Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 19:16
  #1
Medlem
Jag är ung med 100% fast anställning. Efter alla räkningar är betalda för jag över pengar till sparkontot (SBAB) och min aktieportfölj (Avanza). Jag handlar mycket på nätet. Har och tar inga lån, äger bil och bor i hyresrätt.

Mitt nuvarande lönekonto är Nordea Check-In. Där betalar jag 144:- per år för lönekontot, Internetbanken och debitkortet. När man blir över 28 år gammal så blir avgiften 288:- per år. Vilket gör det dags för mig att söka efter ett nytt konto och betalningskort. Helst med ett lågt påslag för valutaväxling.

Jag vänder mig till er för tips och råd på en billig lösning.
__________________
Senast redigerad av SvenBorg 2018-02-14 kl. 20:04. Anledning: Mer information...
Citera
2018-02-14, 19:24
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Swedbank är alltså dyrare? Jag betalar runt 200kr i Jan samt typ 69kr varje kvartal.
Citera
2018-02-14, 19:28
  #3
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBorg
Jag är ung med 100% fast anställning. Efter alla räkningar är betalda för jag över pengar till sparkontot (SBAB) och min aktieportfölj (Avanza). Jag handlar mycket på nätet. Har och tar inga lån, äger bil och bor i hyresrätt.

Mitt nuvarande lönekonto Nordea Check-In blir snart dyrare. Där betalar jag 144:- per år för lönekontot, Internetbanken och debitkortet. Nu när man har blivit äldre behövs det ett nytt konto + betalningskort. Helst med ett lågt påslag för valutaväxling.

Jag vänder mig till er för tips och råd på en billig lösning.

Genom att jag skriver detta svar så förlorar jag i runda slängar 144 Kr, men jag är glad ändå.
Citera
2018-02-14, 19:29
  #4
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBorg
Jag är ung med 100% fast anställning. Efter alla räkningar är betalda för jag över pengar till sparkontot (SBAB) och min aktieportfölj (Avanza). Jag handlar mycket på nätet. Har och tar inga lån, äger bil och bor i hyresrätt.

Mitt nuvarande lönekonto Nordea Check-In blir snart dyrare. Där betalar jag 144:- per år för lönekontot, Internetbanken och debitkortet. Nu när man har blivit äldre behövs det ett nytt konto + betalningskort. Helst med ett lågt påslag för valutaväxling.

Jag vänder mig till er för tips och råd på en billig lösning.

Det är nog svårt att få det mycket billigare än du redan har så behåll nordea, själv har jag seb och betalar 120 kronor om året för samma sak.

Över till kort. Rekommenderar revolut alternativt ferratum, båda har fria debitkort mastercard, båda ger dig tillgång till eget EUR iban. Bra växelkurser och möjlighet att växla i förväg så att du kan ha saldo i ett antal valutor om du så vill. Revolut ger till och med möjlighet att köpa kryptovaluta.
Citera
2018-02-14, 19:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Swedbank är alltså dyrare? Jag betalar runt 200kr i Jan samt typ 69kr varje kvartal.

12kr per månad om du är 18-28 år gammal.
Information om Nordea Check-in: https://www.nordea.se/privat/kundpro...ser-och-rantor
Här kan du se prislistan med alla avgifter: https://www.nordea.se/Images/39-8741...sta_Privat.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Genom att jag skriver detta svar så förlorar jag i runda slängar 144 Kr, men jag är glad ändå.

Jag är glad att du har det bra : )

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är nog svårt att få det mycket billigare än du redan har så behåll nordea, själv har jag seb och betalar 120 kronor om året för samma sak.

Anledning varför jag vill byta är för att jag snart fyller år. Avgiften går då upp till 288:- per år.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Över till kort. Rekommenderar revolut alternativt ferratum, båda har fria debitkort mastercard, båda ger dig tillgång till eget EUR iban. Bra växelkurser och möjlighet att växla i förväg så att du kan ha saldo i ett antal valutor om du så vill. Revolut ger till och med möjlighet att köpa kryptovaluta.

Tack, ska definitivt ta en titt på dina rekommendationer!
__________________
Senast redigerad av SvenBorg 2018-02-14 kl. 20:03.
Citera
2018-02-14, 20:17
  #6
Medlem
Jag var SEB-kund och bytte bank till Marginalen när SEB informerade om sin höjning på Enkla vardagen till 35kr per månad/420 kr per år. Jag betalar idag 19 kr per månad hos Marginalen.
Citera
2018-02-14, 20:35
  #7
Medlem
Gör en deal med banken.
Om dom får låna dina pengar varje lön så ska du ha gratis konto och kort.
Citera
2018-02-14, 23:00
  #8
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBorg
Anledning varför jag vill byta är för att jag snart fyller år. Avgiften går då upp till 288:- per år.
Själv har jag inte betalat något på flera år i avgift, kör med handelsbanken där kortet är uppsagt och alternativen som sucuk tog upp vilket funkar utmärkt
Citera
2018-02-21, 19:10
  #9
Medlem
Nu har man öppnat ett revolut konto och fått det verifierat. Jag har av beställt deras Debit MasterCard för femtiosju Svenska kronor. Kortet kommer främst att användas för att minska växlingsavgiften vid köp av varor i amerikanska dollars. Med min tidigare växlingsavgift på 1.65% så tar jag igen kortkostnaden efter 3500 sek.

Efter bankomatuttag för 2000 SEK varje månad så tar Revolut ut en avgift på 2% av uttaget. Efter Forex Market Hours så tar revolut ut en växlingsavgift på 0.5%. THB, RUB and UAH har en växlingsavgift på 1% och 2% efter Forex Market Hours. Det gäller att växla pengarna vid rätt tidpunkt för att maximera sparandet. Revolut kontot med debitkortet kan förvara pengar i flera valutor. Jag får kort sagt växla pengarna på Revolutkontot innan helgdagarna kommer.

Jag lutar just nu mot Preem MasterCard kreditkort med 0.5% återbäring och en drivmedelsrabatt runt 10-40 öre/litern. Tanken är att använda kortet som mitt primära betalningsmedel i Sverige. Ett alternativ jag funderar över är ett kreditkort från Bank Norwegian. Bonuspoängen som går till rabatterade flygresor är dåligt för mig. Det som lockar mig är att ha ett visa kort som fungerar när mitt revolut Mastercard nekas.

Bankmässigt står det just nu mellan Handelsbanken och SEB. SEB ger mig det jag behöver för 120:- sek per år. Dock spar man mer på att ha Handelsbanken något år för att sedan säga upp sitt kort. Den största avgörande faktorn är nog internetbanken. Vilken som är smidigast och mest funktionell.

Lämna gärna mer tips och information!
__________________
Senast redigerad av SvenBorg 2018-02-21 kl. 19:36.
Citera
2018-02-21, 19:33
  #10
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBorg
Bankmässigt står det just nu mellan Handelsbanken och SEB. SEB ger mig det jag behöver för 120:- sek per år. Dock spar man mer på att ha Handelsbanken något år för att sedan säga upp sitt kort. Den största avgörande faktorn är nog internetbanken. Vilken som är smidigast och mest funktionell.

Lämna gärna mer tips och information!

Upplever Handelsbankens app och internetbank som mer logisk. SEB har dock fördjupad information om kontohändelser som Handelsbanken saknar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback