Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-14, 13:21
  #1
Medlem
Tjena! Någon stolle i världen har använt mitt personnummer och ansökt om lån hos 8 olika banker, samt beställt möbler på kredit för 11 tusen som är påväg till min folkbokföringsadress. Nu fick jag kreditupplysningarna digitalt via Kivra, så jag har hunnit att stoppa de flesta utbetalningar och polisen är kontaktad.

Nu undrar jag om ni vet om man kan få reda på ett nummer som står som okänt på hitta/Eniro osv? Personen i fråga som gjort det här, har angett sitt telefonnummer i beställningarna.. och den enda informationen jag fått ut av bankerna innan polisen kontaktade dem var ett nummer.
Citera
2018-02-14, 13:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alvses
Tjena! Någon stolle i världen har använt mitt personnummer och ansökt om lån hos 8 olika banker, samt beställt möbler på kredit för 11 tusen som är påväg till min folkbokföringsadress. Nu fick jag kreditupplysningarna digitalt via Kivra, så jag har hunnit att stoppa de flesta utbetalningar och polisen är kontaktad.

Nu undrar jag om ni vet om man kan få reda på ett nummer som står som okänt på hitta/Eniro osv? Personen i fråga som gjort det här, har angett sitt telefonnummer i beställningarna.. och den enda informationen jag fått ut av bankerna innan polisen kontaktade dem var ett nummer.

Polisen skulle under en utredning kunna kontakta en telefonoperatör och begära ut uppgifter om identiteten bakom ett nummer, sen är det väl upp till operatören om de sammarbetar direkt eller om de kräver något slags beslut från domstol. Blir dock mer problematiskt om det handlar om ett oregistrerat kontantkort.

Begära ut dessa uppgifter som privatperson blir det nog desto svårare.
Citera
2018-02-14, 13:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Polisen skulle under en utredning kunna kontakta en telefonoperatör och begära ut uppgifter om identiteten bakom ett nummer, sen är det väl upp till operatören om de sammarbetar direkt eller om de kräver något slags beslut från domstol. Blir dock mer problematiskt om det handlar om ett oregistrerat kontantkort.

Begära ut dessa uppgifter som privatperson blir det nog desto svårare.
En baggis för polisen om man är intresserad..
Man gör såhär:
Sätter numret på " koll " hos operatören ,sen tinger man upp dom numerna som vederbörande ringt..
SKITENKELT ..va?
Citera
2018-02-14, 13:31
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alvses
Tjena! Någon stolle i världen har använt mitt personnummer och ansökt om lån hos 8 olika banker, samt beställt möbler på kredit för 11 tusen som är påväg till min folkbokföringsadress. Nu fick jag kreditupplysningarna digitalt via Kivra, så jag har hunnit att stoppa de flesta utbetalningar och polisen är kontaktad.

Nu undrar jag om ni vet om man kan få reda på ett nummer som står som okänt på hitta/Eniro osv? Personen i fråga som gjort det här, har angett sitt telefonnummer i beställningarna.. och den enda informationen jag fått ut av bankerna innan polisen kontaktade dem var ett nummer.

Det rör sig rimligen om ett oregistrerat kontantkort, så det är nog ingen idé. Du får inte ut några uppgifter, men polisen kan begära ut dem. Se http://www.pts.se/sv/privat/internet...teleuppgifter/
Citera
2018-02-14, 13:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
En baggis för polisen om man är intresserad..
Man gör såhär:
Sätter numret på " koll " hos operatören ,sen tinger man upp dom numerna som vederbörande ringt..
SKITENKELT ..va?

Absolut du har helt rätt i det du säger. Finns intresse finns det sätt. Jag ville förmedla att det går för polisen men blir svårare för TS som privatperson.

För TS skull hoppas jag att skurken är dum nog att lämna spår efter sig bara.
Citera
2018-02-14, 13:37
  #6
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det rör sig rimligen om ett oregistrerat kontantkort, så det är nog ingen idé. Du får inte ut några uppgifter, men polisen kan begära ut dem. Se http://www.pts.se/sv/privat/internet...teleuppgifter/
Bra då att regeringen ska förbjuda anonyma kontantkort.
Citera
2018-02-14, 14:37
  #7
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Bra då att regeringen ska förbjuda anonyma kontantkort.

Vilket bara kommer att expandera marknaden för målvakter, om inte en gräns för hur många telefonnummer man får ha också införs.
Citera
2018-02-14, 15:35
  #8
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Vilket bara kommer att expandera marknaden för målvakter, om inte en gräns för hur många telefonnummer man får ha också införs.
Då finns det utländska kort.
Nu utan roaming är det inte direkt dyrt.
Citera
2018-02-15, 00:37
  #9
Medlem
Det är någon du känner som har något agg emot dig,garanterat.
Revenge is best served cold.
Citera
2018-02-15, 16:22
  #10
Medlem
Enydrions avatar
Har du lås på brevlådan eller går den att vittja?

Se till att spärra ändring av folkbokföring hos skattemyndigheten så den bara kan ske med e-legitimation... Nån kan ha ändrat din folkbokföring eller ha planer på att göra det.
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2018-02-15 kl. 16:28.
Citera
2018-02-18, 03:11
  #11
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Detta skulle lösas enkelt om man kunde spärra möjligheten att ta kreditupplysning på en person om inte denne låst upp möjligheten/ godkännt detta med sitt Bank ID!
__________________
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-02-18 kl. 03:12. Anledning: Korrektur
Citera
2018-02-18, 04:59
  #12
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alvses
Tjena! Någon stolle i världen har använt mitt personnummer och ansökt om lån hos 8 olika banker, samt beställt möbler på kredit för 11 tusen som är påväg till min folkbokföringsadress. Nu fick jag kreditupplysningarna digitalt via Kivra, så jag har hunnit att stoppa de flesta utbetalningar och polisen är kontaktad.

Nu undrar jag om ni vet om man kan få reda på ett nummer som står som okänt på hitta/Eniro osv? Personen i fråga som gjort det här, har angett sitt telefonnummer i beställningarna.. och den enda informationen jag fått ut av bankerna innan polisen kontaktade dem var ett nummer.


Vad är poängen med att beställa saker till DIN adress såvida personen inte bor där?
Undrar som någon annan skrev om du har blivit osams med någon som vill jävlas rent allmänt?

Finns ju ingen vits med att beställa saker man inte får tag i menar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback