Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 12:14
  #361
Medlem
Sinraths avatar
Undrar om man satsade riktigt stenhårt på mobbning om sådana här skjutningar skulle minska? För jag antar det är personer som anser sig blivit rejält kränkta under många års tid som flippar och skjuter runt i sin skolan mot de som förorättat dom. Alternativt, Sandy Hook tror jag det var, där han var övertygad om att han "räddade" barnen från..livet.

Kanske man hittar anledningar oavsett så länge sinnet är villigt.
Citera
2018-02-15, 12:21
  #362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
18:e skolskjutningen bara detta året. Lite mer än en skjutning varannan dag i Usa.

skjutvapen är fega - angriparen kan befinna sig utom räckhåll.

Usa tillåter vapen i samhället - men på en skola är dom inte tillåtna. Alltså den som attackerar får inget motstånd.

Någon annan som tänker på datorspel? I datorspelsmarknaden dominerar spelen med våld. Att meja ner motståndare - även om dom bara är 'av papp' (elektroner).

Vad menar du med det sistnämnda? Du tror att det ska ha påverkat skolmördaren i detta fall? Det finns absolut inga bevis, belägg eller studier som tyder på att våldsamma filmer eller datorspel gör en person mer våldsbenägen. Då skulle ju så gott som varje tonåring nu för tiden vara en mördare.
Citera
2018-02-15, 12:23
  #363
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Mobbade är sällan mobbade utan anledning.

Nej det är klart, anti-mobbning insatser ska ju verka på bägge sidorna av konflikter som uppstår. Dock så är ungdomar väldigt snabba på reagera på ytliga ting och osäkerhet snarare än att de haft ett rejält slagsmål eller utdelat grova förolämpningar mot varandra ur tomma luften.
Citera
2018-02-15, 12:23
  #364
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
.
Det finns tiotals miljoner AR-15 här i USA. Jag äger en själv.
Och varför har du en?
Citera
2018-02-15, 12:25
  #365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Trevlig människosyn du har…

Jag har ingen dålig människosyn, bara erfarenhet. Personer som blir mobbade blir det ofta för att de inte passar in, därmed säger jag inte att det är rätt att mobba någon, tvärtom.

Att två saker hänger ihop betyder inte att de är orsak och verkan, det kan finnas en gemensam orsak bakom båda två.

Han kanske blev mobbad för att han var en vapenfixerad extremist. Och han kanske sköt folk för att han var en vapenfixerad extremist.
Citera
2018-02-15, 12:28
  #366
Medlem
Nochillss avatar
Tror inte alls på att killen var mobbad. På TV-nyheterna sade ett vittne att hela skolan visste om att han var wacky.
Han uttalade sig hatiskt på sociala medier och hade tidigare blivit stoppad på skolan med ammunition på sig.

Alla där hade förutsett incidenten innan den skedde och var överhuvudtaget inte förvånade om hur långt han kunde gå. Trots allt detta hade ingen anmält honom till de sociala myndigheterna vilket är förbannat konstigt!
Citera
2018-02-15, 12:30
  #367
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag har ingen dålig människosyn, bara erfarenhet. Personer som blir mobbade blir det ofta för att de inte passar in, därmed säger jag inte att det är rätt att mobba någon, tvärtom.

Att två saker hänger ihop betyder inte att de är orsak och verkan, det kan finnas en gemensam orsak bakom båda två.

Han kanske blev mobbad för att han var en vapenfixerad extremist. Och han kanske sköt folk för att han var en vapenfixerad extremist.

…och han kanske blev mobbad för att han var en galen vänsterextremist. Och han kanske sköt folk för att han var en galen vänsterextremist.

Skulle vi kanske kunna försöka reda ut bakomliggande orsaker och sluta hänge oss åt våra favoritfantasier?

Det talas mycket om att han var adopterad samt hans adoptivmor precis hade gått bort. Vem vet detta kanske skulle kunna vara en del av förklaringen…
Citera
2018-02-15, 12:31
  #368
Avstängd
ViktorRemmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Tror inte alls på att killen var mobbad. På TV-nyheterna sade ett vittne att hela skolan visste om att han var wacky.
Han både skrev och uttalade sig hatiskt på sociala medier och hade blivit stoppad på skolan med ammunition på sig.

Alla där hade förutsett incidenten innan den skedde och var överhuvudtaget inte förvånade om hur långt han kunde gå. Trots allt detta hade ingen anmält honom till de sociala myndigheterna vilket är förbannat konstigt!

Han hade ihjäl små djur också, paddor bland annat så den här Cruz var en sinnessjuk psykopat helt enkelt det finns många såna tyvärr i världen något vi får leva med vad det beror på vet jag inte det har väl med uppfostran att göra först och främst antar jag.
Citera
2018-02-15, 12:33
  #369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorRemmer
Han hade ihjäl små djur också, paddor bland annat så den här Cruz var en sinnessjuk psykopat helt enkelt det finns många såna tyvärr i världen något vi får leva med vad det beror på vet jag inte det har väl med uppfostran att göra först och främst antar jag.

Eftersom han hette Cruz bör han ju iallafall inte ha varit muslim. Så en av era favoritteorier faller direkt.
Citera
2018-02-15, 12:42
  #370
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Undrar om man satsade riktigt stenhårt på mobbning om sådana här skjutningar skulle minska? För jag antar det är personer som anser sig blivit rejält kränkta under många års tid som flippar och skjuter runt i sin skolan mot de som förorättat dom. Alternativt, Sandy Hook tror jag det var, där han var övertygad om att han "räddade" barnen från..livet.

Kanske man hittar anledningar oavsett så länge sinnet är villigt.
Mobbning verkar vara ett stort problem i USA, som det talas tyst om. GM var helt klart mobbad.

Det behöver inte vara liberala vapenlagar som är problemet, utan mobbningskulturen bland unga.

Sen bidrar kanske lättillgängliga vapen till fler offer, men tror själv inte att grunden till problemet ligger där.
Citera
2018-02-15, 12:45
  #371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Vad menar du med det sistnämnda?


Jag menar att man påverkas av Allt - som man utsätts för eller är med om.
Citera
2018-02-15, 12:50
  #372
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Kanske vore det läge att testa en ny vapenpolitik i USA, för att se vad som händer? För än så länge överträffar antalet döda skolbarn vida antalet gärningsmän som skjutits ihjäl av beväpnade civila med ganska många hundratal.

Vårt fina grannland Finland har ju också öppna vapenlagar - och ändå hör man inte så mycket om våld!

Det finns ingen samordning mellan socialtjänst, skolan och Polisen i Amerika och det är därför som våldet fortgår.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback