter ju lite som att röka upp svenska hundralappar.

Visst, folk sparade i dollar då. Men även den måste ha blivit mindre värd inom landet när landet fick fart på sin ekonomi? Då är man där igen när man måste gå från en valuta till en annan.

Jag är med på det där med äggen. Men det gäller ju i en sådan ekonomi som du beskriver att också ha tillgång till exempelvis just cigaretter eller dollar eller något av det som värdesätts just då. Jag undrar liksom hur man förhåller sig till själva förändringen om den skulle ske hela tiden, även om exempelvis guld skulle funka som valuta i alla lägen. Men man får tänka på att man kanske inte har guld, och att det bara finns tillgång till cigaretter som valuta just då och att ens spritlager kanske inte har något värde snart men coca cola kanske gör det snart osv.

Hur förhåller man sig liksom till förändringen när det inte finns något stabilt alls att få tag på och det ena dagen är cigaretter och andra dagen vodka?
__________________
Senast redigerad av vassochsmart 2018-02-16 kl. 07:02.
Citera
2018-02-16, 09:41
  #9
Medlem
borrizs avatar
Du beskriver påminner om Wildcat Banking eller Free Bank Era i USA 1816 and 1863 (vissa beskriver andra årtal), en tid då USA saknade centralbank. Istället gav olika självständiga aktörer som exempelvis banker, järnvägsbolag, kyrkor mfl ut egna sedlar. Naturligtvis krävdes att banken skulle ge en viss säkerhet för utgivna sedlar, men gick banken i konkurs så blev sedlarna värdelösa.
Det blev därför ett väldigt schackrande om hur mycket en dollar från en viss bank var värd.
Citera
2018-02-16, 15:38
  #10
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du beskriver påminner om Wildcat Banking eller Free Bank Era i USA 1816 and 1863 (vissa beskriver andra årtal), en tid då USA saknade centralbank. Istället gav olika självständiga aktörer som exempelvis banker, järnvägsbolag, kyrkor mfl ut egna sedlar. Naturligtvis krävdes att banken skulle ge en viss säkerhet för utgivna sedlar, men gick banken i konkurs så blev sedlarna värdelösa.
Det blev därför ett väldigt schackrande om hur mycket en dollar från en viss bank var värd.

Där har jag att läsa om. Precis det jag söker. Tack.
Citera
2018-02-26, 16:41
  #11
Medlem
Pengar eller valuta är bara ett koncept, förtroende till det är vad som håller sitt värde. Om man tror på ingenting så blir bara mat, boende och vapen som har värde. Men dator och matematiken har blivit ny religion, så man kan tänka att kryptovaluta religion kan sprida vidare framöver
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback