Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-03-11, 03:10
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnr111
Det är sant, man ska inte stirra sig blind på just ingångslönen då löneutvecklingen ger stor skillnad på jobb och jobb. Grejen är dock att min bild av Big 4 är att dessa erbjuder markant sämre löneutveckling i relation till andra arbetsgivare som kräver höga meriter och långa arbetsveckor.

Av vad jag har hört får man som Big 4-konsult/analytiker slita länge innan man får en ekonomisk pay-off, då löneutvecklingen drar igång på allvar först efter ett antal års erfarenhet.

Tittar du på att jobba som analytiker på t.ex. bank, juridisk konsult på en stor firma, finansiell rådgivare på de bättre firmorna osv. så är löneutvecklingen för dessa jobb närmast enorm. Inte ovanligt att få t.ex. 20% högre lön bara på andra året. Misstänker att löneutvecklingen inte är så stor på Big 4, därav mitt fokus på ingångslönen?

Jag har flera vänner som arbetat åt big 4 i sin start på karriären. För att lyckas måste man vara oerhört karriärdriven och lägga massor med timmar. Gör du det och visar resultat kommer du få pay off.
Som tidigare skrivits så bör du räkna med en ingång på 27-28. Gör du bra ifrån dig har du en brant utvecklingskurva och du har stora utvecklingsmöjligheter på ett sätt som du inte finner nån annanstans.

Efter att ha läst allt ditt gnäll om vilken lön du borde ha där din enda merit tycks vara en examen så kan jag säga att du inte kommer lyckas inom big4. Sök dig nån annanstans. Att komma och begära saker innan man har gjort något fungerar inte. Allra helst när det finns sjukt många som fattar vilken möjlighet det är och gärna tar det.
Citera
2018-03-11, 09:34
  #50
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Jag har flera vänner som arbetat åt big 4 i sin start på karriären. För att lyckas måste man vara oerhört karriärdriven och lägga massor med timmar. Gör du det och visar resultat kommer du få pay off.
Som tidigare skrivits så bör du räkna med en ingång på 27-28. Gör du bra ifrån dig har du en brant utvecklingskurva och du har stora utvecklingsmöjligheter på ett sätt som du inte finner nån annanstans.

Efter att ha läst allt ditt gnäll om vilken lön du borde ha där din enda merit tycks vara en examen så kan jag säga att du inte kommer lyckas inom big4. Sök dig nån annanstans. Att komma och begära saker innan man har gjort något fungerar inte. Allra helst när det finns sjukt många som fattar vilken möjlighet det är och gärna tar det.

Det beror på vad han kommer att göra, är det revision så kan det stämma, men är det consulting så ligger det över 30.

Sen är det inte så jäkla mycket jobb hos dem, ligger runt 50 timmar i veckan, endast transaction services som ligger högre skulle jag tro.
Citera
2018-03-11, 09:41
  #51
Medlem
heriks avatar
Hur ligger Netlight till lönemässigt? Har hört att dom har en speciell lönemodell!
Citera
2018-03-11, 09:47
  #52
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herik
Hur ligger Netlight till lönemässigt? Har hört att dom har en speciell lönemodell!

Jag är inte säker men skulle tro att dom har mycket lägre grundlön och högre rörlig baserat på fakturering.

Men detta baserat jag bara på att dom har ett lägre timpris mot kund.
Citera
2018-03-11, 11:55
  #53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Jag har flera vänner som arbetat åt big 4 i sin start på karriären. För att lyckas måste man vara oerhört karriärdriven och lägga massor med timmar. Gör du det och visar resultat kommer du få pay off.
Som tidigare skrivits så bör du räkna med en ingång på 27-28. Gör du bra ifrån dig har du en brant utvecklingskurva och du har stora utvecklingsmöjligheter på ett sätt som du inte finner nån annanstans.

Mig veterligen erbjuder inte Big 4 "utvecklingsmöjligheter på ett sätt som du inte finner nån annanstans". Tvärtom är min bild att Corp., MC, VBM, TAS osv. på Big 4 ger rejält sämre payoff (på såväl tim- som totalbasis) än motsvarande positioner på t.ex. IB, MBB, konsultfirmor, och liknande.

Börjar du som analytiker på t.ex. en IB kan du lätt få 35 tkr i ingångslön, exkl. bonus, och sedan få drygt 10-20% ökning om året. 3 år efter examen kan du lätt kamma in 80 tkr i månaden (givetvis krävs mkt långa arbetsveckor men gillar man pengar kanske man tycker det är värt det).

Hos Big 4 går du in på sig 28-30, förväntas sitta hela nätter och köra 12-timmar per dag eller mer innan du kan bli aktuell för en löneökning. Efter typ 4-5 års arbete tjänar man givetvis bra men det är ändå sämre än vad man skulle ha fått hos motsvarande peers.

Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Efter att ha läst allt ditt gnäll om vilken lön du borde ha där din enda merit tycks vara en examen så kan jag säga att du inte kommer lyckas inom big4. Sök dig nån annanstans. Att komma och begära saker innan man har gjort något fungerar inte. Allra helst när det finns sjukt många som fattar vilken möjlighet det är och gärna tar det.

Till TS försvar kan det ju nämnas att det i högsta grad är viktigt att utvärdera arbetsbelastningen inför ett Big 4-jobb samt på sätt uppställa någon form av lön per arbetsenhet-ratio. Ska man jobba typ 70-80 h per vecka under de kommande 3 åren vill man rimligtvis bli kompenserad för detta, inte minst sett till hur mkt fritid man förväntas offra för att bli en Big 4-slav.

Eftersom TS blivit kallad till intervju gissar jag att denne har starka meriter och mkt väl kan bli attraktiv hos arbetsgivare som erbjuder konkurrenskraftiga löner, varför det är relevant att utvärdera huruvida Big 4-jobbet faktiskt ger en vettig pay-off eller ej.
Citera
2018-03-11, 19:29
  #54
Medlem
Gnr111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Efter att ha läst allt ditt gnäll om vilken lön du borde ha där din enda merit tycks vara en examen så kan jag säga att du inte kommer lyckas inom big4. Sök dig nån annanstans. Att komma och begära saker innan man har gjort något fungerar inte. Allra helst när det finns sjukt många som fattar vilken möjlighet det är och gärna tar det.

Att undersöka hur hög arbetsbelastning olika jobb kräver är väl ytterst relevant som arbetssökande, varför så otrevlig? Om ett Big 4-företag kräver säg 60 h per vecka i snitt, medan en annan firma kräver lika mkt men ger 5 tkr mer i lön i månaden, varför ska jag då undvika att jämföra jobben?
Citera
2018-03-18, 10:22
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnr111
Att undersöka hur hög arbetsbelastning olika jobb kräver är väl ytterst relevant som arbetssökande, varför så otrevlig? Om ett Big 4-företag kräver säg 60 h per vecka i snitt, medan en annan firma kräver lika mkt men ger 5 tkr mer i lön i månaden, varför ska jag då undvika att jämföra jobben?

Menar du allvar att du tycker jag är otrevlig så är det ännu ett skäl till att du bör välja något mindre familjeföretag.

Om du lyckats ta dig igenom en utbildning utan att ha koll på vilken verklighet som väntar på andra sidan så förvånar det mig. Och de där 50h någon snackat om måste handla om lågsäsong.
Citera
2018-03-18, 16:21
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herik
Hur ligger Netlight till lönemässigt? Har hört att dom har en speciell lönemodell!

Rätt bra löner i början, avtar något som mer senior. 36k ingång, rörlig börjar efter 2 år. Runt 50k som senior consultant, 66k och uppåt som manager, 76k och uppåt som senior manager.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback