Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 20:06
  #1
Medlem
Hej, Detta gäller alltså bolån för köp av bostadsrätt i Göteborg. Vet att det finns åtskilliga trådar angående detta, men om någon bankanställd eller liknande ser detta, svara gärna på frågan.

Ponera följande:

Eget kapital 2 miljoner
bruttolön 48 000kr/månad (den reella lönen efter traktamente och milersättning är 40 000 efter skatt)
Ensam låntagare, Ensam i boendet.
Tänkt att binda lånet på 5 år.

Det som jag hört är:

Kan låna max 4,5 gånger din årsintäkt (ger mig möjlighet att max låna 2 592 000:-)
belåningsgraden får max vara 85%. (med 2 miljoner i kontantinsats så kan boendet vara värt 10 miljoner och då är jag 80% belånad, vilket ej kommer ske men ändå)

Det jag undrar är om det är möjligt att låna tex 3 eller 4 miljoner? Ska såklart höra med banken, men tänkte om någon visste.

Mvh
Citera
2018-02-14, 20:16
  #2
Medlem
ot men vad jobbar du med som gör att du kan tjäna så mycket
Citera
2018-02-14, 20:22
  #3
Medlem
Har ett företag i Norge, Järnvägsföretag, men jobbat som anställd inom branschen dom sista 8 åren. Är lokförare och lite andra saker, jobbar med underhåll och nybygg
Citera
2018-02-14, 21:20
  #4
Medlem
Zonkeds avatar
Tror inte du kommer över 4.5*årslönen.
Du får nog sätta siktet lägre än så.

Med tanke på att du är ensam så bör du alla kostnader själv.

Är du egenföretagare så brukar bankens kalkyler bli extra negativa, oavsett inkomst och tidigare kapital.

Men det är svårt att veta hur utfallet blir i deras kalkyler.
Citera
2018-02-14, 22:07
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chris-moneymaker

Kan låna max 4,5 gånger din årsintäkt (ger mig möjlighet att max låna 2 592 000:-)
belåningsgraden får max vara 85%. (med 2 miljoner i kontantinsats så kan boendet vara värt 10 miljoner och då är jag 80% belånad, vilket ej kommer ske men ändå)

Det jag undrar är om det är möjligt att låna tex 3 eller 4 miljoner? Ska såklart höra med banken, men tänkte om någon visste.

Mvh

4mkr med amorteringskrav på 2% vid belåning på över 70% innebär en amortering på minst 8tkr/mån.

Nej, jag tror du får svårt att komma över riktlinjen på 4,5 bruttoinkomst.
Citera
2018-02-14, 23:10
  #6
Medlem
8bitrages avatar
Med 6-700k i kontantinsats har du nog inga problem att låna 3.5-4 hos SBAB, hör med dom.
Citera
2018-02-15, 10:38
  #7
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tit-tut
Det blir svårt att du får den summan


Det tror jag inte ett dyft på att det blir. Bankerna ser också till att du har typ 11k efter skatt kvar efter all driftkostnader och en typ 7% ränta. Det kommer TS ha utan problem.

TS, ring SBAB och prata.
Citera
2018-02-15, 11:03
  #8
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Det tror jag inte ett dyft på att det blir. Bankerna ser också till att du har typ 11k efter skatt kvar efter all driftkostnader och en typ 7% ränta. Det kommer TS ha utan problem.

TS, ring SBAB och prata.

Beror nog mest på datumet lånet tas:

"Skärpt amorteringskrav 2018
Det skärpta amorteringskravet innebär att alla som lånar mer än 4,5 gånger sin årsinkomst innan skatt (bruttoinkomst) ska amortera ytterligare 1 % på hela bolånet per år, utöver redan gällande amorteringskrav.

Det skärpta amorteringskravet börjar gälla den 1 mars 2018.

Exempel: Om du tjänar 30 000 kr i månaden har du en bruttoinkomst på 360 000 kr på ett år (30 000 kr x 12). Lånar du mer än 1 620 000 kr (360 000 kr x 4,5) ska du amortera 1 % av skulden årligen. Detta utöver amorteringskravet som påverkar dig som har en skuld på bostaden som överstiger 50 eller 70 % belåningsgrad."

Källa: https://www.sbab.se/1/privat/lana/bo...mortering.html
Citera
2018-02-15, 14:29
  #9
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Beror nog mest på datumet lånet tas:

"Skärpt amorteringskrav 2018
Det skärpta amorteringskravet innebär att alla som lånar mer än 4,5 gånger sin årsinkomst innan skatt (bruttoinkomst) ska amortera ytterligare 1 % på hela bolånet per år, utöver redan gällande amorteringskrav.

Det skärpta amorteringskravet börjar gälla den 1 mars 2018.

Exempel: Om du tjänar 30 000 kr i månaden har du en bruttoinkomst på 360 000 kr på ett år (30 000 kr x 12). Lånar du mer än 1 620 000 kr (360 000 kr x 4,5) ska du amortera 1 % av skulden årligen. Detta utöver amorteringskravet som påverkar dig som har en skuld på bostaden som överstiger 50 eller 70 % belåningsgrad."

Källa: https://www.sbab.se/1/privat/lana/bo...mortering.html

Absolut, men nu pratar jag om hur det ser ut idag. Han får skynda sig köpa!
Citera
2018-02-15, 18:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chris-moneymaker
Hej, Detta gäller alltså bolån för köp av bostadsrätt i Göteborg. Vet att det finns åtskilliga trådar angående detta, men om någon bankanställd eller liknande ser detta, svara gärna på frågan.

Ponera följande:

Eget kapital 2 miljoner
bruttolön 48 000kr/månad (den reella lönen efter traktamente och milersättning är 40 000 efter skatt)
Ensam låntagare, Ensam i boendet.
Tänkt att binda lånet på 5 år.

Det som jag hört är:

Kan låna max 4,5 gånger din årsintäkt (ger mig möjlighet att max låna 2 592 000:-)
belåningsgraden får max vara 85%. (med 2 miljoner i kontantinsats så kan boendet vara värt 10 miljoner och då är jag 80% belånad, vilket ej kommer ske men ändå)

Det jag undrar är om det är möjligt att låna tex 3 eller 4 miljoner? Ska såklart höra med banken, men tänkte om någon visste.

Mvh

Det är nemas problemas. Med så stabil ekonomi är det i princip riskfritt för banken
Citera
2018-02-19, 13:19
  #11
Medlem
Okej tack för svar alla! Gjorde en koll på SBAB och deras kalkyl som kom fram på internet gav mig 3,3 milj i lån. Och med 2 miljoner i eget kapital så borde ju verkligen banken förstå att dom har sin säkerhet där.

Det kan såklart vara negativt med att köra egen firma, men har bra historik, har ca 700 000kr i vinst sen 2017 som ligger på firmans konto, och jag kan även öka min månadslön med 10 000 i månaden, då förändras ju deras kalkyl ganska rejält, så det finns möjligheter=) Jag tror det löser sig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback