Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 22:21
  #1
Medlem
Har de senaste dagarna varit otroligt sugen på laxsashimi. Har endast ätit det på restaurang men nu vill jag göra detta hemma. Frågan är ju då, hur ska jag undvika parasiter? Är det bättre att köra på djupfryst laxfile för att undvika parasiterna eller är det säkrare att köpa färsk lax och frysa själv? Hur stor är risken ens?
Citera
2018-02-14, 22:32
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Köp inte vanlig laxfilé. Köp Salma eller Fröyas så är det lugnt. Blir godare också.
Citera
2018-02-14, 22:34
  #3
Medlem
Mesta lax i Sverige är från norska odlingar. Jag har helt slutat äta lax om det kommer från norska odlingar efter sett en dokumentär om vilket miljöförstörelse dessa odlingar är, och norska politiker som sitter i styrelser eller har intressen in dessa odlingar. Denna laxar har dessutom mer farliga ämnen än en torsk har. Betydligt mer toxida.

Fattar inte hur folk som påstår sig värna om miljön kan köpa denna lax. Jävla dubbelmoral.

https://www.youtube.com/watch?v=RYYf8cLUV5E

Har du tid ser du hela programmet. Har du inte tid kan du börja titta 23.00 in i videon.

Men för återgå till din fråga så spelar det ingen roll om du köper lax som varit fryst eller fryser själv. Båda har varit frysta.
Citera
2018-02-14, 22:38
  #4
Medlem
kimilsungias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Köp inte vanlig laxfilé. Köp Salma eller Fröyas så är det lugnt. Blir godare också.

Vet att Salma i alla fall är väldigt bra. Men hittar det nästan aldrig i någon butik även i Stockholms-området. Vart finns det?
Citera
2018-02-14, 22:40
  #5
Medlem
Köp färsk latsida o frys ett par dagar.
Citera
2018-02-14, 22:48
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
Vet att Salma i alla fall är väldigt bra. Men hittar det nästan aldrig i någon butik även i Stockholms-området. Vart finns det?
Det lär finnas på NK:s saluhall. Dom har till och med SUSHI-ONSDAG. Varje onsdag erbjuder NK Saluhall och deras Sushikock Robert Carlsson en fantastisk sushitallrik med Salmalax som huvudråvara.

http://www.salmalax.se/artikler/smak...s-nk-saluhall/
Citera
2018-02-15, 06:37
  #7
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimilsungia
Vet att Salma i alla fall är väldigt bra. Men hittar det nästan aldrig i någon butik även i Stockholms-området. Vart finns det?

Finns på ica i täby centrum iaf
Citera
2018-02-15, 13:05
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Köp färsk latsida o frys ett par dagar.

Odlad lax behöver inte frysas.
Citera
2018-02-15, 13:05
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokakan
Har de senaste dagarna varit otroligt sugen på laxsashimi. Har endast ätit det på restaurang men nu vill jag göra detta hemma. Frågan är ju då, hur ska jag undvika parasiter? Är det bättre att köra på djupfryst laxfile för att undvika parasiterna eller är det säkrare att köpa färsk lax och frysa själv? Hur stor är risken ens?

Rekommendationen att frysa lax innan den ätes rå är borttagen sedan flera år tillbaks.
Citera
2018-02-17, 16:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Köp inte vanlig laxfilé. Köp Salma eller Fröyas så är det lugnt. Blir godare också.
Ska den vara djupfryst då?
Citera
2018-02-17, 16:15
  #11
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokakan
Ska den vara djupfryst då?
Nej, du köper den icke-djupfryst och använder den som den är, färsk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback