Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 17:15
  #1
Medlem
Hej! Jag funderar på om det är möjligt att odla undervattensväxter (för akvariebruk). Nån som vet hur det funkar eller ännu bättre har testat själv? Jag hittar extremt lite om det när jag söker på ämnet, och det verkar som att folk som har testat att köpa så kallade undervattensfrön från ebay och liknande har fått helt andra frön som inte kan växa under vatten.

Min slutsats just nu är att man skördar undervattensväxter direkt från vattenkällan och inte i fröform (har ingen riktig idé om varför) men det verkar inte finnas någon större marknad för detta vad jag kan se.

Finns det nån som är lite insatt här? Om det är möjligt, är det görbart för en halvamatör eller måste man ha väldigt avancerad utrustning för att få det att växa?
Citera
2018-02-14, 17:24
  #2
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Hej! Jag funderar på om det är möjligt att odla undervattensväxter (för akvariebruk). Nån som vet hur det funkar eller ännu bättre har testat själv? Jag hittar extremt lite om det när jag söker på ämnet, och det verkar som att folk som har testat att köpa så kallade undervattensfrön från ebay och liknande har fått helt andra frön som inte kan växa under vatten.

Min slutsats just nu är att man skördar undervattensväxter direkt från vattenkällan och inte i fröform (har ingen riktig idé om varför) men det verkar inte finnas någon större marknad för detta vad jag kan se.

Finns det nån som är lite insatt här? Om det är möjligt, är det görbart för en halvamatör eller måste man ha väldigt avancerad utrustning för att få det att växa?

Tror inte det finns någon stor marknad att sälja av växterna på tyvärr. Odlade lite växter själv i yngre dagar. Men aldrig från frön utan sticklingar osv.
Enda jag minns är bra lampor och gas, tyvärr


http://www.plantswap.se

Det forumet är nog det mest aktiva svenska forumet. Där kommer du kunna nog få bra hjälp tror jag.
Lycka till!
Citera
2018-02-14, 17:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Tror inte det finns någon stor marknad att sälja av växterna på tyvärr. Odlade lite växter själv i yngre dagar. Men aldrig från frön utan sticklingar osv.
Enda jag minns är bra lampor och gas, tyvärr


http://www.plantswap.se

Det forumet är nog det mest aktiva svenska forumet. Där kommer du kunna nog få bra hjälp tror jag.
Lycka till!

Jättetack! Du hjälpte mig stort här med forumtipset!
Citera
2018-02-14, 19:25
  #4
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Jättetack! Du hjälpte mig stort här med forumtipset!

Inga problem .

Om du skall odla för pengar så odla mossa.
Jag hade ett kar med räkor i som jag fick tag i julgransmossa och hade i där.
Den dubblerar om inte mer sin volym riktigt fort och är eftertraktat av folk. Sålde det varje månad till en zoobutik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback