Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 00:08
  #1
Medlem
IanCurtis1980s avatar
Är det rimligt att rösta på KD i valet i höst för att få KD över 4% så det därmed gynnar Alliansen istället för att rösta på Moderaterna? Står inte ut med en rödgrön regering i fyra år till...
Citera
2018-02-15, 00:12
  #2
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanCurtis1980
Är det rimligt att rösta på KD i valet i höst för att få KD över 4% så det därmed gynnar Alliansen istället för att rösta på Moderaterna? Står inte ut med en rödgrön regering i fyra år till...

Ja, du Ian.

KD är ett halvdant parti som jag trots allt vill behålla i riksdagen.

Ser hemskt illa ut för dem i nuvarande opinionsundersökningar och tror de måste upp till 3,5 % för att ha chans.

Ligger de på 3 % strax innan valet kommer många tro att en röst på KD är en bortkastad röst.

Om Ebba viker ut sig så lägger jag min röst på KD.
Citera
2018-02-15, 00:42
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Senaste undersökningen jag såg så låg dom och dansade runt 4% så dom kan nog klara sig med lite stödröster. Frågan är om stödrösterna räcker till L också. Det skulle kunna bli både MP, L och KD som trillar ur riksdagen beroende på hur valrörelsen går. Men KD brukar hämta in under valrörelser. L börjar kännas bortom räddning och MP tror jag inte klarar sig, så en röst på KD är nog det som har störst chans att göra nytta om det är en alliansregering du vill ha.
Citera
2018-02-15, 01:20
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Nej nej nej! Det är så urbota pinsamt dumt att ha ett parti i riksdagen som styrs av människor som tror att det finns en Gud. Dom lever sina liv efter sagor typ som ett rollspel.

Vi måste bli av med såna partier. Rösta för allt i världen inte på religiösa dårar.

Jag har ett förslag. Vi måste ta proteströstningen till en ny högre nivå. Gör som jag, rösta NMR. Jag sympatiserar absolut inte med NMR men anser att det är det enda sättet att proteströsta. Rösta blankt och ligga på soffan är inget som visar att du protesterar för att du är förbannad på riktigt.

Rösta blankt är som att du är en trött gubbe som minsann skall visa ungdomarna på gården att dom inte skall åka moppa så vårdslöst och sätter upp arga lappar.

Att ligga på soffan visar att du är en lat jävel som inte förtjänar ett fungerande samhälle.

Rösta NMR visar att du är förbannad och faktiskt bryr dig. Du vill att löween och dom andra idioterna skall tvingas ta ansvar för att du bryr dig och är engagerad.

Lägg din röst på NMR så svinpolitikerna får skrämselhicka och ut med Kd-idioter som tror på sagor. En röst på Kd kommer ganska säkert vara en bortkastad röst då dom kommer åka ut. Men i vilket fall som helst så kommer inte alliansen att få egen majoritet och det ineffektiva politiska helvete kommer bara att fortsätta. Det kommer vara liknande sörja oavsett om det kallas rött eller blått. Ett nytt smeknamn kunde kanske bli den blåröda sörjan. Så oavsett om Kd får stanna kvar eller inte så blir en röst på valfritt alliansparti en bortkastad röst.

Jag vet rätt många som kommer rösta NMR av samma anledning som jag.

In med NMR och ut med sagofigurerna från Kd.
Citera
2018-02-15, 01:36
  #5
Medlem
Neroxxs avatar
Nej, vi behöver inte mer partier i riksdagen, tvärtom det måste sjunka i antal. Man ska även komma ihåg att det finns en risk att rösterna på KD blir bortkastade ifall de får tex 3,7% då har X% som skulle röstat på ett annat alliansparti gått till spillo.
__________________
Senast redigerad av Neroxx 2018-02-15 kl. 01:42.
Citera
2018-02-15, 02:22
  #6
Medlem
beaver_ses avatar
Ropa inte kapitalisten SkaraBert häromdagen att han skall åka land och rike runt med BuchThor och ragga röster, samma sak som att köra en dolk i ryggen på stackar KD.

Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Nej, vi behöver inte mer partier i riksdagen, tvärtom det måste sjunka i antal. Man ska även komma ihåg att det finns en risk att rösterna på KD blir bortkastade ifall de får tex 3,7% då har X% som skulle röstat på ett annat alliansparti gått till spillo.
Nordkorea har ju få partier, tycker du det funkar bra?
__________________
Senast redigerad av beaver_se 2018-02-15 kl. 02:25.
Citera
2018-02-15, 02:34
  #7
Medlem
Ja, att KD klarar spärren är ett måste för att Alliansen överhuvudtaget ska ha en chans till regeringsmakten. Så i ditt fall vore det väl rätt vettigt att rösta på KD.
Citera
2018-02-15, 03:19
  #8
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ropa inte kapitalisten SkaraBert häromdagen att han skall åka land och rike runt med BuchThor och ragga röster, samma sak som att köra en dolk i ryggen på stackar KD.


Nordkorea har ju få partier, tycker du det funkar bra?
Färre partier än 8 blir ju inte automatiskt 1...

Nu när SD blivit så stora så blir ju en del andra partier per automatik små. I snitt finns det 12,5% till varje parti i riksdagen.
Citera
2018-02-15, 04:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanCurtis1980
Är det rimligt att rösta på KD i valet i höst för att få KD över 4% så det därmed gynnar Alliansen istället för att rösta på Moderaterna? Står inte ut med en rödgrön regering i fyra år till...

Är du seriöst?

Det var de just Alliansen/Moderaterna som låter rödgröna regerar, Alliansen kunde närsomhelst fälla regeringen med stöd av SD men de valde hellre att vänster ska regera. I hela 4år.


Det är därför demokrati inte fungerar, när vi har okunniga som röstar fram idioter till riksdagen.
Citera
2018-02-15, 06:30
  #10
Medlem
Det är meningslöst. Regeringsfrågan avgörs inte av några %-enheter hit eller dit till respektive block. Det viktiga är hur partierna förhåller sig till (SD) som vågmästare. Både (L) och (KD) kan försvinna utan att det påverkar möjligheterna att bilda en borgerlig regering det minsta.

Dessutom tror jag (KD) kommer att klara sig oavsett...
Citera
2018-02-15, 07:21
  #11
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Vill du det bästa för Moderaterna så är det nog bäst att försöka hålla KD i riksdagen, för dom lär ju inte vandra till vänstersidan iallafall som C och L sysslar med. Själv har jag tröttnat på KD dom kan gärna åka ut och ersättas av MED istället.
Citera
2018-02-15, 11:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är meningslöst. Regeringsfrågan avgörs inte av några %-enheter hit eller dit till respektive block. Det viktiga är hur partierna förhåller sig till (SD) som vågmästare. Både (L) och (KD) kan försvinna utan att det påverkar möjligheterna att bilda en borgerlig regering det minsta.

Dessutom tror jag (KD) kommer att klara sig oavsett...

Men Sd ska ju räknas bort vid regeringsbildningen? Största block utan Sd får regeringsmakten. Så är det sagt. En regering med stöd av Sd är ett så allvarligt hot mot landets stabilitet att det är otänkbart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback