Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 00:35
  #1
Medlem
Har någon här personlig erfarenhet av hur länge körkortstillståndet blir indraget och vad för böter man får om man kör bil som 17-åring?
Citera
2018-02-15, 00:40
  #2
Medlem
.Buddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyfern1
Har någon här personlig erfarenhet av hur länge körkortstillståndet blir indraget och vad för böter man får om man kör bil som 17-åring?

Frågan prövas väl av två olika instanser, tror LS prövar spärrtiden för körkort medan då tingsrätt utdömer straffet.

Det går inte på rak arm att svara vad böter eller fängelsestraffet kommer ligga på utan det beror på hur vårdslös man varit och andra faktorer. Jag kan tänka mig att eftersom du är 17 år och din ekonomi är minst sagt "kackig" så kommer inte bötesbeloppet var speciellt högt. Jag tror du kommer landa på ett väldigt lågt belopp runt minimum.
Citera
2018-02-15, 00:50
  #3
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Buddah
Frågan prövas väl av två olika instanser, tror LS prövar spärrtiden för körkort medan då tingsrätt utdömer straffet.

Det går inte på rak arm att svara vad böter eller fängelsestraffet kommer ligga på utan det beror på hur vårdslös man varit och andra faktorer. Jag kan tänka mig att eftersom du är 17 år och din ekonomi är minst sagt "kackig" så kommer inte bötesbeloppet var speciellt högt. Jag tror du kommer landa på ett väldigt lågt belopp runt minimum.
Dock så kan även föräldrarna straffas om dom inte har gjort tillräckligt för att stoppa deras ungars olovliga framfart.

Saxat från http://www.helahalsingland.se/allman...korkort-i-fara

Men även föräldrarna kan råka riktigt illa ut om de inte har koll på sina barns fordon och körvanor. I flera av de senaste händelserna i kommunen misstänks även föräldrarna för tillåtande av olovlig körning.

– Det kan även bli så att föräldrarnas körkort omhändertas. Det är en följd som kan bli vid de här tillfällena vid vissa omständigheter. Man har inte gjort tillräckliga åtgärder för att hindra sin son eller dotter att köra de här olovliga fordonen.


Nu gällde ju detta fall A-Traktor, men det borde ju gå under samma princip som om ungen olovligen har kört bil.
Citera
2018-02-15, 01:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyfern1
Har någon här personlig erfarenhet av hur länge körkortstillståndet blir indraget och vad för böter man får om man kör bil som 17-åring?
2 års spärr tid från den dagen du söker körkorts tillståndet
Citera
2018-02-15, 07:05
  #5
Medlem
Jag dömdes för olovlig körning 1996 som 17-åring och vad jag minns så fick jag spärrtid på körkortstillståndet fram till några månader före min 20-årsdag samt 20 dagsböter a' 50:-
Citera
2018-02-15, 09:32
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Nu gällde ju detta fall A-Traktor, men det borde ju gå under samma princip som om ungen olovligen har kört bil.
Gäller även mopeder.
Citera
2018-02-15, 10:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyfern1
Har någon här personlig erfarenhet av hur länge körkortstillståndet blir indraget och vad för böter man får om man kör bil som 17-åring?

Varför övningskör du inte bara med dina föräldrar istället?
Citera
2018-02-15, 11:40
  #8
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Gäller även mopeder.
En bra princip när den tillämpas.
Citera
2018-02-15, 12:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tit-tut
2 års spärr tid från den dagen du söker körkorts tillståndet
?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback